Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier går inn i leiligheten støtt og stadig

Boogeyman

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg leier en sokkelleilighet. Etter 2 uker i denne leiligheten fikk jeg telefon om at de hadde vært inne for å slå av ett lys. 2 uker etterpå ringte de meg og sa de hadde lukket ett vindu. Jeg fikk beskjed om dette i etterkant av hendelsen.

I 3 måneder etter dette har jeg hatt mistanke om at de går inn støtt og stadig, og den siste måneden har jeg hatt en liten lapp mellom innedøra og karmen for å bare sjekke om det er noe aktivitet der. Bare denne siste måneden har lappen falt ned på gulvet og ligget der når jeg kommer hjem fra jobb 6 ganger. (denne lappen er idiotsikker). Jeg har ikke fått noe beskjed om hva de skal inne i leiligheten, ei heller fått vite noe i etterkant.

I og med at jeg har et godt forhold til dem har det aldri vært noe uenigheter. Men hvis jeg skulle tatt opp dette med dem mistenker jeg at dette forholdet råtner på rot. Så hvis det blir aktuelt så flytter jeg så fort jeg kan etter dette.

Spørsmålet er da: Har de brutt noen lov med dette og kan jeg bruke dette mot dem med tanke på oppsigelsestid? Har signert standardkontrakt og har 3 måneder oppsigelse. Har ingen fysiske bevis, men vurderer å sette opp webkamera på opptak slik at jeg kan få noe konkrete bevis hvis det skjærer seg helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette kanskje er en juridisk gråsone. Vet heller ikke hva som står i leiekontrakten. Det jeg derimot vet, er at dette er utrolig irriterende. Har selv blitt utsatt for det samme.

Overvåking av egen bolig tror jeg er lov (juridisk sett). Man kan også laste ned programvare som gjør at webcam tar bilder hver gang noe beveger seg. På denne måten slipper man å få timesvis med råfilm som bare viser et tomt rom.

Det jeg ville gjort først er å snakke med utleier. Kanskje han/hun tror at det er greit for deg at han/hun stikker innom. En annen ting er jo å ikke gi de noen grunn til å gå inn. Slå av lys og lukk vinduer.

Jeg er dog ingen advokat, så det er nok flere her på forumet som kan svare deg mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Hei du!

Utleier har ganske enkelt ikke lov til å gå inn i leiligheten du leier på denne måten.

Jeg viser for det første til den sentrale bestemmelsen i husleieloven (1999) om akkurat dette - husll. § 5-6 tredje ledd

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider.

Unntak fra dette kan tenkes, men gjør seg neppe gjeldende her. Sitat fra samme bestemmelse, samme avsnitt:

Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Dette treffer nok ikke i ditt tilfelle, og er forbeholdt mer nødpregede situasjoner.

Viser også til forarbeidene - Ot. prp.nr.82 (1997-1998):

Utleieren bør etter departementets syn ikke ha adgang til å ta seg inn i husrommet på egen hånd, selv om han skulle ha nøkler til husrommet. En slik handling vil derfor bli å regne for ulovlig selvtekt.

For ordens skyld vil jeg minne om at kontrakten ikke vil få betydning her, da loven alltid vil gjelde dersom kontrakten er til ugunst for leieren, jf. § 1-2 første ledd.

Når det gjelder spørsmålet om dette vil påvirke oppsigelsestid o.l, så er dette i bunn og grunn et spørsmål om du har rett til å heve avtalen med umiddelbar virkning. Dersom vilkårene for hevning er oppfylt, har du ingen plikt til å betale leie i oppsigelsestiden.

For at du skal kunne heve leieavtalen, må det foreligge en mangel ved leieavtalen, jf. § 2-12. Denne mangelen må i sin tur være av vesentlig karakter.

Selv om det kan sies å foreligge en mangel ved at utleier stadig vekk tramper inn i leiligheten din, vil jeg bli svært overrasket om dette er en "vesentlig mangel" etter § 2-12. Det skal etter ordlyden mye til, og jeg kan i farten ikke se noen saker hvor hevingsterskelen er i nærheten av å settes så lav. Dersom du har noen gode argumenter for at dette er en svært stor ulempe for akkurat deg, så kan situasjonen i teorien være en annen. Men som sagt - jeg tror en snøballs eksistens i helvete har lavere odds.

Du bør nok ta en prat med utleier, og sette han på plass. Det fortjener han. Du har naturligvis full rett til å filme din ditt eget husrom.

Endret av studjur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...