Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Se informasjonen som sendes trådløst over nettet?

Anbefalte innlegg

* WPA2-PSK AES + Radius

* Krypteringssertifikat

Hva slags ekstra sikkerhet oppnår radius og krypteringssertifikat ift. wpa2-psk?

For radius trenger man også et brukernavn og passord for å logge inn. Det brukes stort sett bare av bedrifter som kun vil ha AD-brukere inn på nettet da med login-bypass fra windows

Sertifikatet hindrer at folk kan komme inn på nettet ved avlytting av telefon, epost, sniffing, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei man er ikke juridisk ansvarlig for hva andre måtte bruke nettet ditt til, selv om nettet er ukryptert. Dersom det var tilfelle ville alle norske ISPer være i deep shit. Dette er jo akkurat det samme som med en bil. Man er ikke juridisk ansvarlig for hva andre måtte finne på å gjøre dersom de låner bilen din.

2) Selvsagt er det ulovlig å overvåke hva noen gjør på ditt nett. Det eneste du kan gjøre er å logge hva de måtte foreta seg for å bruke som evt. bevis når du anmelder innbruddd (Noe jeg tror du ikke kommer særlig lang med siden nettet er åpent). Om det var lovlig ville jo nødvendigvis "honey pot" nettverk også være lovlig.

Dog er det ingen problemer å f. eks. logge trafikk til og fra routeren. Altså en normal routerlog, men om du begynner å sniffe på pakkenivå, så er jeg 100% sikker på at du gjør noe ulovlig.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke i routeren hvem som har fått ip av routeren. Dersom det er noen der som ikke er deg, er det flere som benytter linjen din. Dersom du ønsker å sjekke om det er nevnte østeuropeere som surfer er det bare å slå av routeren en kveld for å se om de drar.

Dessuten, slå på filtrering via MAC adresse. I tillegg slår du av visning av SSID. Du bør også endre SSID til noe ikke standard. Det skulle være nok til at de som er mobil finner seg et annet åpent nett å surfe på. I tillegg vil de som ikke har et sterkt ønske om å bryte seg inn på ditt nett også holde seg unna.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg ser at de har koblet seg til for de dukker opp under Associated Clients i trådløsstatestikken. Tenkte jeg skulle ha skrudd av hele greia men gadd bare ikke. Har snakka med mamma, så vi skal kjøpe en ny en, og selvsagt kryptere nettet. Fant faktisk ut at nabobedriften som ligger 30meter unna også bruker nettet... Begynner å bli litt for mange snyltere, hastigheten er det ikke noe i veien med da, så regner med det er ganske uskyldig bruk... Men dette blir bare litt for riski i lengden... Sender en unnskyldning over til øst, men dem finner seg sikkert et annet sted de får nett.

Lenke til kommentar

det programet han i topic skal ha hetter: airopeek den har nå bytta navn til :

WildPackets.OmniPeek

det krever spesial driver som du finner under support siden til wildpackets. da kan du sniffe alt av wlan.

ethereal/wireshark funker det og men litt jobb med og arp spoffe deg mellom router så du faktisk får sniffa trafikken.

Lenke til kommentar
ser ikke vitsen, vil noen inn, så kommer de inn, uansett hva man gjør.

WPA tok over for WEP pga den dårlige sikkerheten. Har hørt om noen tilfeller hvor WPA er hacket, men jeg vet ikke hvordan eller om det er sant. Har ihvertfall ikke sett noen guider til det på nettet sånn som det finnes tusen av for WEP. Etter WPA har det også kommet WPA2 og det er aldri offisielt hacket

Ingen hobby-hackere cracker WPA (gitt at det er satt opp riktig i hensyn til riktig re-keying interval. Jeg skal ikke tørre å påstå at WPA(1) er uknekkelig selv ved riktig bruk av re-keying interval, men hvis man klarer å knekke et riktig satt opp WPA så er man ikke ute etter å snylte på nettet, men bevisst "angripe" en spesifikk person. Det er tross alt utrolig mange trådløse nettverk der ute som er helt usikret, eller bare benytter WEP som er er vanvittig mye enklere å knekke i forhold. jeg vil tørre å påstå at WPA selv WPA(1) er mer enn nok for å beskytte alle trådløse nettverk ved mindre noen spesifikt er ute etter å "ta" deg, eller du har statshemligheter på nettverket ditt...

Til OP så vil jeg forslå at dersom det ikke fikser problemet ditt uansett hva firmware versjon du laster inn så tar du dette på reklamasjon hos leverandøren. du skal ha minst 2 års returrett, kanksje 5 år av ahengig av tolkningen, så ved midnre ruteren er eldgammel så skal du nok kunne få en ny en, og dersom dette problemet plager deg så mye så er det absolutt verdt å gjøre det.

En ting til er at du ganske lett vil kunne se dersom noen faktisk HAR brukt nettet ditt.... loggen i ruteren vil vise at en ekstra IP adress har blitt gitt ut, og maskinnavnet til denne brukeren vil nok også ligge igjen i DHCP. Du kan nok ikke bestemme utifra dette HVEM som har brutt seg inn, mne du kan ihvertfall se om det faktisk er noen som bryter seg inn, eller om de i bilen på gaten din bare lager ideer i hodet ditt...

Disclaimer: har ikke lest alle innlegg i tråden, så om dette allerede har blitt utelukket, unskyld meg.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
det programet han i topic skal ha hetter: airopeek den har nå bytta navn til :

WildPackets.OmniPeek

det krever spesial driver som du finner under support siden til wildpackets. da kan du sniffe alt av wlan.

ethereal/wireshark funker det og men litt jobb med og arp spoffe deg mellom router så du faktisk får sniffa trafikken.

WLAN + sniffing i promiscuous? Pokker arp-spoofing trengs for da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...