hemo Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Krysspost frå ITpro, då ingen der hadde svart og ca. eit døgn var gått... På ein Dell Dimension 9150 ser det ut til at det er feil på partisjonen til harddisken. Maskina endar med blåskjerm og melding om å køyra chkdsk /f, sjølv om eg startar med Sikkermodus og berre kommandolinje. Den einaste måten å få tatt nokon chkdsk /f då, er å starta frå diskett, minnepinne eller CD. Problemet er at SATA-drivarane ikkje er standard. Om eg f.eks. startar maskina frå Windows XP Home-CDen, kjem eg til slutt til detta skjermbilete. Via Dell.com finn eg SATA-drivarar som eg kopierer til ein floppy. Maskina har ingen diskettstasjon, men ein ekstern USB-diskettstasjon ser ut til å fungera. Under oppstart frå Windows XP Home-CDen kan eg trykka F6 og få lasta SATA-drivarane frå disketten. Ting ser då betre ut: C-partisjonen er ukjend for Windows, og eg skulle gjerne nådd filene som ligg der. Er det nokon som kan hjelpa meg? Koma med tips til korleis eg kan gå fram for å nå filene? Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Har du en annen maskin så kan du koble disken til den maskinen for å kopiere over og evt. ta en chkdsk. Eventuelt lage en ny Win.cd. med Nlite som inneholder sata kontroll driveren. Kjøre igang gjenopprettingskonsollen og ta en chkdsk. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Start maskinen, når du ser DELL logoen trykker du [F12] gjentatte ganger, Finn frem CD platen som heter "Windows XP" og sett den inn i CD-rom drevet, Velg "Boot to CD/DVD" press enter. Når du ser skriften "press a key to boot from CD" så trykker du en valgfri tast, maskinen vil nå starte installasjonen av Windows XP, hvor reperasjons delen ligger. Ved første installasjons bildet får du 3 valg, "enter" for og installere, "F3" for og avslutte og det du skal velge: R/E = repair -> pass = enter -> velg operativsystem (trykk feks 1 så Enter), i neste vindu skriver du "CHKDSK /R". Når denne opperasjonen er ferdig, ta ut CD platen, skriv "exit". Maskinen starter nå på nytt og skal forhåpentligvis fungere som normalt. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Det blir vanskelig å nå filene i C:\, på grunn av bootsector er korrupt. C:\ fremstår som om den er ikke formatert. (473792MB totalt---473791 ledig står det) Det vil være derfor fornuftig nok å ikke prøve å gjøre noe med denne som en bootdisk. Dvs at du - enten monterer en disk til i denne maskinen, installerer windows, kople til den 500 disken, og prøve å reparere boot sector. Det skal være en kopi av den i C partition. -eller kople disken til en annen maskin som det allerede er nevnt. Mulighetene dine vil derfor være: -enten å bruke recovery progs for å recover filene dine -eller reparere boot sector slik at du kan få fram filene der de er-dvs at du kan explorer c:\. Edit: det kan være at å reparere slik Fritzor foreslår vil gå bra, men C:\ partition må først få en bootsector. Og helst den bootsector som var der fra før av. Og hvis det er bare bootsector (all info om formatering er å finne i denne sectoren) som må repareres, og eventuelt en chkdsk, så kan du kanskje starte maskinen igjen med denne disken. Men for å reparere på stedet, du trenger verktøy, og det kan bli vanskelig for deg. Endret 6. november 2007 av wiberos Lenke til kommentar
hemo Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Takk for svar. Eg får (som eg visar i første post) ikkje tilgang til noko på disken utan dei spesielle SATA-drivarane frå Dell.com (dei eg lastar ved å trykka F6-tasten under Windows-installasjon) Skal prøva å putta disken over i ein annan PC, og håpar å finn ein måte å få inn dei spesielle SATA-drivarane der. Etter det får eg gå laus med eit eller anna fikseprogram. Partition Magic, kanskje... Blir uansett spennande :-/ Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Har du forsøkt med en eller annen Linux live-cd? Feks. Ubuntu? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hvis å kople disken til en annen kontroller skaper ikke problemer, så du kan godt utføre noe veldig enkelt. Hårek har noe til nedlastning som gir deg oversikt av det som er vital på en disk. Ikke så lenge siden hadde han linken her , post nr 2. Du vil få info om backupsector på C:\ er OK. For at det er 2 problemer hos deg, sånn i utgangspunkt: 1) C:\ er uten file system 2) spørsmål om hva som forårsaker blue screen. Nr1 skal være prioritert for å få fram filene som du har behov for. Nr2 skal være noe som du kan forsøke å løse etter at nr1 er rettet opp. Det kan være hva som helst. Men da har du en C:\ som er mulig å arbeide med. Helt uavhenging av sectorene som nevnes her, er dog recovery progs, og Chkdsk. Chkdsk er dog avhenging at det er ikke så mange feil å rette opp, man kan risikere å få alt for mye data i en haug. Mye som kan skrives her dog, diverse problemstillinger og you name it, men først undersøke det med bootsector. Det er slik jeg vurdere det, men det betyr ikke at jeg har den eneste løsning, andres kan være like viktig og enkelt. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Dette gjekk jo nesten litt for lett! Eg hadde frå før køyrd ulike disksjekk-verktøy (etter å ha starta frå CD), som gjekk igjennom disken på alle mogeleg måtar. Ingen feil blei funne. Feilen er nok logisk. SATA-disken blei montert over i ein annan PC og blei synleg i diskbehandling. Eg høgreklikka og fekk sagt "Tildel bokstav". Eg gav disken bokstaven Q: og fekk tilgang til filer og mapper. Under C:\Documents and Settings\ ligg ei mappe per brukar på maskina. To av mappene får eg ikkje tilgang til, pga. at brukaren har passord. Ved hjelp av Advanced Security Settings for desse mappene, kunne eg ta Owner til administratorbrukaren på den nye maskina og Replace owner on subcontainers and objects. Til slutt fekk eg brent filene ut på DVD og alle blei glade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå