Gå til innhold

Hva vil et angrep på Iran føre til?

Anbefalte innlegg

Iran anriker som kjent uran og ifølge dem selv er det kun for fredelige formål. USA anklager Iran for å egentlig ville produsere atomvåpen. I det siste har det vært en del aktivitet blant amerikanerne som tyder på at de planlegger å bombe iranske atomannlegg og kansje flere militære baser i Iran. Israel har også snakket om å bombe atomannleggene i Iran.

Iran på sin side har advart om at de vil angripe tilbake mot enhver som angriper dem.

Hva tror dere et angrep på Iran vil føre til? Kommer Iran til å svare med rakettangrep slik de truer med? Og hva slags andre konsekvenser kan det ha? Blir et amerikansk eller israelsk angrep på Iran enda et påskudd for Al Qaida og andre islamistiske grupper til å kjempe mot USA og Israel? Vil det gjøre verden tryggere?

Selv er jeg skeptisk til et angrep på Iran. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en form for 3. Verdenskrig sentralisert i midtøsten, der det blir arabere vs. vesten.

Hvis det skulle skje vil jeg også gjette på ekstrem sivil uro i f. eks Frankrike. Vi har jo allerede sett at innbyggerne i den franske ghettoen ikke skyr bruk av hærverk.

Det kan fort tenkes at USA også vil få problemer med oljeimport, uten at jeg vet så mye om det. Hvis det skulle skje vil det få ødeleggende konsekvenser for økonomien. Det vil igjen gjøre verdensmarkedet/økonomien mer ustabil.

Det er jo bare gjetninger fra min side, uten at jeg har spesielt god kunskap om ringvirkninger rundt krig.

Lenke til kommentar

monzilla,

Det er fremdeles et undertrykt raseri i frankrikes fattige befolkning. Dette tror jeg kommer til å bli utnyttet av religiøse ledere i samfunnet. Det hjalp heller ikke at Sarkozky vant valget.

I Norge f. eks vil jeg tro at det vil bli fredelige protester.

Et annen ting jeg glemte, er at det helt klart vil øke rekruteringen til ekstreme miljøer.

Hvis terroren øker i omfang der den allerede foregår, og den sprer seg til flere deler av verden, vil det også skape et større hatforhold mellom ulike kulturer/religioner.

Lenke til kommentar
Kanskje en form for 3. Verdenskrig sentralisert i midtøsten, der det blir arabere vs. vesten.

Hvis det skulle skje vil jeg også gjette på ekstrem sivil uro i f. eks Frankrike. Vi har jo allerede sett at innbyggerne i den franske ghettoen ikke skyr bruk av hærverk.

Ble ikke disse opptøyene først og fremst utløst av at to tenåringsgutter med innvandrerbakgrunn døde under/etter en politijakt?

På en måte ikke ulikt de opptøyene som oppstod i Los Angeles etter mishandlingen av den fargede Rodney King.

Lenke til kommentar
Men dersom de måtte prøve seg på en ny versjon av Irak - okkupasjon og innføring av nytt styresett - blir det nok fort en hengemyr.

Det tror jeg ikke de har tenkt på å forsøke engang. Vil aldri gå.

I en tidligere tråd her inne om samme tema, ble det nevnt at USA har planlagt massive fly/rakketangrep mot 1250 forskjellige mål. Dvs. mye mer omfattende enn å bare slå ut de atomanleggene som er fremme i debatten. FN og EU kan kanskje gå med på å gi grønt lys for å slå ut atomanlegg, men ikke den massive ødeleggelsen som USA planlegger. De har få allierte land med på lag i Irak, med Iran vil det være enda færre som støtter de, tror jeg.

Lenke til kommentar
Det er veldig mange som er kritiske til krigen. Og de hadde ikke noe form for anerkjennelse eller støtte internasjonalt for å gå inn i Irak heller.

Joda, men var da også dei landa som støtta dei. Synst det ville vore rart om dei støtta dei såpass i ein ny krig.

Vil ikkje USA sin økonomi gått rett på dunken med ein ny krig foresten?

Lenke til kommentar
Det er veldig mange som er kritiske til krigen. Og de hadde ikke noe form for anerkjennelse eller støtte internasjonalt for å gå inn i Irak heller.

Joda, men var da også dei landa som støtta dei. Synst det ville vore rart om dei støtta dei såpass i ein ny krig.

Vil ikkje USA sin økonomi gått rett på dunken med ein ny krig foresten?

Tenkte mer på organisasjoner som FN og lignende, pluss mesteparten av nasjoner i verden.

De ville fått enn enda høyere utenlandsgjeld regner jeg med. Men det ville blitt dyrt, ingen tvil.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
monzilla,

Det er fremdeles et undertrykt raseri i frankrikes fattige befolkning. Dette tror jeg kommer til å bli utnyttet av religiøse ledere i samfunnet. Det hjalp heller ikke at Sarkozky vant valget.

I Norge f. eks vil jeg tro at det vil bli fredelige protester.

Et annen ting jeg glemte, er at det helt klart vil øke rekruteringen til ekstreme miljøer.

Hvis terroren øker i omfang der den allerede foregår, og den sprer seg til flere deler av verden, vil det også skape et større hatforhold mellom ulike kulturer/religioner.

Kjenner ikke så godt til forholdene i Frankrike, så jeg tar deg på ordet på påstanden din. Men vi må huske på at mange av de muslimene som bor i Europa er flyktninger pga undertrykkelse, noe som absolutt vil være dempende mtp interne konflikter i Europa

Men det er klart at økt terror mot vestlige mål vil være en naturlig konsekvens av en Iran-krig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...