Gå til innhold

Bk - Test av Bildekvalitet på rimelig kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et Samsung kompaktkamera for ikke så lenge siden. Helt greit for en stund, men har planer om et speilrefleks neste år.

Har ikke så mye peiling på innstillinger , gjenstanden skulle være så liten som mulig så valget falt på en gammel Kinder Egg Figur fra 80 - 90 tallet. Figuren er 2,2 cm høy

Barney fra The Flintstones :)

5MP oppløsning , Portrett , fokuset fikk jeg endelig klart etter mye trykking på innstillinger. ISO400. Bilde er litt croppa i PS, la på litt mer skarphet. Mer vet jeg ikke

Hva synes dere?

EDIT:

Kan legge til jeg tok bildet fra 20 - 25 cm avstand . Kameraet kostet 1100. Trodde aldri jeg skulle ta så klare bilder av små gjenstander med det

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er vanskelig å si noe når det er lagret som GIF. Fargene blir utrolig dårlige, og man ser enkeltpunkter særdeles klart. Tror du vil tjene mer på å laste opp en JPEG-versjon av bildet. Med JPEG får du mindre filstørrelse og mye bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Hmm, merkelig det kom i form av .gif

Jeg legger ut orginalen til så lenge, den er i jpeg men er godt over 1.00 mb:

Det skal sies at fargene på figuren er veldig blasse fra før. Tidens tann har nok slitt på den. Så kan det være jeg ikke hadde nok lys.

Tok i samme slengen bilde av en nesten nedslitt 50 cent mynt fra 1866, må ha veldig skarpt lys for å se årstallet med det blotte øye, derfor ble jeg også her litt småimponert av det billige kameraet. Og til den som lurer skal jeg også ta testbilder ute i dagslys

Tok bildet fra 30 - 40 cm avstand. fjernet litt bakgrunn i PS sånn kjapt . Mynten er endel mindre en den norske kronen

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar

Hmm, merkelig det kom i form av .gif

Viss jeg skal være ælig....: DRIIIT STYGT!! uklare bilder syggen passer ikke inn i bildet

Klart ikke beste mulige kvalitet, men med prisen på kamera i tankene, synes jeg ikke det var så ille.

Hvis du legger litt over en tusenlapp mer i det: Fujifilm FinePix f30

post-139158-1194376937_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er jo helt greit. Men du kan nok glede deg til speilrefleks

Hvis du mente meg, driver jeg med speilrefleks også, men siden han hadde bare brukt tusenlappen på kameraet, tviler jeg på han vil investere i et speilrefleks.

Lenke til kommentar
Ja ,gleder meg til det blir et skikkelig speilrefleks :) Tenkte og låne et av fattern sine, siden han har 2 stk men det var ikke akktuelt for meg å låne noe Canon med linser osv fra 1970 - 80 tallet nei :innocent:

Jeg ville mye heller gjort det og få skannet inn bildene enn å gå med kompakt :p spesielt det kompaktkameraet der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...