Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juridiske følger ved bruk av crack.


Dotten

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Denne her går litt på tvers av denne kategorien og forbrukerjuss, men skitt au. Vi prøver her, men dette går nok inn på både forbrukerjus og vanlig jus (får vurdere å flytte om det blir overvekt av forbrukerjus)

 

Om man kjøper et spill og laster ned en crack som man da benytter for å slippe å bruke CD/DVD, gjør man da noe ulovlig og straffbart? Jeg viser til denne diskusjonen.

 

Spørsmålene er:

 

1. Når man har kjøpt et spill, har man da på noen som helst måte forpliktet meg til å kun bruke produktet slik produsenten ønsker? Om ja, ved hvilken hjemmel?

2. Om man er uenig i vilkårene som kommer når jeg installerer spillet, kan jeg da heve kjøpet (la oss innbille oss at angrerett ikke eksisterer).

 

Det essensielle er vel at jeg er ute etter hvilken lover som gjelder når jeg kjøper et PC-spill. Man inngår jo ingen avtale der og da, intet signeres. Hvorfor er man forpliktet til å måtte godkjenne vilkår når man installerer spillet? Hvorfor bes man ikke om å godkjenne dette når kjøpet blir gjort?

 

Jeg er spesielt interessert i henvisning til norsk lovverk fremfor vill gjetting her. På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om man kjøper et spill og laster ned en crack som man da benytter for å slippe å bruke CD/DVD, gjør man da noe ulovlig og straffbart? Jeg viser til denne diskusjonen.

 

Ja, jf. åndsverkloven § 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

 

Spørsmålene er:

 

1. Når man har kjøpt et spill, har man da på noen som helst måte forpliktet meg til å kun bruke produktet slik produsenten ønsker? Om ja, ved hvilken hjemmel?

Både ja og nei. Du har jo forpliktelser gjennom den avtalen du har inngått sålenge det ikke ligger preseptoriske regler til hinder for dette.

 

2. Om man er uenig i vilkårene som kommer når jeg installerer spillet, kan jeg da heve kjøpet (la oss innbille oss at angrerett ikke eksisterer).

Jeg betviler sterkt at du kan hevde hevingsgrunnlag på bakgrunn av at det fremkommer en avtale du burde ha satt deg inn i på forhånd.

 

Det essensielle er vel at jeg er ute etter hvilken lover som gjelder når jeg kjøper et PC-spill. Man inngår jo ingen avtale der og da, intet signeres. Hvorfor er man forpliktet til å måtte godkjenne vilkår når man installerer spillet? Hvorfor bes man ikke om å godkjenne dette når kjøpet blir gjort?

 

Jeg er spesielt interessert i henvisning til norsk lovverk fremfor vill gjetting her. På forhånd takk for hjelp.

Forbrukerkjøpsloven og angrerettloven er jo alltid aktuelle ved forbrukerkjøp. I dette tilfellet er jo også lov om opphavsrett til åndverk sentral.

En grei innføring i opphavsrett gir Olav Torvund http://www.torvund.net/index.php?page=opph-innl

Lenke til kommentar
Dotten:

1. Når man har kjøpt et spill, har man da på noen som helst måte forpliktet meg til å kun bruke produktet slik produsenten ønsker? Om ja, ved hvilken hjemmel?

 

Utgangspunktet blir prinsippet om at avtaler skal holdes, pacta sunt servanda, som også er nedfelt i Norske Lov.

 

Det er omstridt om shrink- wrap klausuler skal gjelde mellom partene, og om man er bindt ved å klikke godkjenn/ok/ accept etc. Dette fordi vilkårene først blir presentert etter at avtalen er inngått.

 

Advokat Jostein Ramse mener at det er ok å trykke ok og være uenig i avtalevilkårene.

 

Kilde: http://www.foyen.no/templates/Artikkel____1289.aspx

 

Olav Torvund mener at "shrink- wrap" klausulene som normalt ikke kan ansees som vedtatt, spesielt ikke når det ikke har blitt informert noe før kjøp.

 

Kilde: http://www.foyen.no/templates/Artikkel____1289.aspx

 

Personlig er jeg mer enig med Geir Woxholt som mener at det er mer snakk om realhandlinger som binder, altså konkludent adferd. Eks. Når man går på en buss så aksepterer man selskapets regler, selv om man kanskje ikke har lest de på forhånd.

 

Kilde Geir Woxholt, avtalerett 6 utg.

 

Selv om avtalen er fastsatt ensidig av den ene parten, så kan den reguleres gjennom avtl. § 36 ved at den enten infortolkes innskrenkende eller lempes.

 

Som du skjønner så er dette området ikke klart fastlagt enda i norsk rett.

 

2. Om man er uenig i vilkårene som kommer når jeg installerer spillet, kan jeg da heve kjøpet (la oss innbille oss at angrerett ikke eksisterer).

 

I utgangspunktet ikke, avtaler er som kjent bindende uansett hvordan man velger å inngå dem. På den annen side så er det jo klart at man kanskje vil kunne endre avtalen med bakgrunn i avtl. § 36. Men det kommer annpå partenes stilling.

 

Et firma som kjøper mange lisenser fra Microsoft, vil ha dårligere sjangse (om ingen) for å endre avtalen enn en forbruker som kjøper bare en lisens/ kopi.

 

Om man kjøper et spill og laster ned en crack som man da benytter for å slippe å bruke CD/DVD, gjør man da noe ulovlig og straffbart?

 

Den vil ikke bli rammet av åndsverkloven § 53 a som Frekkas skriver, men 53 c som inneholder følgende bestemmelse:

 

Omsetning av, eller besittelse i ervervsøyemed av et hvilket som helst middel hvis eneste formål er å gjøre det lettere ulovlig å fjerne eller omgå tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram, er forbudt

 

Slik at det er lov å omgå sperrene til privatbruk, men her blir det litt som den gamle praksisen til nedlastning (at det var lovlig å laste ned, men ikke opp). Det går fort en tynn linje mellom hva som skal regnes som privat bruk, og hva som skal regnes som ervervs øyemed. Så fort man skal tjene penger, så vil det være forbudt. Er det til en privat kopi er det lovlig, hvis det er til seg selv.

Lenke til kommentar

Takker for svar. :)

 

Hva med Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). og spesielt punkt § 39h?

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#map037

 

§ 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

 

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet.

 

Den som har rett til å bruke et eksemplar av et datamaskinprogram kan, i forbindelse med slik lesning, fremvisning på skjerm, kjøring, overføring eller lagring av programmet som brukeren er berettiget til å utføre, iaktta, undersøke eller prøve ut hvordan programmet virker for å fastslå idéene og prinsippene som ligger til grunn for de enkelte deler av programmet.

 

Den som har rett til å bruke en database, kan foreta slike handlinger som er nødvendig for tilgang til databasens innhold og normal utnyttelse av denne.

 

Bestemmelsene i andre, tredje og fjerde ledd kan ikke fravikes ved avtale.

 

 

Om DVD spilleren i PC'en blir ødelagt, kan det da forsvare bruk av crack?

Om man har to pc'er i huset og to som ønsker å spille spillet samtidig, kan det gi lovlig grunn til å benytte crack?

Kan man definere det å lage en crack som å lage sikkerhetseksemplar?

 

Har det vært noen rettssaker i Norge angående dette som kan sette en form for presedens?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...