foenix Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Jeg har bestemt meg for å bygge meg en ny PC og lurt på om jeg egentlig trenger et nytt OS eller om jeg like gjerne kan fortsette med XP. Hva er fobedret i Vista i forhold til XP? Endret 6. november 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Er for det meste utsende og DX10. Selv har jeg XP fremdeles, masse småproblemer med Vista. Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Vista har nesten ingen fordeler bortsett fra Aero (som i mange tilfeller er en ulempe) og DirectX 10. Men hvis man ser på feilene til Vista i forhold til XP, er XP mye mye bedre. Endret 6. november 2007 av alec1 Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Vista har nesten ingen fordeler bortsett fra Aero (som i mange tilfeller er en ulempe) og DirectX 10. Men hvis man ser på feilene til Vista i forhold til XP, er XP mye mye bedre. For noe tull. Vista er mye bedre enn XP på veldig mange områder. Jeg nevner bare innebygd søk med indeksering, pålitelighets og ytelsesovervåking, ny og bedre startmeny med enkelt søk etter programmer, innebygd backupløsning, Sidebar, innebygd anti-spyware. Jeg kunne fortsatt med en mye lenger liste, men de fleste vil vel innse at et OS som er nytt i 2007 er bedre enn et som ble laget til teknologien som fantes i 2001... Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Kanskje Vista har noe mer funksjoner enn XP, men stabiliteten til XP er så uendelig mye bedre enn Vista sin. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Kanskje Vista har noe mer funksjoner enn XP, men stabiliteten til XP er så uendelig mye bedre enn Vista sin. Jeg har ikke merket noen forskjell på stabiliteten til Vista vs XP. Eneste jeg kan påpeke er at div laptopper hadde hatt det mye bedre med xp, enn vista. Men har du en god pc, ville jeg gått for Vista. Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg har hatt vista utlimate nå i noen timer, og jeg synes det er noe ordentlig piss! Er masse sånne småting som irriterer meg ordentlig, kommer til å innstallere XP pro etterpå ja! Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg har hatt vista utlimate nå i noen timer, og jeg synes det er noe ordentlig piss! Er masse sånne småting som irriterer meg ordentlig, kommer til å innstallere XP pro etterpå ja! sånne reaksjoner var det også da XP ble introdusert man må være litt tålmodige når man prøver ut ett nytt OS, ikke bare noen timer. men men ? Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Derfor kan det være lurt å vente med å bytte fra XP til Vista til alle barnesykdommene er fikset. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Derfor kan det være lurt å vente med å bytte fra XP til Vista til alle barnesykdommene er fikset. Hvilken barnesykdommer? Jeg har brukt Vista siden release, og det er ingen nevneverdige problemer med OS-et. Eneste jeg kan pirke på, er at man må ha en pc med gode specs for at det skal fungere optimalt. Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Vet det er en del barnesykdommer, men mange har blitt fisket nå, men tror fortsatt det er en del småting igjen. Endret 6. november 2007 av alec1 Lenke til kommentar
foenix Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Funker det bra å oppgradere xp til vista med mange installerte programmer, eller bør man innstallere alt på nytt? Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Derfor kan det være lurt å vente med å bytte fra XP til Vista til alle barnesykdommene er fikset. Hvilken barnesykdommer? Jeg har brukt Vista siden release, og det er ingen nevneverdige problemer med OS-et. Eneste jeg kan pirke på, er at man må ha en pc med gode specs for at det skal fungere optimalt. Har splitter ny laptop.. kjørte vista upgrade advisor, og den anbefalte vista ultimate på min pc.. noe jeg har siden det fulgte med laptop'en! Har brukt den nå siden 13.00 tiden i dag, og det er masse småting som er klikk.. Når jeg prøver å dualboote med xp så får jeg beskjed om at laptop'en ikke har noe harddisk, og at jeg må kjøre diagnoseprogram og prøve igjen senere.. ting jeg laster ned blir sporløst borte.. mye rart gitt.. eneste som fungerer utmerket er HD-DVD spilleren måtte laste ned powerdvd ultra, men det tok jo ikke lange tiden Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Uansett hva du velger, så velger du 64 bit versjon. Når det gjelder Vista, så det kan ikke sammenlignes med XP. Allerede fra installasjons fase, vil du finne ut at mye er forandret. Verktøy som allerede er lagt ut til brukere og som du ellers finne i DVD plate, gir deg helt annet "Bruker makt". Etter installasjon, er da og sevlfølgelig at DU som Operator, lærer det systemet du har installert. Dine valg og hva du kan vil ha stor effekt på hvordan Vista vil fungerer. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Derfor kan det være lurt å vente med å bytte fra XP til Vista til alle barnesykdommene er fikset. Hvilken barnesykdommer? Jeg har brukt Vista siden release, og det er ingen nevneverdige problemer med OS-et. Eneste jeg kan pirke på, er at man må ha en pc med gode specs for at det skal fungere optimalt. Har splitter ny laptop.. kjørte vista upgrade advisor, og den anbefalte vista ultimate på min pc.. noe jeg har siden det fulgte med laptop'en! Har brukt den nå siden 13.00 tiden i dag, og det er masse småting som er klikk.. Når jeg prøver å dualboote med xp så får jeg beskjed om at laptop'en ikke har noe harddisk, og at jeg må kjøre diagnoseprogram og prøve igjen senere.. ting jeg laster ned blir sporløst borte.. mye rart gitt.. eneste som fungerer utmerket er HD-DVD spilleren måtte laste ned powerdvd ultra, men det tok jo ikke lange tiden Nesten alle slike småfeil som folk klager over i Vista, som at nedlastinger "forsvinner" - kommer av brukerens manglende kunnskap, ikke at det er noe galt med Vista. Har kjørt Vista siden den dagen det ble sluppet i salg, og har ikke merket noen stabilitetsproblemer, eller andre problemer som skyldes Vista selv. Innstallerer man Vista + alle oppdateringene som har kommet kjører det stabilt og fint i det uendelige. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Er for det meste utsende og DX10. Selv har jeg XP fremdeles, masse småproblemer med Vista. Langt derifra. Vista er mange forbedringer som du ikke ser. For å si det sånn så er så og si alt bedre i Vista. Problemet er bare at det folk ser er hva folk dømmer. - Vista har bedre støtte for nye enheter - Bedre plug & play støtte/behandling - utnytter flere kjerner langt bedre - Nye stacks på så og si alle API-er (lyd, bilde, nettverk osv.) - behandler programmer bedre med tanke på minnebehandling og prioriteringer - Utnytter maskinvaren bedre pga super prefetch - Bedre sikkerhet (ny kjerne og da nye stacks som jeg har nevnt) Jeg kan egentlig fortsette, men tror de fleste tar poenget. Vista har nesten ingen fordeler bortsett fra Aero (som i mange tilfeller er en ulempe) og DirectX 10. Men hvis man ser på feilene til Vista i forhold til XP, er XP mye mye bedre. Feilene ligger hovedsaklig i dårlig drivere fra tredjeparts utviklere. Dette hadde XP også store problemer med helt til SP1 kom. Ingenting nytt her. Aero er ingen fordel. Kanskje Vista har noe mer funksjoner enn XP, men stabiliteten til XP er så uendelig mye bedre enn Vista sin. Stabiliteten er så og si den samme, om ikke faktisk bedre på Vista. Dette er grunnet bedre programbehandling og bedre kjerne. Igjen er problemet dårlige drivere fra andre utviklere. Dette betyr ikke at Vista automatisk er bedre enn XP. Langt derifra. Det er et godt operativssytem, slik som XP også er. Faktumet er at Vista har så altfor mange myter som er direkte feil. Uansett er det til nå særs liten grunn til å skifte til Vista om du har XP allerede. Fungerer OS-et ditt - ikke bytt ennå. Uansett vil XP miste støtten neste år, så et bytte er uungåelig. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg begynner å bli dritt lei av at folk uten erfaringer fra vista uttaler seg negativt om OS'et! Jeg har kjørt vista i godt over 1 år, begynte med betaene som kom ut i fjor sommer. Kjører nå vista på 2 forskjellige maskiner. Jeg har aldri opplevd systemkræsj, verken på beta eller ferdig versjon! Opplever heller aldri noen småfeil og slikt... Jeg synes operativsystemet virker raskere enn xp på mange måter. Og stort sett det eneste jeg har å utsette på vista er at filkopiering tar for lang tid. Nå kommer SP1 over nyttår forhåpentligvis og den vil rette opp i dette, samt en del andre ting. Mange klager over at vista er fullt av barnesykdommer osv, og at de vil vente en stund til å bytte system. Greit nok det, men ikke kom å si at xp fungerte bedre når det kom på markedet!! Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Nesten alle slike småfeil som folk klager over i Vista, som at nedlastinger "forsvinner" - kommer av brukerens manglende kunnskap, ikke at det er noe galt med Vista. Har kjørt Vista siden den dagen det ble sluppet i salg, og har ikke merket noen stabilitetsproblemer, eller andre problemer som skyldes Vista selv. Innstallerer man Vista + alle oppdateringene som har kommet kjører det stabilt og fint i det uendelige. Har lastet ned via torrent osv de siste 5-6 årene, så kunnskapen er det ikke noe galt med.. Men når nedlastingene står som 100% ferdig, mens mappen er tom har aldri skjedd før! Ikke at datamskinen gir meg melding om at det ikke er noe harddisk som er koblet til heller og lukker mappa automatisk! Endret 7. november 2007 av TCi Lenke til kommentar
TCi Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det første du bør gjøre er å sjekke om programmet er kompatibel med Vista. Vista har som nevnt en helt ny nettverks stack som gjør at mange slike programmer ikke er helt kompatibel. En annen ting er dersom du har deaktivert UAC (User Access Control), kan skje problemer med skriverettigheten på enkelte mapper. På den måten vil ikke mellomlagret data bli skrevet til den endelige filen. Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Det første du bør gjøre er å sjekke om programmet er kompatibel med Vista. Vista har som nevnt en helt ny nettverks stack som gjør at mange slike programmer ikke er helt kompatibel. En annen ting er dersom du har deaktivert UAC (User Access Control), kan skje problemer med skriverettigheten på enkelte mapper. På den måten vil ikke mellomlagret data bli skrevet til den endelige filen. Sørget for å laste ned et Vista kompatibelt torrentprogram ja! De 3 første gangene forsvant fila helt uten videre, men fikk det til å funke etter det.. Men mp3 filer lastet ned via limewire går det ikke ann å finne noen sted på PC-en.. den ligger i biblioteket i limewire og kan bli spilt av derfra, men fila finnes ikke på PC-en.. synes det er veldig merkelig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå