Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan gi bort penger uten å utløse skatt?

Ettellerannet

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flaks i aksjemarkedet de siste årene og blitt en smule rikere på det.

Nå har jeg tenkt å spandere noen kroner på en god kompis som har et prosjekt han egentlig ikke har råd til.

Hvordan kan man ordne dette uten at han må betale skatt av gaven?

Sette det opp som et avdragsfritt lån?

Blir det skattepliktig dersom lånet er rentefritt?

Tar med takk i mot tips fra eventuelle skatteeksperter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra Skatteetaten

Hva regnes som gave?

Gavebegrepet omfatter i utgangspunktet enhver økonomisk fordel, som f.eks. rentefrie lån, rentefordelen av lån til lav rente, gjeld som er ettergitt og salg til underpris, såkalt gavesalg.

Avgiftsplikten gjelder imidlertid ikke for vanlige leilighetsgaver, f.eks. vanlige julegaver, fødselsdagsgaver, bryllupsgaver mv. Forutsetningen er at gaven ligger innenfor det som er vanlig etter skikk og bruk, og at gaveoverføringen ikke kan betraktes som ledd i noen planmessig formuesoverføring.

Hva som er "vanlig etter skikk og bruk" når det kommer til gavens størrelse, har jeg ingen formening om. Det kan kanskje noen som har mer praktisk erfaring på området komme med innspill på. Men forutsatt at størrelsen er grei, så bør det ifølge teksten være en helt grei sak om du gir dette nå i forbindelse med jul.

Lenke til kommentar

"Vanlig etter skikk og bruk" vil jeg vel anta tilsvarer beløpsgrensen for hva som må oppgis på selvangivelsen, 10k?

Å delta i prosjektet er av forskjellige årsaker ikke aktuelt.

Takk for svar så langt, men kom gjerne med flere innspill! :)

Endret av Ettellerannet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...