herzeleid Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Den forrige tråden ble ødelagt da vi havnet alt for langt utenfor temaet så tenkte vi kunne komme oss tilbake til den egentlige diskusjonen. Her er den forrige tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&start=160 Diskusjonen fra de siste sidene dropper vi... Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Regjeringen har bestemt å øke antall soldater i Afghanistan med rundt 150 noe som jeg synes er veldig positivt med tanke på NATOs fremtid og den økte sikkerheten befolkningen og soldatene får. Norske unge soldater har nå vært i åpen krig mot talibanstyrker og gitt dem store tap. De risikerer livene sine for en bedre fremtid i Afghanistan så jeg synes det er tilpass å hylle dem og gi dem våres støtte! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=183329 SV derimot, sukk... for en tragisk gjeng. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=183252 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Virker som SV forsvarer talibanregimet. Forstår ikke helt hvorfor. Eller er det bare i mot krig pga USA er med i den? Over til forsvaret. syntes det er synd at de må kutte ned på så mange prosjekter, spesielt MTB. Kystvakten er på et minimum, og beredskapen er betydelig svekket. Hva blir det neste? Skroting av Nansen-klassen? Virker som at det er sjøforsvaret som blir ribbet mer enn noe annet. Eller kanskje det bare er mitt inntrykk som "gammel" marinemann. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 MTBene er jo omtrent den eneste virkelig slagkraftige sjøforsvarskapasiteten vi har(sammen med ubåtvåpenet). Var jo også snakk om å legge ned garden og la securitas ta over Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 For min del er problemet at Norge sender altfor store ressurser til utlandet. Det som har skjedd er at forsvarbudsjettet har blitt mindre og mindre for hvert år som har gått, samtidig som vi har sendt flere soldater og mer ressurser ut. Dette har ført til at Norge som nasjon får mindre kapasitet til å passe på landet sitt. Dette er ikke slik det bør gjøres, norges sikkerhet bør være første prioritet. Ikke afganistan eller iraks sikkerhet. Nå har forresten fått ansvaret for Islands sikkerhet, er ikke helt sikker på i hvor stor grad men vi skal nå også passe på luftrommet deres. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Rakib: Norge har nok til å beskytte seg for trusselbildet her hjemme, altså russiske fiskeskøyter som blir litt vel hissige, flykapringer og så videre. Dette tar marinejegerkommandoen, forsvarets spesialkommando, delta og så videre hånd om. Men om Norge skulle bli invadert, er det kun en ting som kan forsvare oss. Det er Nato. Norge ville ikke kunne stå imot storebror i øst, og det er heller tvilsomt at vi skulle hatt noe særlig å stille opp med mot svenskene. Derfor er det ingenting i veien med å sende soldater til utlandet, i nato og FN regi. Ingenting er faktisk bedre for å bedre norges sikkerhet. Monzilla: SV og Rødt ser på krigen i Afghanistan som imperialisme. Noe som selvfølgelig er delvis riktig. Men hva er vel mer feministisk enn å sørge for at afghanske kvinner får utdanning for første gang på 30 år? Ikke vet jeg. Herzeleid: Jeg tipper at forsvarssjefen vet bedre enn deg hva vi trenger. MTBene trenger vi ikke i dagens trusselbilde. Om Norge skulle bli invadert ville vår marine fort vært ødelagt, bortsett fra ubåtene. De er heldigvis effektive. Om fienden driter i sjøveien er det ikke så mye MTBer kan gjøre heller. Og ikke har man mye bruk for MTB i internasjonale operasjoner heller. Garden har også liten praktisk nytteverdi, men har mye å si kulturelt og historisk. Men må prioritere, forsvar mot å se pen ut og ha en bra tattoo. Hva mener du er viktigst? Jeg vet hva jeg (og forsvarssjefen mener). Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Syns vi kan kutte på utenlandsstøtten og mange andre ting eg, sånn at vi blir bedre militerte og kan pusse opp skular. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Eirikeb har helt rett. At vi støtter FN/NATO og internasjonale konfliktoperasjoner er faktisk helt avgjørende for Norges sikkerhet, samarbeid og dekning fra andre nasjoner. Men jeg hadde da inderlig håpet på at vi kunne ha bevilget nok penger til å holde standarden vi har og ikke måtte legge ned garden og lignende. Da garden betyr mye i ett historisk og kulturperspektiv. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne ha både garden, MTBene og opprettholde forsvaret vi har nå. Forsvarssjefen sier vell ikke at vi ikke har bruk for disse men at vi ikke kan finansiere disse med dagens budsjettsatsning. En konflikt om nordommrådene kan fort blusse opp og det er en fordel å ha noe å backe diplomatiet opp med. Noe av poenget med MTBene er jo også at de ikke ville bli ødelagt fort da de skal kunne opperere fra små fjorder fort og uoppdaget og er i så måte det eneste effektive overflatefartøyet(sammen med gamle Hauk? klassen) vi har å forsvare oss med. En MTB(skjold) klarte vistnok å senke to destroyere og skade ett hagarskip under en øvelse/simulasjon med amerikanerne. Synes da virkelig dette er noe å satse på. Garden er jo også viktig for forsvar av Sør-Norge. Garden er jo mer enn drill, er jo også en kampavdeling og viste absolutt sin nytte under slaget ved midtskogen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Nokre innlegg som tok opp eit nytt tema er fjerna, i denne tråden skal det diskuteres framtida til forsvaret, ikkje meiningen med Irak-krigen osv.. Endret 8. november 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå