Gå til innhold

Verste by du har vært i?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er store sjanser for at den nord-russiske byen Norilsk kommer meget høyt på lista over verste byer. Ok, jeg har ikke vært der, og har ikke tenkt å reise dit heller, men jeg har sett bilder, og sett den med Google Earth.

 

Litt søking på Wikipedia (engelsk og tysk) frembringer følgende for å friste til besøk:

 

Nordligste by over 100.000 innbyggere. Byen har 170.000 innbyggere.

Byen har en årlig middeltemperatur på -10 grader.

Temperaturene kan komme ned i -50 grader. Rekord er -58. Helvetes kaldt, spør du meg...

Byen har snø 250-270 dager i året.

Det er kraftige snøstormer 110-130 dager i året.

Mørketiden varer i 6 uker. Desember og halve januar.

Byen har mye tungindustri og store gruver. Inne på topp 10 over mest forurensede byer i verden.

Det finnes ikke et tre i en radius av 48 km fra nikkelsmelteverket Nadezhda ("Håpet").

Sur nedbør og smog er helt vanlig.

Opptil 4 millioner tonn kadmium, kopper, bly, nikkel, arsenikk, selenium og sink slippes ut i lufta hvert år. I tillegg kommer radioaktiv forurensing.

Blant viktige historiske hendelser hører fangeleirer, slavearbeid og medhørende stor dødelighet. Tungindustrien og gruvene er heller ikke trygge arbeidsplasser.

Fargene man forbinder med byen og næreste omegn er svart, gråsvart, brunt, gråbrunt, grågrønt, grått, grått, grått og grått.

Ca 80 % av arbeidtakerne i byen jobber ved MMC Norilsk Nickel. Den mest forurensede enkeltbedrift i verden.

 

 

Jeg kjenner en familie som satt og gråt i bilen da de for første gang kjørte inn i byen Nikel, rett øst for Finnmark, på Kolahalvøya. Nokel er kjent som en meget forurenset by. De hadde ikke grått mindre over å se Norilsk.

 

Fra 2001 er det restriksjoner for å komme inn i Norilsk, både for russere og utlendinger. Det er kanskje forståelig, men det er sannsynligvis ikke mange som har byen som besøksmål.

 

For de som er så heldige å bo der; jeg håper de har et godt helsevesen...

Lenke til kommentar

bruno99:

 

Ja det ser ikke bra ut. Her er litt til...

 

post-53963-1200866507_thumb.jpg

Dette er 30. september 2004. Allerede skiføre.

 

 

post-53963-1200866569_thumb.jpg

 

post-53963-1200866582_thumb.jpg

Herregud! Helt trøstesløst. Masse blokker fra kommunisttiden.

 

post-53963-1200866615_thumb.jpg

Ikke mye fremtid her.

 

post-53963-1200866598_thumb.jpg

Mannen her ser nokså oppgitt ut.

 

post-53963-1200866627_thumb.jpg

Norilsk-ianere, eller hva de kalles, på shopping. De er i allefall godt kledd.

 

post-53963-1200867152_thumb.jpg

Levebrød og forurenser. Og vi maser om forurensing i Norge!

 

post-53963-1200867163_thumb.jpg

Dette er helvete.

 

Synes virkelig synd på russerne. Et folk som har lidd under tsarer og kommunistregimet. En elite har levd i luksus, mens den vanlige russer har slitt, sultet og blitt påført store lidelser. Russere har laget mye dævelskap, men mye av dette er kommet under kommando av militære og folk oppe i partisystemet, der menneskeliv ikke har noe å si. Russere er er flott folk, og gjestfrie til tusen. De fortjener ikke all den elendigheten de må leve med!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Bodø

 

-Blåser altfor mye og er altfor kaldt. De må jo binde fast nesten alle skilta der oppe for at det ikke skal blåse bort.

-Trist by. Husker jeg fikk sånn silent hill følelse når jeg kom dit.

-Ser ut som lappeteppe. Endel konstruksjon når jeg var der.

-Halvparten av jentene der blir nesten som horer fordi de venter seg at en fra militærbasen der skal ta dem sydover. Det er faktisk flere som kjente som gjorde jenter gravide mens de var i førstegangstjenesten selv om jentene sa de gikk på p-piller. Og da regner vel jentene med at gutten tar ansvar og tar dem sørover.

-Bodødialekta er turn off.

-Bodøjentene er ikke noe fin å se på? Fikk inntrykk av det. Få pene jenter.

 

Mitt inntrykk av byen!

Lenke til kommentar

Nå vet jeg hvem Frigata er. Det er han globetrottaren i frå Voss som både et og anbefala vossafår. Den gangen hadde han "vore i byento gonge"(Bergen) . Og nå tror jeg han har tatt seg en aldtig så liten avstikker til Oslo også.

 

Når det gjelder hvilken by som er den værste så kommer det jo ann på øyet som ser, og hvilke forventninger man har før man kommer dit. Tidliger østblokkland ligger jo laglig til for hugg. Der er det ofte dårlig standard. Men jeg tror mange får sjokk når de kommer fram til destinasjonen de valgte i en eller annen reisebrosjyre. Og finner ut at de er havnet i en pengesvisemaskin uten sjel eller historie.

Elles kan man jo se og lære mye alle stedene man drar. Det ligger jo mye kunnskap i å vite hvordan man ikke vil ha det i sin egen hjemmby.

 

J

Endret av Tigergutt13
Lenke til kommentar

Golden sands - Bulgaria

 

Negativ:

Må være den værtste byen jeg har vært i. Folkene stjeler/raner og banker opp turister. Hele byen er eid av mafia. Var ikke borti noe av det ovenfor men slik er det med flere turister som reiser der. En kompiss ble lurt av 2 horer og måtte betale dem over 4000 kr ellers så ringte de sjefen (mafiaen) så skulle de komme og ta han. Siden de visste hvor han bodde. Jeg ble også matforgiftet der og dreit flytene og ofte i to uker fra dagen etter vi kom.

Siste negative tingen er selgere og bar/utested folk som kommer til deg over alt på gata, "come eat, come free drink" hele tiden. HELE TIDEN!

 

Glemte hotellet: Bodde på vladislav hotell (festhotellet), der var det musikk og bråk hele natten frem til syv om morgenen, folka banka på dørene, det var ikke aircondition så det var kokvarmt, +++

 

Positivt: Konge plass på kvelden, mye bra utesteder og ett veldig bra festliv. Det er også veldig billig.

 

uten om dette så har jeg lyst til å reise tilbake bare da skal jeg bo på et annet hotell :)

Endret av General_Skurf
Lenke til kommentar
Hvis noen lurte så er Lillesand den værste byen i verden.

Bare tanken på "søte" lille sørlandsbyen med "koselige" hvite trehusene gjør meg kvalm.

 

Hvorfor gjør den deg kvalm?

Hvorfor ikke...?

Alle synes at det er så idyllisk med hvite trehus og måker som skriker. Det er så mainstream lissom.

Derfor hater jeg Lillesand. Men bare om sommeren , når det kommer en masse østlendinger rekende for å feiere i skjærgården. Det, er ekkelt det.

Ellers er Lillesand helt OK. Helt på høyde med Bodø eller Oslo.

Lenke til kommentar
Hvis noen lurte så er Lillesand den værste byen i verden.

Bare tanken på "søte" lille sørlandsbyen med "koselige" hvite trehusene gjør meg kvalm.

 

Hvorfor gjør den deg kvalm?

Hvorfor ikke...?

Alle synes at det er så idyllisk med hvite trehus og måker som skriker. Det er så mainstream lissom.

Derfor hater jeg Lillesand. Men bare om sommeren , når det kommer en masse østlendinger rekende for å feiere i skjærgården. Det, er ekkelt det.

Ellers er Lillesand helt OK. Helt på høyde med Bodø eller Oslo.

 

Du hater Lillesand fordi andre liker den? interessant...

Lenke til kommentar
Hvis noen lurte så er Lillesand den værste byen i verden.

Bare tanken på "søte" lille sørlandsbyen med "koselige" hvite trehusene gjør meg kvalm.

 

Hvorfor gjør den deg kvalm?

Hvorfor ikke...?

Alle synes at det er så idyllisk med hvite trehus og måker som skriker. Det er så mainstream lissom.

Derfor hater jeg Lillesand. Men bare om sommeren , når det kommer en masse østlendinger rekende for å feiere i skjærgården. Det, er ekkelt det.

Ellers er Lillesand helt OK. Helt på høyde med Bodø eller Oslo.

 

Du hater Lillesand fordi andre liker den? interessant...

Nei nei, du forstår ikke. Det er ikke selve byen, eller menneskene som bor der. Det er det er selve ideen om Lillesand som som den perfekte sørlandsidyll jeg finner motbydelig.

En ide om noe er ikke en fysisk begrensning. Alle vet hva en drikkekopp er. Uansett hvordan den ser ut er du i stand til å gjenkjenne en drikkekopp. Men det er bare fordi du har en ide om hva en drikkekopp er. En sarkun derimot har du ingen ide om. Noe som gjør at du ikke ville kjennt den igjen hvis den sto på bordet forran deg. Bare tenk på det; Kopp...., sarkun...... hva bringer frem flest bilder i hodet ditt?

På samme måte som man har en ide om hva en kopp er har man også en ide om hva Lillesand er. Og det er denne ideen som gjør byen til den verste i verden.

Selv om CellularDude har prøvd å gi oss en ide om den russiske byen Norilsk gjennom en masse bilder.

 

Hvis du hever blikket og leser gjennom hele denne tråden om hva folk synes er den værste byen så har man stort sett kommet med forslag hvor byen ikke har levet opp til ens forventninger. Eller man har oppdaget noe som er som det ikke burde. Det er altså der hvor ideen om byen ikke stemmer med virkligheten.

Selve spørsmålet om hvilken by som er den verste er i seg selv meningsløst. Hvordan kan noen ha den hele og fulle oversikten over alle aspekter rundt en by , langt mindre to eller flere slik at man er i stand til å kåre den verste? I motsatt fall kan man stiller tilsvarende spørsmål om stein. Det er like meningsløst, hvordan kan en stein være verre enn en annen?

 

Derfor er mitt forslag om Lillesand like godt som et hvilket som helst annet. Om enn litt fravikend i begrunnelse.

 

 

Hvis man derimot skulle finne på å kåre verdens beste by ville det uten tvil bli Bergen. Sånn er det bare.

 

J

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Står mellom Napoli og Newcastle her ja.

 

Napoli: En drittby med søppel overalt i gatene, lukten er ... overveldene. Mafiaen styrer søppelbilene og de var visst i streik når vi var der ... Nok om søppelstanken. I tillegg er Napoli en kjent arbeiderklasseby og det var egentlig ikke mye turister der. Eneste to severdighetene i Napoli som jeg ser det er Vesuv og Capri, resten er bare en skitten by som lukter dritt.

 

Newcastle: Er vel en by uten severdigheter untatt St. James Park ( fotballstadion midt i byen) og Metro shopping centre (visstnok Europas største shoppingsenter eller noe i den duren?). Ble veldig skuffet over standarden på restauranter o.l der. Byen var ikke mye å skryte av da den også er en arbeiderklasseby og den er ekstremt skitten. Metro Centre var et veldig mainstream shopping senter med veldig lite utvalg synes jeg da. Eneste positive med turen var å se Newcastle spille hjemmekamp ;)

Lenke til kommentar
Merka ganske fort at denne ikke var byen for meg. Kjenner dog en bergenser fra før, jeg fortalte om mitt inntrykk til ham og alt han sa var "hvorfor tror du jeg flyttet vekk derfra?". Så han var enig...

 

Jeg er født og oppvokst i Oslo ,men bor nå frivillig i Bergen. Bergen er Norges fineste by etterfulgt av Tromsø. Jeg har tross alt vokst opp i og utenfor Oslo og det å komme til det skjønne vestland var utrolig.

 

Verste by? Tja.. Har vært i mange byer som er skitne og fulle av søppel ,men hyggelig lokalbefolkning har somregel gjort opp for det. Har blitt ranet for mer enn 60.000 mens jeg har vært ute og reist så jeg tar kanskje litt risiko ved å traversere ganske nedslitte strøk. Jeg vil ikke utnevne verste by , selvom det blir brent søppel i gatene og halve byen stinker så betyr det ikke så mye.

 

Det eneste ille er turistfellene. Mafiaen er ved flere tilfeller ganske grei. Møtte en person i Mafiaen nede på Filippinene og han viste seg å være utrolig hyggelig (etter at jeg betalte et par øl på han først). Han spurte om jeg hadde noen planer for dagen etterpå. Han ba meg ringe han på kvelden etter at jeg hadde fått meg en dress. Det ble LIMO og VIP loungene på en nattklubb. Tror aldri jeg har hatt så mange damer siklende over meg som den dagen der. Tilogmed prostituerte som spurte om de skulle suge meg under bordet mens jeg satt og koste meg med ølen min. Det siste var muligens ikke en typisk "fin" opplevelse ,men det bidro til totalopplevelsen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...