Gå til innhold

Nøkkel knakk inni låsen

Anbefalte innlegg

På treningstudioet mitt så klarte jeg å bruke feil nøkkel til skapet mitt. Denne nøkkelen har må ha vært av svært dårlig kvalitet så den knakk av inni låsen d.v.s at 70% av nøkkelen ligger forsatt inni låsen. Og den kan man ikke ta ut med neglene.

Lurte på om det er noen som har forslag til hvordan man kan få ut denne nøkkelen, slik jeg kan få tak i gym skoene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å lime noe til nøkkelen om det går, eksempelvis den andre biten av nøkkelen med noe superlim eller noe slikt, og prøve å dra den ut.

Men du risikerer jo å gjøre vondt verre om du presterer å lime nøkkelen fast inne i låsen i tillegg da.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Kansje en kraftig magnet? :hmm:

Funker neppe om nøkkelen er vridd rundt allerede.

Hvordan skulle han klarte å vri om nøkkelen, når den ikke passer?

Det er mange nøkler som passer inn i nøkkelhullet, men de trengs ikke kunne vris om av den grunn.

Du kan evt ta locktite, eller annet sterkt lim på en annen nøkkel du ikke bruker på tuppen, venten noen sekunder og dra den gamle biten ut igjen.

Lenke til kommentar

Bor litt inn i nøkkelstumpen. Bruk et passe tynt skarpt bor og god støtte for drillen så boret ikke hopper sideveis og ødelegger låsen. Skru deretter inn enn en såkalt griserumpe (konisk verktøy ved skarpe gjenger). Dra deretter nøkkelstumpen ut.

Et alternativ til griserumpe (det er ikke alle som har sånt i verktøyskrinet) er å stikke en bit streng med lynlim på inn i det borrete hullet (pass på at lynlimet ikke kommer i låsen for da må låsen byttes uansett).

Lenke til kommentar
Kansje en kraftig magnet? :hmm:

Funker neppe om nøkkelen er vridd rundt allerede.

Hvordan skulle han klarte å vri om nøkkelen, når den ikke passer?

Det er mange nøkler som passer inn i nøkkelhullet, men de trengs ikke kunne vris om av den grunn.

Du kan evt ta locktite, eller annet sterkt lim på en annen nøkkel du ikke bruker på tuppen, venten noen sekunder og dra den gamle biten ut igjen.

Fikk ikke med meg at det var feil nøkkel :(

Lenke til kommentar
ta med deg et skrujern, du kan bruke den som nøkkel...det funker sålenge den knekkte delen ligger inni

ta med deg et skrujern, du kan bruke den som nøkkel...det funker sålenge den knekkte delen ligger inni

Tror ikke du har fått med deg at den nøkkelen som ligger inni er ikke rett nøkkel. D.v.s at den ikke kan gå rundt.

Uansett så skal jeg prøve et par av de metodene som er nevnt her i tråden. Satser på den med lim, tror den skal fungere.

Lenke til kommentar

Dersom noe stikker ut, får du tak i den med en liten nebbtang. Garantert noe du finner i verktøysettet hjemme...

Ikke-ditt-skap: Personen som eier skapet har vel også interesse i å få fiksa det. Klipp låsen og kjøp ny lås til ham/henne. Om du ikke har reservenøkkel, klipp den låsen også og kjøp ny lås...

Lenke til kommentar
Dersom noe stikker ut, får du tak i den med en liten nebbtang. Garantert noe du finner i verktøysettet hjemme...

Ikke-ditt-skap: Personen som eier skapet har vel også interesse i å få fiksa det. Klipp låsen og kjøp ny lås til ham/henne. Om du ikke har reservenøkkel, klipp den låsen også og kjøp ny lås...

Det er vel ikke en person som eier skapet, men treningsstudioet han trener på, ref. første post.. Og alle dere som sier "klipp låsen" tar det tydeligvis for gitt at det er snakk om en hengelås, noe jeg slett ikke er overbevist om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...