Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan behandle benkeplate?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har pusset opp kjøkkenet og i den forbindelse også kjøpt 5-6 meter benkeplate i heltre (eik). Fått hentet den fra "fabrikken" nå - i ubehandlet tilstand. Så da har jeg noen spørsmål...

 

1) Olje før eller etter at benkeplaten er montert (og før/etter hull til vask, koketopp osv.)?

 

2) Olje bare framsiden/kantene eller baksiden av platen også?

 

3) Hvordan behandle den første gang? Hvor mange lag med olje? Type olje?

 

4) Pensel, klut, kost - hvilket redskap?

 

5) Skjøtene mellom benkeplatene. Hørt at disse skal silikoneres osv.? Hvordan? Type? (Vask skal selvsagt også silikoneres..)

 

6) Flere tips eller andre ting jeg bør tenke på?

 

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har pusset opp kjøkkenet og i den forbindelse også kjøpt 5-6 meter benkeplate i heltre (eik). Fått hentet den fra "fabrikken" nå - i ubehandlet tilstand. Så da har jeg noen spørsmål...

 

1) Olje før eller etter at benkeplaten er montert (og før/etter hull til vask, koketopp osv.)?

 

2) Olje bare framsiden/kantene eller baksiden av platen også?

 

3) Hvordan behandle den første gang? Hvor mange lag med olje? Type olje?

 

4) Pensel, klut, kost - hvilket redskap?

 

5) Skjøtene mellom benkeplatene. Hørt at disse skal silikoneres osv.? Hvordan? Type? (Vask skal selvsagt også silikoneres..)

 

6) Flere tips eller andre ting jeg bør tenke på?

 

På forhånd takk for svar! :)

husker ikke hvilken olje som brukes men plata skal oljes på baksiden også, lenge siden sist jeg monterte benkeplate i heltre men mener den skulle oljes minst 3-4 ganger før den ble montert?..... Brukte tøyfiller til å olje den med men kan også bruke svamp, så slipte jeg den mellom hvert strøk, å jo flere ganger du gjør dette jo finere blir plata:) Silikon til skjøtene er jo normalt sett med platene da, men en blank våtromssilikon må vel kan brukes. sag gjerne ut alle hullene for koketopp, benkebeslag før du behandler plata, skjærekanten rundt benkebeslaget bør forsegles med silikon. Plata skal heller ikke sitte "fast" i innredningen. Du må forrbore hull i toppen på skapskrogene med en bor som har større diameter en skruene du skal skru fast plata med, mellom hodet på skruene å skapskroget legger du stoppskiver i passe stor størrelse, dette for at plata er av treværk å vil "bevege" seg vesentlig mer en ei sponplate med respatex eller stein som er omtrent livløse materialer. Ellers er det verdt å nevne at disse oljene man benytter til benkeplater kan selvantenne filler,svamper etc. så kast ikke fillene i søpla rett etter bruk, få dem ut av huset eller brenn dem i ovnen...

Endret av sierratec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...