Gå til innhold

Pakke fra Danmark. Fritak fra dansk moms?

RastaXP

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bestilte en genser fra en dansk nettbutikk, og denne sender til Norge. Man måtte altså betale med Visa, hvilket var greit. Nå har det seg så at jeg ser på ordrestatusen at jeg har betalt Dansk moms. I tillegg ser jeg nå på utleveringsbilaget fra Posten at jeg skal betale norsk moms.

Skal ikke jeg få refundert den Danske momsen i dette tilfellet?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg bestilte en genser fra en dansk nettbutikk, og denne sender til Norge. Man måtte altså betale med Visa, hvilket var greit. Nå har det seg så at jeg ser på ordrestatusen at jeg har betalt Dansk moms. I tillegg ser jeg nå på utleveringsbilaget fra Posten at jeg skal betale norsk moms.

Skal ikke jeg få refundert den Danske momsen i dette tilfellet?

Takk for svar.

Nei, det er din oppgave å sørge for at den danske nettbutikken trekker fra dansk moms FØR de sender avgårdet varen til norge, eventuelt ordner papirer på dette. Det går som regel ikke automatikk i dette, så det er noe du selv må ordne opp i.. I dette tilfellet, så må du nok betale moms på moms (og toll, siden det er snakk om klær)

Lenke til kommentar
Sikker på dette? Høres jo direkte svindlete ut.

Rimelig, de fleste gangene jeg har bestilt fra utenlandske webshopper, så har de IKKE fjernet MVA før jeg har sagt at jeg skal bestille varen til og derfor skal mva trekkes fra.

Svindlete og svindlete, butikken gjør deg en tjeneste og sender varen ut av danmark og til norge, det ligger ikke noe automatikk i at de skal trekke fra MVA før de sender den. At du ikke har spurt ser jeg faktisk på som ditt problem.

Det eneste jeg lurer på er, har denne butikken markedsført seg mot norge på noen som helst måte, går du via en norsk webside når du handler fra dem? Hvis du går via en dansk side og de ikke har markedsført seg mot norge, så er det ikke sikkert at de tar seg ekstrabryet med å begynne å avregne dansk mva for å sende en forsendelse til norge.

Lenke til kommentar

Det nytter nok ikke, da de ikke BETALER momsen, men trekker den fra. Altså må de trekke fra momsen FØR de sender varen til deg. Med andre ord, så blir det ett lite mareritt for butikken å skulle gjøre slikt i ettertid. Du må nok se på pengene som tapt i denne omgang og heller huske på det til neste gang

Lenke til kommentar

Det nærmeste du kommer er å slippe å betale norsk moms av den danske momsen.. Men dette et ting som tar tid, eg mottok en pakke fra tyskland som var inkl tysk moms, som eg fikk refundert etter mottak. Posten på sin side klarte å tollberegne hele beløpet på fakturaen, som da også oversteg tollgrensen. Så da måtte eg sende faktura til tollvesenet, forklare situasjonen få bekreftet ny tollberegning og venter enda på pengene fra posten.

Ironien er at eg ringte å spurte tollvesenet først om det kunne bli problematisk, men de sa så lenge det er oppgitt hva som utgjør mva på fakturaen så går det greit ..... helt til posten blir involvert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...