Bytex Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Så nettopp i dagbladet.no at en kar som har planlagt å gå amok på en skole i USA (tatt med AK-47 og masse bilder av innsiden av skolen + snakka om å drepe folk i avhør). Det sto også at han kunne bli løslatt mot en kausjon på 600000 kroner! Altså..hvorfor har de kausjon på kriminelle i det hele tatt? Da blir det jo sånn at bare de kjenner noen med nok penger, har det ingenting å si hva de gjør? Vi har jo kausjon i Norge også. Hva er poenget med systemet annet enn for "rettsvesenet" å tjene penger på de som kan betale? Ikke kom og fortell meg at 600000kr er "straff nok" for å planlegge en skolemassakre. Betaler familien, slipper han jo ut igjen og kan fortsette planene sine, eller? Paris Hilton kunne jo også sluppet fri mot kausjon, men valgte å ta straffen sin selv om det hadde vært et musepiss i havet å betale. Endret 6. november 2007 av Bytex Lenke til kommentar
Mandelpotet Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Man slipper jo ikke fengsel ved kausjon, man slipper bare å sitte inne mens man venter på en dom.. Man slipper varetekten mot en høy sum penger så lenge det ikke er fare for rømning eller bevisforspilling Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jupp. Det er nettopp det kausjon er. Man betaler "pant" i stedet for å sitte i varetekt. Ergo sparer staten store penger på kausjonsordning. Forøvrig har det i USA før til en "bail bond" bransje, som lever av å låne ut penger til kausjon. Og om du ikke møter i retten, jakter de deg ned som en hund (siden de da taper pengene sine). Lenke til kommentar
War Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 605.000 dollar ja 3630000 kr Jeg hadde ikke ville latt noen betale det for meg. På landet er det vel 1 uke i NY LA kan man sikkert måtte sitte lengre pga mye å gjøre før man får en dom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå