ZsaZsa Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hva tror dere? De som bor i de to fylkene (Län) vil jo gjerne være norske. Tror dere noengang de blir det i fremtiden? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Med mindre Norge sender inn sitt ikke eksisterende angrepsstyrke, så tror jeg neppe det skjer. Og at Norge skal angripe Sverige, det skjer ikke. Ihvertfall ikke i vår levetid. Siste uroligheter med Sverige var i 1905. Lenke til kommentar
ZsaZsa Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Man trenger ikke gå i krig for å dele land vet du. Økonomisk sett så tror jeg både Norge og Sverige tjener på det. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg tror neppe svenskene gir fra seg dette frivillig, ingen stat gir fra seg landområder frivillig. Så nei, pr. dags dato er det utenklig. Lenke til kommentar
ZsaZsa Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Svenskene som bor i disse fylkene har i mange år sagt at de føler seg mere som nordmenn, og de bør jo også ha noe å si? Jeg sier heller ikke at jeg har stor tro på at det blir norskt igjen, men det er lov å håpe Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Jämtland og Härjedalen ble fornorsket gjennom tvang på slutten av 1100-tallet, da de lokale bøndene ble slått i strid av Kong Sverre. Selv etter det var de delvis autonome og var ikke mer norske enn det passet dem. Blant annet tilhørte de den svenske kirken i fire hundre år til. Så ble de svensk område igjen i 1645 etter freden i Brömsebro. De har altså vært svensker i snart 400 år. Det er kanskje på tide å innse realitetene her. At Jämtland og Härjedalen skulle bli norske områder igjen har aldri vært på den politiske agendaen hverken i Norge eller Sverige i moderne tid. Det finnes ingen geografiske eller andre objektive grunner til et slikt skifte, bare en viss historisk nostalgi hos et mindretall av befolkningen, spesielt i grensetraktene av de to länene. Jeg tror egentlig ikke det er norske de vil være, men selvstendige. Det var de i stor grad den gangen de lå under de norske kongene, selv om de betalte skinnskatt til norskekongen fikk de styre seg selv i det store og hele. Det ville ikke skjedd i dag. Så nei, dette kommer sikkert ikke til å skje. Geir Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Så nei, dette kommer sikkert ikke til å skje. Geir Med mindre Norge får Nasjonalist-regjering og invaderer Sverige . Nokså urealistisk dog . Endret 26. februar 2008 av Dark Archon Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Tror det er mer å hente ved å få tilbake grønland og færøyene. Mye olje- og gassressurser som venter der. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Vel, er jo flere Svenske fylker som har meldt interesse de senere år om og komme inn i Norge, inkludert store deler av Nord Sverige. Men om dette er noe som Norge vil tjene på, er en anen sak, for Sverige ser på disse stedene som taps områder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Som trønder (og dermed nabo til disse länene), så tror jeg ikke dette er videre sannsynlig, men det er jo lov å håpe... Færøyene er heller ikke noe tilbakevendende territorium, ettersom det – etter min mening – bare er et tidsspørsmål før Færøyene blir selvstendige fra Danmark. Endret 26. februar 2008 av Slettet+12341842 Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Vi kan jo begynne å sutre og sprenge oss selv i luften på svenske cafèer og restauranter, så kansje vi får sympati nok fra resten av verdenen så Sverige blir nødt til å gi oss landområdene tilbake.. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Myagos: Ja, hvorfor ikke? det funker i andre deler av verden. Like sannsynlig som at Narvik/Ofoten skal bli del av Sverige. Mao. lite sannsynlig, til tross for at noen gærninger gjerne vil det, og disse gærningene vet å rope høyt til rett tidspunkt. 1 Lenke til kommentar
Coaxmetal Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hva faen skal vi med jemtland og herjedalen da? Det blir jo bare flere å dele oljepengene på... Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Eller vi kunne bruke dei på oss sjøl.... slik at vi får bedre skulegang,veiar,helsetjeneste og masse anna. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hva tror dere? De som bor i de to fylkene (Län) vil jo gjerne være norske. Tror dere noengang de blir det i fremtiden? Nå har jeg inntrykk av at det er nordmenn som er mer opptatt av å få Jemtland og Herjedalen tilbake til Norge enn innbyggerne i Jemtland og Herjedalen. I tillegg vil aldri Stockholmerne aldri godta at de gir bort deres skisted til Norge. Lenke til kommentar
norfoot Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Jemtland-Herjedalen med Idre-Sarna samt Østerdalen er sammen med hele Varmland og Bohus etniske Norske områder . På 1700 tallet avsto Sverige formelt sett Jemtland-Herjedalen til Norge, men grensekommisjonen av senere dato har vel blitt noe lurt. Idre og Sarna var aldri avstått men ble besatt og stjålet. Krig mot Sverige ønsker vi ikke på noen side. Da måtte vi også ta tilbake nordområdet rundt Karesuando og Inari området, - og hele Kola var jo opprinnelig Norsk fra ca. 50ekr. til engang på 1700 tallet. Nordfinnland ønket retur til Norge for litt over 100 år siden men kong Oscar avsto og gjorde mange merkelige valg - - som å endre byen Gromstad til Grimstad forde den ble kalt Grømstad lokalt. Byen er grom og ikke grim. En god politikk for utvikling av grensetraktene savner mange land - og idag skal folk og innbyggere ha innflytelse..Jemtland - Herjedalen - Idre - Sarna - Østerdalen kan nok fristes med en god distriktspolitikk på Norsk side - - og slik kan Normenn igjen bli Normenn - staves historisk korrekt uden D for vi er menn til Kong NOR av Norrige som var vår første konge fra omkring år 50 ekr. med Nordgrense til Karelia - Novgored og sørgrense i elven Gauta ( Gøtaelv ). Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Liten filmsnutt som sier sitt om hvor grensene går (hit og dit) Litt lengre tidsperspektiv Endret 24. januar 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 For min del blir det rart. Kanskje man kunne gitt det bort som fristed til romfolket og andre "utstøtte" grupperinger? Inne i de dype skogene blir de ikke kjeppjaget, men det skal vel mye til om jerv og bjørn har mange mynter å avse, så det blir nok et upopulært tiltak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå