Ettellerannet Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg har hatt flaks i aksjemarkedet de siste årene og blitt en smule rikere på det. Nå har jeg tenkt å spandere noen kroner på en god kompis som har et prosjekt han egentlig ikke har råd til. Hvordan kan man ordne dette uten at han må betale skatt av gaven? Sette det opp som et avdragsfritt lån? Blir det skattepliktig dersom lånet er rentefritt? Tar med takk i mot tips fra eventuelle skatteeksperter.. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Om det skal være en gave kan du ikke kalle det for et avdragsfritt lån. Gi bort pengene kontant? Kommer vel muligens noe an på størrelsen. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hentet fra Skatteetaten Hva regnes som gave? Gavebegrepet omfatter i utgangspunktet enhver økonomisk fordel, som f.eks. rentefrie lån, rentefordelen av lån til lav rente, gjeld som er ettergitt og salg til underpris, såkalt gavesalg. Avgiftsplikten gjelder imidlertid ikke for vanlige leilighetsgaver, f.eks. vanlige julegaver, fødselsdagsgaver, bryllupsgaver mv. Forutsetningen er at gaven ligger innenfor det som er vanlig etter skikk og bruk, og at gaveoverføringen ikke kan betraktes som ledd i noen planmessig formuesoverføring. Hva som er "vanlig etter skikk og bruk" når det kommer til gavens størrelse, har jeg ingen formening om. Det kan kanskje noen som har mer praktisk erfaring på området komme med innspill på. Men forutsatt at størrelsen er grei, så bør det ifølge teksten være en helt grei sak om du gir dette nå i forbindelse med jul. Lenke til kommentar
Breivik. Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Kan du ikke bare investere i prosjektet da? På den måten får du gitt han penger skattefritt samtidig som du kanskje får litt valuta for det også Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Skal ikke alle gaver over kr 10' oppgis på selvangivelsen da? Lenke til kommentar
Ettellerannet Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 (endret) "Vanlig etter skikk og bruk" vil jeg vel anta tilsvarer beløpsgrensen for hva som må oppgis på selvangivelsen, 10k? Å delta i prosjektet er av forskjellige årsaker ikke aktuelt. Takk for svar så langt, men kom gjerne med flere innspill! Endret 6. november 2007 av Ettellerannet Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Det er kommet (eller kommer veldig snart) nye regler på dette, nå er grensen 33 406 pr år uansett. Det diffuse unntaket for "leilighetsgave" er fjernet. http://forbruker.no/pengenedine/dinerettig...icle2049537.ece edit: hvis da ikke dette bare gjelder for gaver som utløser arveavgift, og ikke "gaveavgift". Endret 6. november 2007 av Naranek Lenke til kommentar
Ettellerannet Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Ok, hvis den beløpsgrensen gjelder utenom familieforhold så øker det kanskje mulighetene. Vil det gå an å gi et avdragsfritt lån, for så å redusere dette med 30k i året i form av gave? Ville det være en lovlig ordning? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Skulle tro det, men jeg tror du må legge på noe rente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå