Gå til innhold

RAM ikke i sekvens

OttifantSir

Anbefalte innlegg

Dette er et generelt spørsmål om hovedkort og plassering av RAM.

Jeg kjøpte en eldre PowerEdge 500SC via nettet. Hver gang jeg starter opp denne serveren må jeg trykke F1 for å fortsette fordi jeg får beskjed om at RAM ikke er satt inn i sekvens. Jeg har kun 1 RAM-brikke installert, så jeg regner med at den ikke står på riktig plass på hovedkortet. Beklageligvis er jeg ikke veldig komfortabel med omorganisering av hardware, så jeg lurte på om det er mulig å se på hovedkortet hvilken plass RAM-brikken skal sitte i.

Under "MOTHERBOARD" på Wikipedia er det et bilde av et hovedkort med 8 plasser til RAM. Fire av disse er okkupert av RAM-brikker og ved siden av alle disse plassene står det SM og et tall fra 1 til 8. De fire brikkene som er installert på dette kortet okkuperer plassene 5 til 8. Dette virker litt merkelig på meg. Jeg ville trodd, ut fra den informasjonen jeg har om hovedkort, lært for over ti år siden, at disse brikkene ville ha okkupert plassene 1 til 4, og at disse ville jobbet i par ut fra deres plassering. 1 med 3, 2 med 4.

Uansett, mitt spørsmål er: Er det mulig å se på hovedkortet hvor RAM-brikken skal sitte for å forhindre at maskinen låser seg for å informere meg om at RAM ikke står sekvensiert hver gang den starter opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det er på hovedkortet med 8 minneslots, men på det med 4 slots må minnet installeres fra høyre.

Altså har du kun en brikke skal denne i slot 4, 2 brikker slot 3 og 4, 3 brikker slot 2-3-4 osv.

Jeg vil derfor tro du skal putte den i slot 8.

Mulig versjonen med 8 slots bare er duplisert slik at du kan putte den enten i 4 eller 8.

Endret av Propanelgen
Lenke til kommentar

Beklager om det var uklart, men hovedkortet jeg refererte til var et bilde jeg fant på Wikipedia. Det er ikke mitt hovedkort. Jeg fant det interessant fordi det var nummerert.

Svaret ditt inneholder kanskje allikevel svaret på deler av mitt spørsmål; at RAM-brikker skal settes inn fra høyeste til laveste tall, ikke "normalt", altså fra 1 og oppover. Men er det vanlig å merke disse RAM-slottene med tall så det er mulig å se hvilke som er hvilke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...