Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WindowsXP FTP, bak firewall til bak firewall??

Anbefalte innlegg

Hei

Har søkt i forumet her og ikke funnet svaret på det jeg lurer på, nemlig;

Hvordan i helv/&% får man (IIS) ftp'en til XP å fungere mot folk som _selv_ sitter bak firewalls?

Alså, FTP'en fungerer utmerket dersom klienter (utenifra) kobler seg mot denne uten å selv sitte bak firewall.

Dersom klienter selv sitter bak firewalls, funker ikke passive, fordi deres egen jævl/&% firewall drit stopper udp requestene(?) fra _min_ server, eller tar jeg feil nå?

Er det virkerlig slik at servertjenester som IIS-FTP i windows XP faktisk ikke fungerer i tilfeller der man har

Klient --- KlientFirewall-***-INTERNETT-***-ServerFirewall---FTPServer

Nei, det blir IKKE aktuellt å installere noe bulletproof ftp server, en feig løsning etter min mening.

Noen her med forstand og tips på hvordan jeg får IIS-FTP'en til å funke som beskrevet over? (må jeg inn i registry å endre på noe?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for bidraget, fint at det finnes folk som deg som hverken har humor eller ironi innebygget og som i allefall ikke tolererer furstrerte mennesker.

(Da må jeg nesten spørre hva du gjør her inne)

Etter min vurdering burde du holdt kjeft dersom du ikke har noe å bidra med til problemet...

Lenke til kommentar

det er fordi din ftp server /firewall oppsett bare støtter passive oppkoblinger, for at folk som er bak en firewall skal få adgang til din server (som også sitter bak en firewall) _må_ du kjøre en aktiv ftp server, dvs: port 20,21 samt en port range (>port 1024)må åpnes. Bruker du proxy eller nat på nettverket ditt?

Dette er ikke noe særegent for microsoft, eller for den skal skyld IIS, du vil ha akkurat det samme problemet med bulletproof, warftpd etc. Det enkleste er å sette opp en ftp-proxy (omvendt proxy) av ett eller annet slag.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

Virker som om IIS støtter både aktiv og passiv...

Jeg natter for tiden alt av porter til ftp maskinen her (japp, vet det er litt dumt men skitt au), dermed skulle det ikke være noe problem med port forwardingen, tror jeg i allefall. Kjører en router, ikke en aktiv firewall (nextgentel).

Når jeg så kjører en session fra en ekstern test klient som ikke selv er bak router/firewall, fungerer _både_ aktiv og passiv her.

Dersom jeg kjører en session fra en annen klient som står bak en firewall et helt annet sted i landet, funker hverken aktiv eller passiv.

- Det vil si, jeg får autentisert og logget inn men jeg får ikke listet katalogene så jeg ser innholdet.

Fatter ikke hva dette kan være for noe lurt....

Lenke til kommentar

"Løsning"

Jeg endret ftp porten til 21 i IIS og nattet så denne på routeren og da fungerer ftp'en av en eller annen grunn også mot klienter som selv sitter bak firewalls.

Fatter ikke hvorfor egentlig, for når ftp'en kjørte på port 66, nattet jeg port 66 også, uten at ting fungerte når klientene satt bak firewalls..

Weird..men da funker det i allefall :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...