Gå til innhold

Verste by du har vært i?


Anbefalte innlegg

Bergen er en fin by det, men skal heller ikke glemme perler som Åsgårdstrand, Son, Drøbak, Tønsberg og så videre - perler av noen byer langs kysten. Hvorvidt hva som den verste byen, er det like mye subjektivt som den beste. Den beste synes jeg er Oslo og den verste Bodø - hvis vi holder oss i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Los Angeles. Kan være at jeg har vokst opp litt for langt nord og har en smule sosial angst, men ugh. Bygninger så langt øyet kan se, luft som minner mer om å inhalere eksos, mennesker overalt og noen ganske så gufne nabolag når du farter litt rundt.

Før jeg dro hadde jeg lyst til å besøke New York, Tokyo og andre storbyer, nå, not so much.

 

Jeg har funnet ut at jeg MÅ kunne se fjell, trær, natur, hvis ikke blir jeg fullstendig ødelagt. Vi var i California i to uker (San Fransisco var faktisk ganske grei utenom sentrum) og når jeg kom hjem var det som å komme til et eventyrland.

 

Tror mitt beste reisemål noensinne var Mallaig vest i Skottland, en smule annerledes enn LA, men nå vet jeg iallefall hva jeg liker.

Lenke til kommentar

Likte ikke Firenze/Nice, var der i 2007. Firenze var trangt, kaotisk og i tillegg var det veiarbeid og stengte veier. Nice, skjønner ikke hva folk syns er så spesielt med den, rullestein stranda var forferdelig å bade på, og på den ene restauranten tok det 1t og 30m å få maten fordi vi var fem stykker... De på bordet ved siden av var ti stykker, kom etter oss, fikk mat før oss.

 

Uka før var vi på en vingård én times kjøring fra Firenze, definitivt mye bedre enn den siste delen av ferien.

Lenke til kommentar
Likte ikke Firenze/Nice, var der i 2007. Firenze var trangt, kaotisk og i tillegg var det veiarbeid og stengte veier. Nice, skjønner ikke hva folk syns er så spesielt med den, rullestein stranda var forferdelig å bade på, og på den ene restauranten tok det 1t og 30m å få maten fordi vi var fem stykker... De på bordet ved siden av var ti stykker, kom etter oss, fikk mat før oss.

 

Uka før var vi på en vingård én times kjøring fra Firenze, definitivt mye bedre enn den siste delen av ferien.

Hehe, samme erfaring der. Likte ikke Venezia eller Firenze spesielt godt, trangt og overfylte av turister. Vi dro derimot til San Gimignano mellom besøkene i Firenze/Venezia og det var kanonbra. Anbefales for alle som liker tårn :p

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Er frista til å si Oslo egentlig.. Sammen med Notodden her hjemme i Norge.

 

Stort sett feriert i Europa. Kjørt gjennom Polen en gang, og da stoppet vi flere steder midt i landet som kan beskrives som skikkelige høl. Husker dog ikke hva de heter.

 

Av større byer jeg har besøkt på dagsturer o.l må Birmingham nevnes. I tillegg vil jeg nevne Pescara. Er forsåvidt et flott område og reiser man litt lenger nord der så er det helt vanvittig flott. Men selve byen Pescara.. varmt, tung lukt og lite å finne på i selve byen, i alle fall på dagtid.

Lenke til kommentar

De fleste har hatt noen mindre hyggelige reiseopplevelser, og jeg vil vite hvilken by eller sted som er det verste du noen gang har vært i/på.

 

Jeg har reist en del og sett mest trivelige byer, men så absolutt noen utrivelige også.

 

Oppe i Norden står Oslo høyt på lista. Byen i seg sjøl er OK om vi overser at den er en konstant byggeplass og kronisk møkkete, men den har så altfor mange navlebeskuende innbyggere som ikke later til å ha et begrep om at det finnes noe av verdi utenfor byggeplassen. De er sterkt medvirkende til at på en hyggeskala fra 0 til 100 ligger byen på en god dag på mellom fem og åtte. Verken Bergen, Trondheim eller Stavanger kan sammenlignes i så måte, sjøl om Oslo isolert sett burde kunne hamle opp med Bergen, til tross for at siste var byen i Norge i hundrevis av år, mens Oslo er en kvisete tenåring i så måte.

 

Bergenserne er nok velegnet til å få gnagsår i ørene av etter få dagers opphold der, og bergenserne er om mulig enda mer navlebeskuende enn Oslo-folk - men de klarer i hvert fall å være det på en veldig koselig og ikke totalt surmulende måte. Det blir som et "kose-kåseri" av Ivar Eskeland sammenlignet med et "surt oppgulp-kåseri" av Marie Simonsen - i første tilfellet får du lyst til å bli enig i det du er uenig i, i siste tilfellet å bli uenig i det du er enig i.

 

Og på verdensbasis? Jeg er ikke sikker på om jeg skal foreslå Mogadishu, Harare eller Kinshasa. Byer totalt blottet for sjarm og bare tragiske. Besøkt en eller to ganger, utelukkende pga plikt. Ingen har fristet til noe gjenbesøk.

Lenke til kommentar

Kuta, Bali.

Utrolig lite sjarmerende sted. Skittent, sykt med selgere som gjerne ville prakke på deg ting, jeg var der et par dager i lavsesong, så det å være den eneste kritthvite blinken hjalp heller ikke.

Surfen er bra, strendene helt greie også. Barene er bare overfyllte med grisefulle australiere og nordmenn som "studerer". Også har du jo alltid taxiene som prøver å få litt ekstra til enhver tid.

Heller ikke stort å se til offentlig transport, noe som suger når man reiser alene.

Menmen, mange bedre steder rundt i Indonesia som er mye bedre.

 

Sånn på generelt basis så må jeg si at jeg ikke er veldig imponert av Indonesiere generelt etter å ha vært der 2,5 mnd. selv om det selvsagt er mange hyggelige og flinke også.

Endret av multisync
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har reist en del og sett mest trivelige byer, men så absolutt noen utrivelige også.

 

Oppe i Norden står Oslo høyt på lista. Byen i seg sjøl er OK om vi overser at den er en konstant byggeplass og kronisk møkkete, men den har så altfor mange navlebeskuende innbyggere som ikke later til å ha et begrep om at det finnes noe av verdi utenfor byggeplassen. De er sterkt medvirkende til at på en hyggeskala fra 0 til 100 ligger byen på en god dag på mellom fem og åtte. Verken Bergen, Trondheim eller Stavanger kan sammenlignes i så måte, sjøl om Oslo isolert sett burde kunne hamle opp med Bergen, til tross for at siste var byen i Norge i hundrevis av år, mens Oslo er en kvisete tenåring i så måte.

 

Bergenserne er nok velegnet til å få gnagsår i ørene av etter få dagers opphold der, og bergenserne er om mulig enda mer navlebeskuende enn Oslo-folk - men de klarer i hvert fall å være det på en veldig koselig og ikke totalt surmulende måte. Det blir som et "kose-kåseri" av Ivar Eskeland sammenlignet med et "surt oppgulp-kåseri" av Marie Simonsen - i første tilfellet får du lyst til å bli enig i det du er uenig i, i siste tilfellet å bli uenig i det du er enig i.

 

Og på verdensbasis? Jeg er ikke sikker på om jeg skal foreslå Mogadishu, Harare eller Kinshasa. Byer totalt blottet for sjarm og bare tragiske. Besøkt en eller to ganger, utelukkende pga plikt. Ingen har fristet til noe gjenbesøk.

Samme kan sies om de fleste afrikanske storbyer, enten det er Kigali; Kampala; Nairobi eller Kairo.

Lenke til kommentar

Marmaris i Tyrkia. Befant meg i feil bydel her vil jeg tro. Party-by,deluxe. Utrolig dårlig miljø, mye fyll, høy musikk til alle tider på dagen og elendig mat. Kommer aldri til å dra tilbake, uansett hva. Stranden og havet var helt forferdelig i tillegg. Utrolig grov sand og grumsete vann.

Lenke til kommentar

Playa del ingles, en verre samlingsplass for innkastere, fylliker, horer, tyver og dopselgere skal du lete lenge etter. Og plassen ser ut som en sliten by fra 70-tallet. Verste stedet jeg har vært noengang. Rett og slett et ekkelt sted å være.

Endret av Sargeras
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var på et kort besøk i Bergen en gang, og jeg likte meg ikke noe særlig der. Det kan hende at jeg var litt uheldig med tidspunktet da. Det var veldig dårlig vær akkurat da. En god del vind, masse regn, vått og kaldt overalt. Det var ikke noe særlig koselig å befinne seg utendørs, så jeg fikk ikke sett så mye av selve byen som jeg hadde håpet på. Selve byen er sikkert veldig fin den, jeg fikk bare ikke sett så mye av det...

 

Jeg sov vel på hotell i tre netter er noe sånn. Den første dagen våknet jeg veldig tidlig fordi det satt en eller annen bråkete fugl (sannsynligvis skjære, muligens en kråke) rett utenfor vinduet, og denne vekket meg. Jeg klarte å åpnet vinduet og da fløy den sin vei. Men bare noen minutter etter at jeg hadde lagt meg for å sove litt igjen, så var den fordømte fuglen tilbake igjen og lagde masse bråk. Neste morgen begynte det ett eller annet anleggsarbeid nesten rett utenfor hotellet hvor jeg bodde, og dette vekket meg alt for tidlig. Dermed var mer søvn helt utelukket. Samme kveld la jeg meg for å sove ganske tidlig, og neste morgen pakket jeg alle sakene mine og reise videre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes ikke Skopje var en særlig interessant by. Mange "gamle" bygninger som virket spennende, dog var de bygd i gammel stil for kun noen år siden. Jeg glemte dessverre å besøke de tyrkiske handelsgatene i byen. Kan hende jeg ville fått et annet inntrykk om jeg omsider gjorde det.

Lenke til kommentar

Oslo er absolutt verst i min mening. Selv hvis du trekker ifra Oslo sine innpåslitne uteliggere og junkier så får man inntrykk av at noen har betalt "oppegående" innbyggere til å holde seg ute og skape dårlig atmosfære.

Andreplassen må jeg gi til Mexico City, med en grei tredjeplass til Detroit..

Lenke til kommentar

Værste plassen jeg har vært er i Abu Quir i Egypt, mange sier at det finnes fine plasser der også, men de så ikke jeg. Gikk en tur inn fra havnen og ble møtt av sinte egyptere som bannet etter oss når vi gikk i gaten. Tigger barna ropte: Give me a dollar, give me a dollar!! og når vi ikke ga de noe kom det kjapt: fuck you, fuck you!! tydligvis de eneste engelske ordene de har lært.

Lenke til kommentar

Oslo er absolutt verst i min mening. Selv hvis du trekker ifra Oslo sine innpåslitne uteliggere og junkier så får man inntrykk av at noen har betalt "oppegående" innbyggere til å holde seg ute og skape dårlig atmosfære.

Andreplassen må jeg gi til Mexico City, med en grei tredjeplass til Detroit..

At du velger Oslo fremfor Mexico City og Detroit sier vel egentlig alt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...