Gå til innhold

Hvilke utganger gir best lyd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: Oppdaga nå at jeg egentlig ikke ante hva jitter var. Trodde du mente støy. Litt mye og lese på den wikipedia siden. Men skal gjøre det.

Støy blir bare et problem helt til at signalet blir så forstyrret at receivren ikke kan lese av forskjellen mellom høyt og lavt... Stort problem blir det ikke, siden det krever en del forstyrrelser for og få det til.

Receiveren tar sikkert begge tingene, både toslink (lys) og Digital Coax.

Lykketil du!

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

75 Ohm ja. Vet ikke om helt vanlige minijack-kabeler er 75 Ohm standard, eller om det produseres egne minijack-kabler på 75 Ohm for Coax-kabler. De gamle, orginale Coax-kablene var ganske tykke og hadde typiskvis RF-terminaler. Kabel-TV-kablene som ble brukt før var slike gamle Coax-kabler. Men hvorfor man bruke betegnelsen 'Coax' på de moderne minijack-kabler som brukes til digital overføring av lyd vet jeg ikke :)

Til trådstarter anbefaler jeg å sjekke hvilke terminal-innganger det er for Coax før man gjør innkjøp. Det kan være RCA eller minijack.

Faller valget på Toslink (optisk) skal en slik kabel gjøre susen.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Nei. Fordelen med å benytte digitalutgangen, enten dette er coax eller Toslink, er at signalet vil omgå alle DACer. DACer er små prosessorer som omdanner den digitale dataen til analog lyd, og når man benytter analog tilkobling vil lydkvaliteten påvirkes av kvaliteten på DACen. Men når du benytter digital tilkobling er det DACen i forsterkeren som står for analogiseringen av lyden, og DACene i forsterkere er som regel av bedre kvalitet enn de i konsumerlydkort. :)

Lenke til kommentar

Hva relativt OK reciever er aner jeg ikke, men om man sitter på et godt lydkort og en reciever med billige DAC´er vil det ofte lønne seg å overføre lyden analogt.

Dette burde du teste før du bestemmer deg.

Kjører selv Coax fra PC til forsterker. Bruker denne varianten til både hjemmekino og lytting siden jeg har Wolfson DAC i forsterkeren. Jeg gidder ikke kaste bort 10+ lapper på CD-spiller når lyden jeg får på denne måten er like god.

Veldig deilig å kunne laste ned flac og få god lyd ut på stereoen.

Lenke til kommentar
Så jeg kan trygt regne med at dette kortet vil fungere til mitt formål?

Dette korte kjøpe jeg til en kamerat for noen måneder siden. det gir kun 2.0 lyd over optisk. jeg mailet produsent for og få vite

det. vi har fortsatt ikke 5.1 lyd over optisk . og vi har prøvd mye.

Lenke til kommentar

For å få surround med hvilken som helst digitalutgang må lyden på forhånd være enkodet i surroundformat forsterkeren din støtter, eksempelvis AC3 (Dolby Digital). Da må man bruke AC3 pass-through for å videresende lyden til forsterkeren som da enkoder lyden.

Om lyden ikke er forhåndsenkodet så inneholder S/PDIF-protokollen mulighet for 2-kanals PCM-lyd omtrent som .WAV.

En siste mulighet for å få surround når lydkilde ikke på forhånd er enkodet i Dolby Digital eller DTS er å installere programvare som kan enkode i disse formatene i sanntid, men dette stjeler jo litt CPU-kraft. Det finnes også nå egne lydkort med integrerte Dolby Digital- og DTS-enkodere om man har behov for sanntidsenkoding av surroundlyd for bruk med digital tilkobling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...