Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

spørsmål om garanti og service på laptop


(ODIN)

Anbefalte innlegg

kjøpte en bærbar for ca 6 mnd siden. satt å skrev på den her en dag når en av tastene løsnet. var innom butikken der jeg kjøpte den leverte den inn på service. nå viser det seg at dette ikke dekkes av garanti. stemmer dette?

 

lappen er kun brukt til enkel textbehandling på skolen, bør ikke en laptop holde lengre enn dette?

 

takker for innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien dekker det kanskje ikke (høres meget mystisk ut ettersom en garanti MÅ gi deg bedre rettigheter enn reklamasjonsretten for å kunne kalles en garanti), men si at du vil reklamere på feilen. Da stiller det seg i ett helt annet lys :)

 

 

"Problemet" i dag er at butikker i dag ikke er pålagt å informere om reklamasjonsretten ogsåledes prøver å avvise alle kunder med at "garantien ikke dekker det"...noe som kanskje kan være riktig, men som forbruker må du kjenne dine egne rettigheter. På en Laptop har du minimum 2 års reklamasjonsrett. De fleste vil si at du har 5...men det er litt irrelevant m.t.p. at den bare er 6mnd nå.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Og hvis butikken påstår at det ikke dekkes av reklamasjonsretten, må de forklare og bevise at det er du selv som er skyld i at tasten falt av.

 

Mente at det var butikk sitt ansvar å påvise feil de første 6 måndene, mens etter må forbruker sannssynliggjøre at den ikke har blitt utsatt for skade.

Lenke til kommentar

vel på denne dataen er det ikke et merke. derfor jeg fant det rart at butikken sendte meg en beskjed om at fysisk skade dekkes ikke av garanti. de ville ikke svare meg på hvordan de kom frem til denne konklusjonen om fysisk skade.

 

snakket med pc produsentens support som mente at dette var merkelig, han mente også at et tastatur er til for å brukes og skal vare lengre enn dette noe butikken der jeg kjøpte lappen ikke vedkjente seg.

Lenke til kommentar

Butikken kan ikke nekte deg service med mindre du har skadet maskinen selv. Dersom det er et tydelig merke av at knappen har blitt knekt av, så har de en sak. Dersom plasten knappen sitter i har ruglete kanter og har slitasjemerker (hvitaktig) så er dette et tegn på at det har blitt brukt en ytre kraft. Kan de ikke vise til noe av dette og maskinen er yngre enn fem år, så har de bare å fikse den. Så lenge den er kjøpt som forbrukerkjøp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...