Fedje Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Da har jeg altså fått et rom til overs i mitt lille hus, planene for dette rommet er å lage en stue for å spille i og se litt filmer av og til. Har planer om å kjøpe en Panasonic tv som skal brukes til ps3 og HD filmer, kanskje en parabol etter hvert. De høytalerne som henger på tvn per dags dato er vell ikke de med best lydkvalitet her i verden, så jeg hadde planer om å handle inn et 2.1 anlegg som skal kobles til. Jeg er egentlig ikke ute etter et anlegg som kan spille så høyt at man vekker alle naboer i en mils omkrets men noe som har en kvalitetslyd. Da jeg er helt grønn på anlegg hadde jeg håpet at dere kunne hjelpe meg å finne noe som spiller bra på lavt volum og som tåler at man spiller høyere da man er alene hjemme. Rommet er 32 kvm og jeg hadde planer om å henge plasmatvn på høyre vegg. (legger ved et bilde av rommets form) Et siste spørsmål, det går vell fint å kjøre lyd ifra ps3 inn i tv og så ut igjen til anlegget uten at dette vil medføre store kvalitetstap? Kom gjerne med gode ideer til prosjektet mitt som kan forbedre film/spill opplevelsen. Budsjettet er på maks 15000 kr. Endret 6. november 2007 av Fedje Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Et siste spørsmål, det går vell fint å kjøre lyd ifra ps3 inn i tv og så ut igjen til anlegget uten at dette vil medføre store kvalitetstap?Jeg ville heller kjørt en HDMI ifra PS3 inn i en forsterker, og en HDMI kabel fra forsterker til TV. Har selv ett budsjett på maks 15,000, og har derfor bestemt meg for å kjøre surround. Har funnet meg noen gode høyttalere som ligger i denne handlekurven og skal kjøpe en Yamaha RX-V661 forsterker. Da ender du opp på ca 11,000, en god del under maks, og får ett godt surround-anlegg etter mine tanker. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Ser ikke poenget med å kjøpe en 7 kanals forsterker, når han bare trenger 2... Hva med Thule IA100 + B&W DM685 og B&W ASW300 da har du også litt penger til kabler også. Oppsett 2 Klipsch RB 81 + Marantz PM7001 og Tannoy MX 10 Begge disse forsterkeren har pre-out som gjør at det ikke skal være noe problem å koble til en sub. Endret 7. november 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Forslaget til GnoMiz, med B&W og Thule, synes jeg er et veldig godt forslag. Du kan slippe litt billigere unna på forsterkerdelen, for eksempel med en også veldig kraftig NAD C352TI til 4000kr. Designet er litt annerledes, men du slipper 1500kr billigere unna for omtrent samme mengde krefter. Vil ikke uttale meg om hvilken forsterker som passer deg best, for lydbildet du får fra de to skal være forskjellig, og hva man opplever som god lyd er veldig individuellt. Bare luftet tanken for penger spart. Jeg ville ikke kjøpt B&W ASW300, men heller B&W ASW608, som koster like mye, er mye kraftigere forsterket og som er i samme serie som høyttalerene. På den måten får du et bedre helhetsinntrykk av anlegget, når designet på høyttalere og sub matcher Klipsch har til meg av en selger blitt karakterisert som "ikke hi-fi". Ikke at det ikke er "hifi", men at det ikke har like god lydkvalitet som det andre han solgte. Så, uten at jeg har hørt Klipsch selv, men fordi jeg selv har B&W, og har hørt den lille kruttønna ASW608, så vil jeg anbefale det første anlegget GnoMiz foreslo, med de endringene jeg har foreslått. EDIT: la merke til at du skulle bruke anlegget til film, spill, tv osv., men ikke særlig mye til musikk. Derfor kan det kanskje være greiere om du kjøper ASW300 i stedenfor ASW608, men det er opp til deg. Endret 7. november 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Jeg har lest litt mere rundt om kring å ser at det er en hjemmekino receiver, 2 gulvhøytalere og en sub jeg er på utkikk etter. Jeg er ute etter en 7.1 receiver så jeg har mulighet til å oppgradere etter hvert ved behov. Har sett litt på Yamaha RX-V1800 men dette er kanskje litt overkill? Endret 7. november 2007 av Fedje Lenke til kommentar
fhl Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg har lest litt mere rundt om kring å ser at det er en hjemmekino receiver, 2 gulvhøytalere og en sub jeg er på utkikk etter. Jeg er ute etter en 7.1 receiver så jeg har mulighet til å oppgradere etter hvert ved behov. Har sett litt på Yamaha RX-V1800 men dette er kanskje litt overkill? Det er helt feil prioritering etter min mening. Du bruker over halve budsjettet på den komponenten som blir raskest foreldet, og minst på de to komponentene som har mest å si for resultatet. Frode Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Neida, du får jo det du betaler for. Rent ytelsesmessig er den kanskje litt mer enn du trenger nå i dag, hvis du kjøper stativhøyttalere. Men skal du i fremtiden oppgradere til gulvhøyttalere forran, og bruke stativhøyttalere bak etterpå, så kan det kanskje være greit med litt ekstra krefter til høyttalerene som kommer forran. Nå vet jeg ikke hvor stor strømforsyning det er i den der, men skal den oppfylle 6x180W max, så må den nesten ha en strømforsyning som drar 1,6KW fra strømnettet. Kommer jo litt ann på hvor effektivt den omformer strømmen, men jeg tviler for at det er så mye krefter. Du kan sikkert regne med at om den hadde blitt produsert av NAD eller H/K, så hadde den vært spesifisert til 6x70-80W eller noe i den duren. Men for all del, det spiller høyt. Du klarer deg fint med en litt billigere modell, men hvorfor ikke ta en virkelig god reciever når du først er i gang Endret 7. november 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Neida, du får jo det du betaler for. Rent ytelsesmessig er den kanskje litt mer enn du trenger nå i dag, hvis du kjøper stativhøyttalere. Men skal du i fremtiden oppgradere til gulvhøyttalere forran, og bruke stativhøyttalere bak etterpå, så kan det kanskje være greit med litt ekstra krefter til høyttalerene som kommer forran. Nå vet jeg ikke hvor stor strømforsyning det er i den der, men skal den oppfylle 6x180W max, så må den nesten ha en strømforsyning som drar 1,6KW fra strømnettet. Kommer jo litt ann på hvor effektivt den omformer strømmen, men jeg tviler for at det er så mye krefter. Du kan sikkert regne med at om den hadde blitt produsert av NAD eller H/K, så hadde den vært spesifisert til 6x70-80W eller noe i den duren. Men for all del, det spiller høyt. Du klarer deg fint med en litt billigere modell, men hvorfor ikke ta en virkelig god reciever når du først er i gang Hadde planer om gulvhøytalere, sett litt på dali concept 6 og 8. De vill vell funke fint med den receiveren? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Ser ikke poenget med å kjøpe en 7 kanals forsterker, når han bare trenger 2...Pga til den prisen kan han få ett godt surround anlegg, og pga dette:Jeg er ute etter en 7.1 receiver så jeg har mulighet til å oppgradere etter hvert ved behov. Har sett litt på Yamaha RX-V1800 Og ja, RX-V1800 er en god forsterker. Men som andre her sier så er det ikke noe poeng i og kjøpe en dyr forsterker nå om du kjenner at du ikke kommer til og utvide til 5,1/7,1 den nærmeste tiden. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 (endret) Ser ikke poenget med å kjøpe en 7 kanals forsterker, når han bare trenger 2...Pga til den prisen kan han få ett godt surround anlegg, og pga dette:Jeg er ute etter en 7.1 receiver så jeg har mulighet til å oppgradere etter hvert ved behov. Har sett litt på Yamaha RX-V1800 Og ja, RX-V1800 er en god forsterker. Men som andre her sier så er det ikke noe poeng i og kjøpe en dyr forsterker nå om du kjenner at du ikke kommer til og utvide til 5,1/7,1 den nærmeste tiden. Det skrev han etter at jeg hadde postet, det jeg leste var "..å jeg hadde planer om å handle inn et 2.1 anlegg.." Man for også mye mere for pengene om man kjøper en stereoforsterker enn en surrelyd forsterker. Og til Bluum jeg har hørt Klipsch RF-62. Må si jeg var imponert over stort lydbildet, den de er jo laget til å spille høyt! Så hvis du liker høy og god lyd passer Klipsch, ett vesentlig bedre alternativ enn CV i mine ører. Det passer kanskje ikke så bra i dette tilfelle. Endret 10. november 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå