Gå til innhold

Hibernate/Suspend Ubuntu - våkner ikke

Anbefalte innlegg

Har funnet litt av hvert om dette emnet, og det virker som om det gjentar seg titt og ofte, men jeg har ikke funnet et brukbart svar. Jeg har prøvd en pakke som het uswsusp. Tror det var noe swap trøbbel med s2disk, og den fant ikke kommandoen s2ram.

Jeg har da et ati-kort, som ikke kan bruke ati driveren, men "Ati accelerated graphics driver". Kan si jeg slet litt med å få compiz opp og kjøre. Etter noen mislykkede xorg.conf endringer endte jeg opp med sort skjerm noen ganger, og siden jeg ikke huska hvordan man kverka X (er noen år siden jeg hadde linux sist) så reinstallerte jeg heller hele greia.

Noen som har peiling på hvordan jeg kan løse dette? Er litt avhengig av både suspend og hibernate, siden dette er en PC til hovedsaklig skolebruk, og den lukkes/åpnes gjentatte ganger, ligger 2-3 timer i sekk osv osv. Batterilevetid er på ca 2 timer, så den holder ikke veldig lenge i vanlig modus akkurat..

Noen som har noen ideer på hvordan jeg kan optimalisere batterilevetiden (uten å nevne compiz, for jeg regner med det krever litt? Det ser bare så fint ut ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier lite om hvilken maskin du har. Men det er fremdeles delte erfaringer med suspend i Ubuntu. Kanskje denne siden kan hjelpe deg.

Når det gjelder strømsparing er utvilsomt compiz et godt bidrag (men det er du jo klar over). Ellers kan du installere powertop og følge tipsene du får der og lese videre på denne siden.

Lenke til kommentar

Sitter på en Asus Z53JR

Interessante specs: Ati radeon mobility X2300 (effektivt en 1300)

Ellers er det meste relativt standard. Celeron core duo, 2gb ram, 120gb HDD. I got enough power ;)

Og ja.. den kom med vista home premium som sa takk for seg etter en feilaktig AIM innstilling. Jeg gikk litt "overboard" og snudde til og med bort fra XP og tilbake til Linux som jeg har brukt før. (Mandrake). Da hadde jeg og trøbbel med skjermkortet. OpenGL funka bare ikke på nvidiakortet mitt. Argh.

Ble faktisk nokså forskrekket. På vista hadde jeg ca 2 timer om jeg kjørte battery saving mode. Ca 1:20 om jeg kjørte full guffe. I Ubuntu har jeg 1:30. Finnes det ingen power management programmer som sparer deg for risikabel conf/bash redigering?

Endret av Greblak
Lenke til kommentar

Ok, her er et tips til deg:

Kjør denne kommandoen i terminal:

aticonfig --lsp

Hos meg gir denne kommandoen denne outputen:

core/mem	  [flags]
-----------------
* 1: 209/135 MHz  [low voltage]
 2: 392/252 MHz  [default state]
 3: 425/378 MHz  [performance mode]

Nå har du kanskje skjønt hva dette er. Nemlig ATis powerplay - en strømsparingsfunksjon.

Jeg setter powerstate til 1 når jeg starter X - med denne kommandoen:

aticonfig --set-powerstate=1

Jeg la den til i Xfce4s 'Autostarted Applications'. Gnome har noe tilsvarende, og jeg antar at KDE også har det.

På denne måten sparer jeg strøm, holder laptopen min kaldere - og stillere. Win! :new_woot:

Hvis du skal gjøre noe grafikkintensivt - f.eks. kjøre et spill, kan du enkelt og greit sette powerstate til 'default' eller 'performance' ved å kjøre:

For 'default'

aticonfig --set-powerstate=2

For 'performance'

aticonfig --set-powerstate=3

NB! Dette (tror jeg) forutsetter at du bruker den propietære (sp?) driveren fra ATi (fglrx), noe du såvidt jeg kan skjønne allerede gjør. OG at kortet ditt støtter powerplay. :roll:

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Takker og bukker. Fikk riktignok en feilmelding, men alt kan googles her i verden. Ubuntu forumet kom opp med denne kommandoen:

DISPLAY=:0 aticonfig [params]

Grunnen er at jeg fikk feilmeldingen:

Error: Unable to obtain POWERplay information

Forumet sa at det var pga den kjørte kommandoen på et annet display.

Men nå funker det i alle fall. Skal sjekke batterimåleren når jeg drar ut strømkabelen på 100% ;)

Men sliter fremdeles med hibernate/suspend.

Lenke til kommentar

Dette er pga. XGL tror jeg - for jeg regner med du kjører XGL - Ubuntu 7.10 har ikke den helt nyeste fglrx-driveren, right? Hadde samme problemet når jeg kjørte XGL + Compiz Fusion, tenkte bare ikke på det når jeg skrev - I blame the lack of sleep :roll:. i alle fall, enkelt å løse, som du også erfarte.

Lenke til kommentar

Jeg kjører XGL ja. Ikke helt sikker på hva det gjør, men en eller annen guide anbefalte det til kortet mitt for å få compiz opp.

Det er litt merkelig... Jeg kjørte glxgears på vanlig måte, fikk horribel framerate. Så direkte motbydelig ut.

Deretter satte jeg DISPLAY:0 foran. Den havna øverst, uten "vindu", og fikk framerates på 3-400 fps.

Hvordan kan man gjøre dette med spill? F.eks frets on fire. DISPLAY:0 /usr/greblak/fretsonfire/FretsOnFire ? Vil jeg da kunne lukke spillet, og styre med tastatur etc, for jeg måtte lukke terminalen for å lukke glxgears med display:0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...