G2Petter Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg har PC-en koblet til en relativt OK receiver, som har de fleste innganger unntatt HDMI, og er i ferd med å kjøpe ny HTPC. I den forbindelse lurer jeg på: hva er den beste måten å koble PC til receiveren for lydens del? Petter Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Har du lydkort? Den beste måten å koble lyd fra PC til forsterker er å bruke den optiske evnt coaxial utgangen fra enten hovedkortet (så sant hovedkortet har en slik utgang) eller fra lydkortet. Kjører selv Lyd på Coax og bilde fra DVI-D til HDMI. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Enig. Ikke er det dyrt for kabelen. Du betaler ca en 70-100 kr på biltema, du trenger ikke kvalitetskabel på optisk når uansett kabelen er kort. Du får suberb lyd. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Digital overføring av lyd er det prefererte, men Toslink (optisk) har en del fordeler ovenfor Coax (elektrisk over kobbertråd) når det gjelder jitter. Men over korte avstander og med korrekt kabel og terminaler skal Coax fungere veldig greit. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Edit: Oppdaga nå at jeg egentlig ikke ante hva jitter var. Trodde du mente støy. Litt mye og lese på den wikipedia siden. Men skal gjøre det. Støy blir bare et problem helt til at signalet blir så forstyrret at receivren ikke kan lese av forskjellen mellom høyt og lavt... Stort problem blir det ikke, siden det krever en del forstyrrelser for og få det til. Receiveren tar sikkert begge tingene, både toslink (lys) og Digital Coax. Lykketil du! Endret 6. november 2007 av Deimos87 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg forsto det slik at jitter kan være av betydning når man ikke bruker riktig kabel, eksempelvis kabler med feil motstand og kabler sensitive for indusert støy. Konklusjonen er i alle fall å bruke riktig kabel for Coax for å unngå problemer med jitter Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Sikkert 50-Ohms som brukes? Eller vanlig 75-Ohms? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) 75 Ohm ja. Vet ikke om helt vanlige minijack-kabeler er 75 Ohm standard, eller om det produseres egne minijack-kabler på 75 Ohm for Coax-kabler. De gamle, orginale Coax-kablene var ganske tykke og hadde typiskvis RF-terminaler. Kabel-TV-kablene som ble brukt før var slike gamle Coax-kabler. Men hvorfor man bruke betegnelsen 'Coax' på de moderne minijack-kabler som brukes til digital overføring av lyd vet jeg ikke Til trådstarter anbefaler jeg å sjekke hvilke terminal-innganger det er for Coax før man gjør innkjøp. Det kan være RCA eller minijack. Faller valget på Toslink (optisk) skal en slik kabel gjøre susen. Endret 6. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Jeg bruker allerede optisk på den jeg har nå, men jeg tenkte jeg skulle sjekke om det er noe som gir bedre lyd før jeg går til innkjøp av noe nytt. Takk for hjelpa. Endret 7. november 2007 av G2Petter Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Et lite spørsmål til: vil det være noen forskjell på lydkvaliteten på et billig og et dyrt lydkort med optisk utgang? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Nei. Fordelen med å benytte digitalutgangen, enten dette er coax eller Toslink, er at signalet vil omgå alle DACer. DACer er små prosessorer som omdanner den digitale dataen til analog lyd, og når man benytter analog tilkobling vil lydkvaliteten påvirkes av kvaliteten på DACen. Men når du benytter digital tilkobling er det DACen i forsterkeren som står for analogiseringen av lyden, og DACene i forsterkere er som regel av bedre kvalitet enn de i konsumerlydkort. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Så jeg kan trygt regne med at dette kortet vil fungere til mitt formål? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) I teorien ja, men det kan ja hende f.eks at driverne kan skape trøbbel o.l for alt jeg vet. Men det er 99% sannsynlighet at det kortet vil fungere helt utmerket for Toslink/coax ja Endret 9. november 2007 av skag1 Lenke til kommentar
formann Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hva relativt OK reciever er aner jeg ikke, men om man sitter på et godt lydkort og en reciever med billige DAC´er vil det ofte lønne seg å overføre lyden analogt. Dette burde du teste før du bestemmer deg. Kjører selv Coax fra PC til forsterker. Bruker denne varianten til både hjemmekino og lytting siden jeg har Wolfson DAC i forsterkeren. Jeg gidder ikke kaste bort 10+ lapper på CD-spiller når lyden jeg får på denne måten er like god. Veldig deilig å kunne laste ned flac og få god lyd ut på stereoen. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 En Denon 1907. Den er gått ut fra Hi-Fi Klubben sitt sortiment, men du kan si det er storebroren til denne. Lenke til kommentar
seatalf Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Så jeg kan trygt regne med at dette kortet vil fungere til mitt formål? Dette korte kjøpe jeg til en kamerat for noen måneder siden. det gir kun 2.0 lyd over optisk. jeg mailet produsent for og få vite det. vi har fortsatt ikke 5.1 lyd over optisk . og vi har prøvd mye. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 For å få surround med hvilken som helst digitalutgang må lyden på forhånd være enkodet i surroundformat forsterkeren din støtter, eksempelvis AC3 (Dolby Digital). Da må man bruke AC3 pass-through for å videresende lyden til forsterkeren som da enkoder lyden. Om lyden ikke er forhåndsenkodet så inneholder S/PDIF-protokollen mulighet for 2-kanals PCM-lyd omtrent som .WAV. En siste mulighet for å få surround når lydkilde ikke på forhånd er enkodet i Dolby Digital eller DTS er å installere programvare som kan enkode i disse formatene i sanntid, men dette stjeler jo litt CPU-kraft. Det finnes også nå egne lydkort med integrerte Dolby Digital- og DTS-enkodere om man har behov for sanntidsenkoding av surroundlyd for bruk med digital tilkobling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå