Gå til innhold

"Filleonkel", hvordan er bruken?

Isbilen

"Filleonkel", hvordan er bruken?  

28 stemmer

1. 1. Hva er en filleonkel?

• Svoger av foreldre
      10
    • Kompis av foreldre
      7
    • Fetter av foreldre
      11

Anbefalte innlegg

Dette ble årsak til litt forvirring mellom meg og en kompis her om dagen.

Noen bruker nemlig begrepene filleonkel/tante om nye familiemedlemmer som giftes inn med søsken av foreldre.

I andre kretser, deriblant min familie, skiller vi ikke mellom inngifte og samme blod, og både min mors bror og hennes svoger er onkler. Filleonkler og -tanter er nære venner av familien, tjommiene til mamma og pappa.

Kunne vært artig å se hvordan dette fordelte seg. Prøver å få til en poll.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En filleonkel er vel strengt tatt mors eller fars fetter.

filleonkel fars el. mors fetter; (til dels også om) mann gift med ens kjødelige tante
filleonkel el. filletante, fetter el. kusine av mor el. far; ektefellen til en kjødelig onkel el. tante.

Men ja, noen bruker det vel også om svogere. Tillater meg å legge til fetter som alternativ i pollen jeg.

Jeg ser at Wikipedia helgarderer:

Filleonkel er en betegnelse med flere forskjellige betydninger på norsk. Filleonkel kan brukes om:

Ektefelle til mors eller fars søster

Mors eller fars fetter

Fjernere (voksen) mannlig slektning i forhold til barna (eksempelvis mors eller fars tremenning)

Nær mannlig venn av familien, i forhold til barna

Ektefelle til bestemors eller bestefars søster.

Fordi det ikke alltid er opplagt hva betegnelsene filleonkel og filletante betyr, bør man spesifisere hvem man mener for å unngå forvirring.

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er vel det jeg alltid har forbundet filleonkel med (altså det samme som gammelonkel); en som er onkel til en av foreldrene mine.

Er det ikke det som er grandonkel?

Jeg har alltid brukt filleonkel om personer som er veldig nære familien, men ikke I familien.

Lenke til kommentar

Det er vel det jeg alltid har forbundet filleonkel med (altså det samme som gammelonkel); en som er onkel til en av foreldrene mine.

Er det ikke det som er grandonkel?

Jeg har alltid brukt filleonkel om personer som er veldig nære familien, men ikke I familien.

Jo, grandonkel = gammelonkel så vidt jeg vet (men grandonkel brukes ikke i min dialekt AFAIK), men om man ser på bruken av filleonkel som jeg siterte, så kan man tydeligvis bruke filleonkel i samme betydning som grandonkel/gammelonkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...