Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Husleieloven vs husleiekontrakt

blackburn

Anbefalte innlegg

Problemstilling:

Husleiekontrakt sier at leieforholdet kún gjelder to spesifikke personer mens husleieloven automatisk gir rett til å ta inn flere i husstanden jfr: § 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det.

Bakgrunn: To ungkarer leier en halvdel i en tomannsbolig(2. etg.). Vi disponerer hele 2. etasje samt felles vaskerom i kjeller. Etter å ha bodd i leiligheten en stund som single, så er begge nå i et forhold. I forbindelse med forholdet hender det jo at det blir overnattingsbesøk. På bakgrunn av dette har vi fått advarsel fra huseier om at det kun er to som leier og at jentene må flytte ut. Begge jentene det dreier seg om har andre bostedsadresser.

Spørsmål 1:

Kan huseier påstå at det bor noen hos oss på bakgrunn av noen sporadiske overnattingsbesøk? Finnes det en definisjon som sier at dersom en person overnatter så så ofte så bor vedkommende der?

Spørsmål 2

Hva gjelder i vårt tilfelle dersom man skulle ønske å gå til det skrittet og bli samboere, husleiekontrakt eller loven?

Spørsmål 3

Huseier bor ikke i huset og baserer sine påstander på informasjon fra sin svigersøster som eier resten av tomannsboligen. Vi har kún fått henvendelser pr. tlf. og e-post. Dette er vel ikke å regne som en gyldig advarsel?

Noe å bryne seg på for jussekspertene :-)

blackburn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har en neten helt lik tråd om dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=854380

Men du angriper problemstillingen fra motsatt side.

Jeg vil i første omgang si at jeg, kun basert på reelle hensyn og rimelighetsbetraktninger, mener at dere IKKE burde ha lov til å ta inn disse jentene.

dessverre har ikke jeg blitt en autorisert rettskilde enda.

Spørsmål 1:

Jeg mener dette vil falle inn under § 5-2:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Jeg ser det ikke som urimelig at utleieren setter grenser for besøkstid og hyppigheten av besøk med sine beste interesser i tankene.

Det blir brått dobbelt så mange "leieboere" som betyr mer bråk, mer strøm, mer vann, hyppigere bruk av vaskerommet, etc.

Det er med dette ikke ment å trekke et totalt forbud mot å ha besøk, men når du har klart å erte på deg utleieren må det jo ha vært aktivitet nok til at hun legger merke til det.

I forhold til spørsmål 2 vil mye av samme vurderingen kunne legges til grunn.

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det.

Jeg ser ikke bort fra at "saklig grunn" her kan være det samme som i § 5-2, uten at jeg har funnet eller lett etter rettspraksis på området.

Når det gjelder spørsmål 3, så er nok en skriftlig advarsel verdt mye mer enn om utleieren tropper opp på døra, så jeg vil si det er en gyldig advarsel.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Det blir brått dobbelt så mange "leieboere" som betyr mer bråk, mer strøm, mer vann, hyppigere bruk av vaskerommet, etc.

Det er med dette ikke ment å trekke et totalt forbud mot å ha besøk, men når du har klart å erte på deg utleieren må det jo ha vært aktivitet nok til at hun legger merke til det.

Jeg vil her påpeke at vi har egen strømkurs. Denne dekker både varmtvann, vår egen vaskemaskin i felles vaskerom og alt annet vi måtte bruke. Det er nok ikke huseieren som er problemet her, men svigersøsteren som bor i 1. etg.

Når du sammenligner denne posten med hybelutleieren i sin egen husstand, så er jeg helt uenig. Her dreier det seg om en tomannsbolig med 2 separate husstander, hvor vi leier den ene.

Jeg ønsker fortsatt input på om det finnes en definisjon som skiller besøk fra å bo der.

I tillegg om det gjelder andre regler dersom man faktisk tar inn en samboer kontra en flyktig kjæreste.

blackburn

Endret av blackburn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...