Gå til innhold

Hjelp til valg av El-gitar

Jimmarn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil spille det meste... er jo ganske ny på området men vil ha en sjans til å spille litt av det meste.. men blir nok mest av litt rock stil :) vil veldig lære Canon og sånn... også kan jeg litt av paint it black av rollingstones.. men ellers vil jeg som sagt ha litt valgfrie muligheter av forskjellige ting...

her er link

Gitar #1

Gitar #2

er det kanskje verdt å gå opp 500 kroner å heller velge en av disse?

Gitar #3

Gitar #4

:)

nå har jeg tenkt meg litt om og jeg vipper litt mellom #1 og #4...

Endret av DeTrix
Lenke til kommentar

Dette blir nok avhengig av smak, men som førstegitar er gitar nummer to enklere å ha med å gjøre. Det er jo i tillegg en kopi av en herlig gitar, Gibson SG, og så med hel mahognykropp til den prisen. Ser bra ut, selv om jeg ikke kjenner merket i det hele tatt. Gitaren er satt sammen på en anerkjent måte, og med velprøvde deler som fungerer og gjør jobben sin.

Gitar nummer en er sikkert grei, men den har såkalt tremolo. En så rimelig gitar som det der med tremolo er som regel ikke noen fordel. Skal man ha det, bør gitaren koste litt mer for at man skal være sikker på at den holder godt på stemmingen.

Edit etter edit- Tipper gitar nummer tre er av omtrent samme kvalitet som nummer to. Den er dyrere å produsere, på grunn av konstruksjonen. Blir litt smak og behag, men det der er jo også en skikkelig velprøvd gitarkonstruksjon.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Dette blir nok avhengig av smak, men som førstegitar er gitar nummer to enklere å ha med å gjøre. Det er jo i tillegg en kopi av en herlig gitar, Gibson SG, og så med hel mahognykropp til den prisen. Ser bra ut, selv om jeg ikke kjenner merket i det hele tatt. Gitaren er satt sammen på en anerkjent måte, og med velprøvde deler som fungerer og gjør jobben sin.

Gitar nummer en er sikkert grei, men den har såkalt tremolo. En så rimelig gitar som det der med tremolo er som regel ikke noen fordel. Skal man ha det, bør gitaren koste litt mer for at man skal være sikker på at den holder godt på stemmingen.

Edit etter edit- Tipper gitar nummer tre er av omtrent samme kvalitet som nummer to. Den er dyrere å produsere, på grunn av konstruksjonen. Blir litt smak og behag, men det der er jo også en skikkelig velprøvd gitarkonstruksjon.

hmm... ja, nå har det gjort seg sånn at kompisen min allerede har en som er omtrent helt lik nr 2 så han vil helst ikke at jeg kjøper den men sier det går greit da.. men jeg har falt litt for nr 4 jeg... er ikke den fin da?

-edit

jeg skjønner ikke helt hva du mener med tremolo :/

Endret av DeTrix
Lenke til kommentar

Hvis han kompisen din vil ha en gitar som andre ikke har, så burde han ha valgt noe annet enn en av disse modellene, som jo er noen av de mest utbredte gitartypene som finnes. De har blitt produsert relativt uforandret i femti år. For å være ærlig, synes jeg ikke du skal bry deg noe særlig om det, men du velger jo selv.

Nok om det, en "tremolo" er egentlig ikke en tremolo, men en stol man kan bøye på, slik at spenningen på strengene forandres, og dermed tonehøyden. De kjennetegnes ved at de har en pinne, såkalt "whammybar".

Veldig generelt sett krever en gitar med en slik stol mer stell, mer kunnskap, og mer stemming enn en gitar med en fast stol. En god flytende stol koster også mer å produsere, så gitaren blir dyrere. For en nybegynner er det like greit å klare seg uten, rett og slett fordi gitaren blir litt lettere å ha med å gjøre.

En Floyd Rose- stol koster for eksempel rundt fire tusen i løs vekt.

Lenke til kommentar

aah.. oki!... takk skal du ha ^^ kanskje jeg burde finne en helt annen da.. igjenn :p

men da finner jeg en uten tremolo...

-edit

Gitar #5

burde jeg heller velge nr 2 eller 3?

dere må gjerne se om dere finner noen selv...

jeg synes ikke dette var lett i det heletatt, men om dere vet om noen andre steder som er fine å kjøpe gitarer i så værsågod :)

-edit #2

Lurte litt på om ikke jeg skulle kjøpe Epihone G310 med en 30W Marshall Forsterker...

men er ikke sikkert kompisen min synes det er så kult, han sa det ville vert litt kjipt at den lignet hans.

add:

DA tror jeg at jeg har kommet frem til en liten sak.. :p

Schecter Diamond Omen 6 og en Woodrock 20 R kommer på ca 3600kr gitaren virker vel Grei? uansett om jeg kjøper Gitar uten pakke tilbud burde den være på rundt 2500 ikke høyere enn 3000 ihvertfall...

Endret av DeTrix
Lenke til kommentar

Velge gitar må du nesten gjøre selv. Hvorvidt du ønsker å følge rådene om fast stol eller ikke, må du også avgjøre selv. Det er mange nybegynnere som begynner på gitar med tremolo, og ikke alle får problemer.

Men en gitar uten stol bør du ikke kjøpe. Den er det nemlig ikke mulig å feste strenger på, og da er liksom poenget med en gitar litt borte..

Som før nevnt, hvorvidt du kjøper samme gitar som kompisen synes jeg er lite relevant i og med at kompisen har kjøpt seg en gitar der det finnes millionvis av gitarer med samme fasong.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

hehe, ja det med stol visste jeg jo egerntlig xD ble bare litt surrete... men velger uten tremolo... det siste valget er jeg ganske fornøyd med å tror jeg bestiller etterpå eller i morgen... lest om flere dsom er fornøyd med den gitaren :)

men takk for hjelpen... uten ditt råd hadde jeg kjøpt e som mange sier ikke er noe god...

takk takk ^^ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...