Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overvåkning av skolepc

rplah

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går for øyeblikket på en privat videregående skole. Vi låner PC-er av skolen.

Skolen sier de skal innstalere programmer slik at dem kan sitte å se overvåke oss hva vi gjør i timen.

Er dette lovlig siden dette er skolen sin eiendom? Eller har elevene ingenting de skulle ha sagt?

Står dette eventuelt ned skreven noen steder/paragrafer? Jeg var innom datatilsynet, men fant ingenting der..

Tar forbehold om skrivefeil

Hilsen Kyrre

Endret av kyrre90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis dere låner maskiner/bruker skolens maskiner så kan de sånn som jeg har forstått det uten problemer overvåke dere.

hvis dere på annen måte får maskinene, tenker da på at de gies til deres odel og eie( :p ) eller dere ingår leasingavtale med utkjøpsmulighet så vil jeg tro saken stiller seg anderledes. men det er jo også slik at avtaler ingåes gjerne mellom student og skole i slike sammenhenger og det der kan stå ganske mye rart.

det er min oppfatning av en slik situasjon

Lenke til kommentar

Etter det jeg har skjønt, har man lov til å overvåke nettverket til en viss grad, men ikke hva som ligger på pc-en.

Men det er da vel ingen som gidder å sitte å overvåke pc-ene til elevene, med mindre de allerede har gjort noe ulovlig...

Lenke til kommentar

Må det ikke sies ifra om det først? Vi fant ut at vi ble overvåket fordi vi kom inn på kontoret til IT-sjefen og da så vi tilfeldigvis akkurat det som var på skjermen min oppe! Da holdte det å klikke i vinkel for meg, for på det vi hadde skrevet under på sto det ingenting om overvåkning.

Lenke til kommentar

Private elev laptopper som taes med på skolen og brukes der, har vi ingen overvåkning av noe slag, bortsett fra at vi kan se når/hvor de kobler på det trådløse nettverket.

De maskinene som elever låner av oss slik at de kan ta med hjem har vi heller ingen overvåkning av.

Men disse maskinene tillater vi heller ikke inn på nettverket vårt. i stede så kan de koble seg på et trådløst nett som kun har internett og skriver tilgang.

De maskinene som er på nettverket vårt derimot, altså de som brukes i vanlig undervisning osv, har vi overvåkning av når/hvem som logger på maskinene, og vi har også på de maskinene mulighet til å se hva som skjer på maskinene, men det brukes kun hvis vi har mistanke om at de brukers til ting som er mot skolens regler.

Vi kan også gå i gjennom hjemmeområdene til elvene/lærerene (de områdene de har på serverene) om vi har mistanke om at de har noe der som ikke er lov.

Dette må elevene skrive under på at de tillater (foresatte hvis de er under 18), før de får utdelt brukernavn og passord til nettverket.

ingen underskrift = ingen tilgang til nettverket.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...