Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan kjøpe opsjoner?

magicgunnar

Anbefalte innlegg

Mange tenker vel at opsjoner er for de spekulative som vil ha høy risiko, men i utgangspunktet er det kanskje ikke slik.

Jeg har aksjer i noen forskjellige selskaper på Oslo Børs, deriblant StatoilHydro, de har steget endel de siste årene og jeg vil måtte skatte endel om jeg selger dem. Samtidig er jeg litt redd for at oljeprisen skal gå ned, og aksjene mine falle, særlig i disse volatile tider.

Det jeg da vurderer er å kjøpe salgsopsjoner blant annet i StatoilHydro for å "forsikre" meg mot et tap om aksjekursen går ned.

Jeg tror ikke Skandiabanken tilbyr dette, men jeg var såvidt inne på nordnet sine sider og tittet, der virket det som om man da måtte selge aksjene sine for å benytte seg av opsjonene, men jeg ønsker egentlig å kunne velge mellom å selge aksjene, eller å selge opsjonene, slik at jeg slipper å eventuelt skatte av en gevinst på aksjene. Da er det muligens bedre å bare skatte av gevinsten på opsjonene og heller sitte med en urealisert gevinst på aksjene.

Virker dette som et fornuftig grep? Er det noen som har erfaring med opsjoner? Hvor mye koster de, hvor kan jeg kjøpe dem og hvor mye taes det i kurtasje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange tenker vel at opsjoner er for de spekulative som vil ha høy risiko, men i utgangspunktet er det kanskje ikke slik.

Jeg har aksjer i noen forskjellige selskaper på Oslo Børs, deriblant StatoilHydro, de har steget endel de siste årene og jeg vil måtte skatte endel om jeg selger dem. Samtidig er jeg litt redd for at oljeprisen skal gå ned, og aksjene mine falle, særlig i disse volatile tider.

Det jeg da vurderer er å kjøpe salgsopsjoner blant annet i StatoilHydro for å "forsikre" meg mot et tap om aksjekursen går ned.

Jeg tror ikke Skandiabanken tilbyr dette, men jeg var såvidt inne på nordnet sine sider og tittet, der virket det som om man da måtte selge aksjene sine for å benytte seg av opsjonene, men jeg ønsker egentlig å kunne velge mellom å selge aksjene, eller å selge opsjonene, slik at jeg slipper å eventuelt skatte av en gevinst på aksjene. Da er det muligens bedre å bare skatte av gevinsten på opsjonene og heller sitte med en urealisert gevinst på aksjene.

Virker dette som et fornuftig grep? Er det noen som har erfaring med opsjoner? Hvor mye koster de, hvor kan jeg kjøpe dem og hvor mye taes det i kurtasje?

Har aldri hørt at noen kan kjøpe opsjoner. Det eneste jeg vet er at enkelte bedrifter gir sine ansatte opsjoner.

Du må dessuten skatte 50% av gevinsten.

Lenke til kommentar

Hehe.. tror nok at Peter må ta et kurs i opsjonsteori.

Det virker som et fornuftig grep, selv om du kraftig reduserer oppsiden din i tillegg. Det kommer selvsagt an på hvor mye penger du har i teoretisk gevinst.

Har du snakket med en megler? Ring for eksempel til ditt lokale DnbNor Markets-kontor.

Lenke til kommentar

De fleste meglerhus tilbyr handel i opsjoner, f.eks. nettmeglerne Netfonds og Nordnet.

Skandiabanken er i såfall blant de få som ikke tilbyr dette.

For å komme i gang må du signere noen papirer og sende inn, disse kan du skrive ut fra hjemmesidene til nevnte nettmeglere.

Opsjonshandel er forøvrig forbundet med relativt stor risiko, så det anbefales å prøvehandle en stund og dessuten lese seg opp på temaet.

Her finner du derivater i STL (derivater = warrents, forwards, putter, caller):

http://hopey.netfonds.no/derivative.php?un...ng_exchange=OSE

Det du er på jakt etter er salgswarrents eller salgsopsjoner (american puts).

Lenke til kommentar

Tror forøvrig ikke du trenger å selge aksjene dine for å kjøpe salgsopsjoner, uten at jeg er 100% sikker på dette.

Har selv handlet litt med opsjoner, og som forsikring mot fall fungerer det utmerket.

Billig er det ikke. Ser på en sluttseddel at jeg har betalt tilsammen nærmere 1400 kroner i kurtasje/avgift på en handel til ca 100000 hos Nordnet. En vanlig aksjehandel i samme størrelse ville kostet meg kroner 59.

Mulig Netfonds er litt billigere.

Lenke til kommentar
Du kan kjøpe opsjoner hos de fleste nettmeglere. Du trenger ikke eie noen aksjer for å gjøre dette. Kurtasjen er litt større ved handel i opsjoner enn i aksjer, men det du virkelig taper på er den store spreaden.

Spreaden er i største laget, men du får som oftest tilslag hos marketmaker ved å legge ordren midt mellom bid og ask.

Lenke til kommentar
Spreaden er i største laget, men du får som oftest tilslag hos marketmaker ved å legge ordren midt mellom bid og ask.

Det er jo greit å vite!

Takk for bra svar her, jeg har ikke kjøpt noen opsjoner ennå. Virker som minstekurtasjen er 95,- hos både netfonds og nordnet, men at netfonds tar 0,2% mens nordnet 0,8% Sålenge prisen på opsjonene jeg kjøper er under 10.000 vil det da ikke være noen forskjell, og jeg tviler vel på at jeg skulle være interessert i å kjøpe så mye opsjoner. På den andre siden spiser jo kurtasjen opp endel om man kjøper for små beløp.

På kurslistene til netfonds og nordnet er f.eks selskaper som Schibsted og Petrolia Drilling ikke listet opp, betyr det at det ikke er noen som ønsker å selge opsjoner i disse selskapene på det nåværende tidspunkt?

Lenke til kommentar
På kurslistene til netfonds og nordnet er f.eks selskaper som Schibsted og Petrolia Drilling ikke listet opp, betyr det at det ikke er noen som ønsker å selge opsjoner i disse selskapene på det nåværende tidspunkt?

Det er bare utvalgte selskaper og OBX-indeksen det omsettes derivater i. Gikk selv over fra å handle aksjer til derivater (med vekslende hell :whistle: ) for snart to år siden.

Marketmakere og hvilke selskap de utsteder opsjoner i

Nødvendig Lesestoff:

Alt du trenger å vite om Opsjoner, Forwards og Futures

Strategier

Her er noen hjelpemidler du kan bruke

Opsjonskalkulator Oslo Børs

Volatilitetskalkulator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...