Gå til innhold

Videreføring av "vold i oppdragelse"-debatten

Anbefalte innlegg

Klaps, ørefik og rapp er et glødende hett tema rundt om nå. De aller fleste argumenterer med at slikt er overgrep, og helt unødvendig. Det finnes andre mindre primitive avstraffelser, hører vi.

Da ser jeg for meg f.eks husarrest. Vel, er ikke dette og å klassifisere som overgrep? Det er uten tvil frihetsberøvelse.

De gjør det veldig enkelt når de argumenterer mot klaps og ris, med "vold er galt, uansett!" "er det greit å slå barn, så er det greit å slå carl i hagen!".

Da kan vel jeg si "frihetsberøvelse er galt, uansett!" "er det greit å gi Knut(7) husarrest, så er det greit å kidnappe kristin halvorsen!"..?

Tanker?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med dette, er at det rett og slett er nedverdigende. Hvis du slår ungen din, har du rett og slett feilet som foresatt.

De gjør det veldig enkelt når de argumenterer mot klaps og ris, med "vold er galt, uansett!" "er det greit å slå barn, så er det greit å slå carl i hagen!".

Da kan vel jeg si "frihetsberøvelse er galt, uansett!" "er det greit å gi Knut(7) husarrest, så er det greit å kidnappe kristin halvorsen!"..?

Så hvis en annen bruker usaklig "slippery slope"-argumentasjon, så kan du slippe unna med det?
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Har du fått deg eit egg på vinduet på halowen, har du fått stjelt sykkelen din?

Det er folk som har fått oppdragelse! Ein skikkeleg god gammaldags AP oppdragelse!

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Tanker?

Ja, du trenger bakkekontakt. At det er greit å straffe egne barn på en ikkevoldelig måte betyr ikke at det er greit for hvem som helst å kidnappe noen. Gjør hun derimot noe som er ulovlig kan hun bli dømt til å sperres inne i en periode, men ikke til f.eks. 10 piskeslag. Vi er i motsetning til ditt eksempel altså helt konsekvente i forhold til hva slags straffemetoder som kan brukes.

I seng uten kveldsmat kan jeg ikke tenke meg at er særlig fornuftig. Sunne og regelmessige måltider er vel så viktige mens man er barn som når man er voksen, og i tillegg blir gjerne unger som ikke har spist ekstra sutrete.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Tanker?

Ja, du trenger bakkekontakt.

Jøss.. Skulle ikke tro det var SÅ vanskelig å skjønne at dette var ren kverulering fra min side, for å belyse andre sider av saken. :ermm:

Det er ingenting i formuleringen min som tilsier at jeg faktisk mener det er greit med kidnapping osv.

At det er greit å straffe egne barn på en ikkevoldelig måte betyr ikke at det er greit for hvem som helst å kidnappe noen. Gjør hun derimot noe som er ulovlig kan hun bli dømt til å sperres inne i en periode, men ikke til f.eks. 10 piskeslag. Vi er i motsetning til ditt eksempel altså helt konsekvente i forhold til hva slags straffemetoder som kan brukes.

Du misser poenget. Det sies fra mange kanter at grunnen til at man ikke skal slå barn, er den samme som at man ikke skal slå voksne. Det er vold, og det er galt, enkelt og greit.

Poenget mitt er at å generalisere slik blir feil, og det beviste jeg ved å sammenligne med husarrest/frihetsberøvelse.

Lenke til kommentar
Du misser poenget. Det sies fra mange kanter at grunnen til at man ikke skal slå barn, er den samme som at man ikke skal slå voksne. Det er vold, og det er galt, enkelt og greit.

Poenget mitt er at å generalisere slik blir feil, og det beviste jeg ved å sammenligne med husarrest/frihetsberøvelse.

Det er galt å bruke vold til å disiplinere barn av mange grunner, inkludert de samme som gjør at det er galt å bruke vold mot voksne. Vi berøver jo friheten til myndige kriminelle, altså fengsel. Ser ikke helt hvordan Nanarek "misser" poenget ditt.

Lenke til kommentar

Vold er vold uansett i mine øyne. Og skal ikke brukes med mindre det er ytterst nødvendig. Og det skal det ikke være mot et barn.

Har et barn gjort noe galt, så er vel foreldrene ansvarlige for å få ungen til å forstå at dette var galt å gjøre. Kjefting er jo vanlig, men kanskje ikke alltid nok.

Mener foreldrene at husarrest er nødvendig for at ungen skal lære, så er det vel ikke noe galt i det. Det er jo på en måte som fengsel for voksne kriminelle.

Men noen som helst form for fysisk avstraffelse, som ikke kveldsmat, eller vold burde ikke være lov.

Lenke til kommentar

Målet er å oppdra unger til å bli gode og trygge samfunnsborgere som skjønner forskjellen på rett og galt, ikke terrorisere dem. Skjønner ikke hvordan du kommer til konklusjonen om at all slags psykisk hetsing skal være lov bare fordi vi argumenterer for at fysisk vold ikke skal være det.

Lenke til kommentar
Målet er å oppdra unger til å bli gode og trygge samfunnsborgere som skjønner forskjellen på rett og galt, ikke terrorisere dem. Skjønner ikke hvordan du kommer til konklusjonen om at all slags psykisk hetsing skal være lov bare fordi vi argumenterer for at fysisk vold ikke skal være det.

Den konklusjonen har jeg da absolutt ikke dratt??

Det eneste jeg gjorde var å lage tilsvarende utsagn/logikk ang. husarrest, som den som brukes om vold. Du må jo klare å skille mellom ting satt på spissen, perspektiver og undringer, og en persons faktiske meninger? Hvis ikke blir du vanskelig å diskutere med.

V-by: Hvor går grensen på psykisk da? Husarrest eller "gå på rommet og bli der" og tilsvarende er jo en psykisk straff, og når vel en grense en plass?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg tippar at ein unge forstår ein øyrefik meir enn å sei: Nei nå må du ikke slå, hørte du ikke hva jeg sa, nei,nei,nei nå må du slutte å slå lillebroren din.

Lenke til kommentar
Eg tippar at ein unge forstår ein øyrefik meir enn å sei: Nei nå må du ikke slå, hørte du ikke hva jeg sa, nei,nei,nei nå må du slutte å slå lillebroren din.

Jeg tipper du kan finne en metode som er bedre enn begge de to og ikke samtidig lærer ungen at han kan få lillebroren til å gjøre som han vil så lenge han bare slår ham mens foreldrene ikke ser det, hvis du leser litt om barneoppdragelse.

Lenke til kommentar
Er det noen som tror det er en fasit på fungerende oppdragelse?

Det tror ikke jeg. Jeg er overbevist om at to vidt forskjellige unger trenger veldig forskjellig form for oppdragelse, selv om målene er de samme.

Ser man på f.eks. "Supernanny", så bruker de varianter av samme tekniker hver gang. De har fått en del kritikk for noen av straffemetodene sine, så jeg vil ikke anbefale dem, men det viser at det er begrenset hvor forskjellig man trenger å behandle barn. Jeg tror til en stor grad heller barn blir så forskjellige fordi de blir oppdratt så forskjellig.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Isåfall tror jeg vi hadde hatt en kjedelig verden om alle brukte samme metoder.. :)

Kan ikke si annet enn at jeg er uenig med deg. Barns utgangspunkt er vidt forskjellig, og jeg mener derfor oppdragelse må være vidt forskjellig. For å illustrere, du oppdrar en einstein-unge annerledes enn en med downs og adhd.

Lenke til kommentar
For å illustrere, du oppdrar en einstein-unge annerledes enn en med downs og adhd.

Noen undersøkelser antyder at noen av barna med ADHD-symptomer har det nettopp pga. miljøet de vokser opp i. dessverre blir slike lite politisk korrekte resultater (skylde på foreldrene) gjerne pakket ned i en skuff, siden ingen har lyst til å ta all kjeften man vil få om man fronter dem.

Lenke til kommentar

Et barn må lære at det er konsekvenser for valgene det tar. Putter du hånda på plata så brenner du deg. Jeg ser ikke noe galt i husarrest. Frihetsberøvelse? Barnet har tydeligvis gjort noe det ikke burde og får en straff etter foreldrenes valg. Stjeler jeg fra en butikk kommer jeg i fengsel (grovt eksempel, blir vel samfunnstjeneste i real life)..er dette frihetsberøvelse? Hvem oppdrar barnet, foreldrene eller staten? Jeg ser ikke noe galt med en ørefik eller ris på rumpa i ny og ne, så lenge det ikke utvikler seg til noe verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...