arne22 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Hvis jeg lager/oppretter en virtuell installasjon (Linux eller Win) ved hjelp av Vmware som kjører under XP, kan jeg da også avvikle/kjøre den samme virtuelle installasjonene ved hjelp av vmplayer på Linux, eller vil de vituelle installasjonene bare kunne kjøre vha vmplayer, på det opprinnelige operativsystemet ? Hva hvis jeg har en viruell installasjon av Win eller Linux som i utgangspunktet kan kjøre undert vmplayer og Linux, vil jeg da også kunne kjøre den fra Linux text shell (Man skulle tro det ..) Hvordan gjøres eventuelt dette ? Jeg har nå opprettet noen vituelle instalasjoner av et par Linux servere vha vmware workstation under XP. Vil det være mulig å overføre disse til en Linux "virtualiseringsboks" som kun kjører i text mode, og så avvilke de viruelle instaalasjonene der i fra ? Skulle det være tenkelig å kjøre virtuelle Win XP instalasjoner under vwplayer/Linux og så logge seg inn på disse virtuelle XP installasjonene vha windows remote desktop ? Vil være takknemmelig for all informasjon som kan bringe litt lys over denne problemstillingen. Endret 6. november 2007 av arne22 Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Ja til alt. Kommandoene finner du i dokumentasjonen, eller kan googlles, f.eks: http://articles.techrepublic.com.com/5100-...11-6079860.html Lenke til kommentar
wsp Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hvis jeg lager/oppretter en virtuell installasjon (Linux eller Win) ved hjelp av Vmware som kjører under XP, kan jeg da også avvikle/kjøre den samme virtuelle installasjonene ved hjelp av vmplayer på Linux, eller vil de vituelle installasjonene bare kunne kjøre vha vmplayer, på det opprinnelige operativsystemet ? Ja, de kan kjøre overalt på tvers av host os og vmware produkt. Stopp de virtuelle maskinene og kopier deretter de fulle katalogene over til den andre hosten. Deretter kan du bruke GUI for å registrere dem og starte dem der. Hva hvis jeg har en viruell installasjon av Win eller Linux som i utgangspunktet kan kjøre undert vmplayer og Linux, vil jeg da også kunne kjøre den fra Linux text shell (Man skulle tro det ..) Hvordan gjøres eventuelt dette ? På en maskin uten GUI kan du bruke VMware Server. Jeg har nå opprettet noen vituelle instalasjoner av et par Linux servere vha vmware workstation under XP. Vil det være mulig å overføre disse til en Linux "virtualiseringsboks" som kun kjører i text mode, og så avvilke de viruelle instaalasjonene der i fra ? Ja. Skulle det være tenkelig å kjøre virtuelle Win XP instalasjoner under vwplayer/Linux og så logge seg inn på disse virtuelle XP installasjonene vha windows remote desktop ? Absolutt. Vil være takknemmelig for all informasjon som kan bringe litt lys over denne problemstillingen. Alt du spør om er som sagt mulig. Du kan forøvrig ikke bruke VMware Player for å kjøre headless i linux, men VMware Server. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 16. november 2007 Forfatter Del Skrevet 16. november 2007 (endret) Takker for meget interessante opplysninger. Jeg har nå fått testet litt for å få satt meg inn i denne teknologien. Det ligger jo åpenbart utrolige muligheter her, hvis man for eksempel kjører et lite lett operativsystem (for eksempel Linux i text mode) som middleware mellom hardware og operativsystem. Det som jeg mener å se av testingen, det er at prinsippet ved virtualiseringen med vmware, det er at de virtuelle installasjonene snakker kun indirekte via hardware ressursene, slik at operativsystemet bare behøver å forholde seg til et standardisert grensesnitt. På denne måten så ser det ut som om hele problematikken rundt drivere kan legges utenfor det operativsystemet som brukerne forholder seg til og ned til "middleware" eller et forenklet "host operating system". Rent teknisk så ser det ut som om det kunne være mulig å produsere PC-er/hovedkort med ferdig installerete drivere som kjører under et "middleware", for eksempel Linux. Det skulle da bare være behov for å kopiere over operativsystemet eller operativsystemene uten noe egentlig behov for installasjon. Mon ikke dette er noe man kommer til å se noe mer av i årene framover ? (Jeg har faktisk bare testet tingene fra Linux med Xwindows og fra Windows XP, med vmware workstation/player/server så jeg håper at jeg tenker rett med hensyn til hvorfdan det kan fungere når det virtuelle operativsystemet eventuel kjører fra Linux/Kernel text mode.) Utrolig interessant tema Endret 16. november 2007 av arne22 Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Nå som prosessorene i seg selv støtter virtualisering vil mye endre seg på kort tid. Metoden å benytte host og guest OS vil ramle bort. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Nå som prosessorene i seg selv støtter virtualisering vil mye endre seg på kort tid. Metoden å benytte host og guest OS vil ramle bort. Hva mener du egentlig her? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Samme som VMWares Virtual Appliances, bare neste steg. Virtualisere applikasjoner fremfor OS. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Mulig jeg har gått glipp av noe, men er det en standard på gang for applikasjonsvirtualisering mellom Softgrid, Altiris SVS osv? Og hva har dette med at cpu'ene kommer i økende grad av hw virtualisering? Det kan vel også nevnes en interresant retning at Phoenix også har en desktopvirtualiseringsløsning på gang implementert som en BIOS-løsning, men i motsetning til esx 3i, vil dette være for å kjøre flere lokale desktop-Oser uten at man trenger et host OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå