Gå til innhold

Bygge egen filserver


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å bygge egen filserver, men da trenger jeg litt hjelp da jeg har veldig lite peiling.

 

Eneste jeg har funnet ut er at dette kabinette er ganske fint

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...I&mcat=c433

Den har har god plass til 3 1/2 disker så da slipper jeg å kjøpe en slik overgang.

 

Men så kommer kanskje det viktigste, hva skal jeg ha av komponenter i denne maskine? Vil helst ha støtte for SATA disker på hovedkortet (Vil også sette opp RAID5) ellers er resten ganske fritt, så setter pris på alle som vil hjelpe meg Skal helst ikke koste for mye men ikke billigste alternativ heller, vil ikke si noen summer da jeg ikke vet hva prisen her ligger på!

 

Er også åpen for andre kabinetter, men det er viktig at ting er støydempet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var no litt av et kabinett du har valgt! Halve budsjettet går liksom i dass der! Gå no heller for dette her og spar masse penger samtidig som du skaffer deg et kabinett som er mer egnet. til formålet.

 

Skal maskinen bare være filserver?

Har du noe gammel HW fra før?

MÅ du bruke windows?

 

Om du har f.eks. Pentium 200Mhz eller bedre fra før, så holder det til filserver. Om du har planer om Windows home server, eller må installere en eller annen form for GUI, så må du gjerne ha litt mer futt enn 200Mhz. Likevel er det ingen grunn til å kjøpe nytt. En AMD Athlon XP er f.eks. godt nok.

 

I tillegg til den gamle HWen må du ha et s-ata kontrollerkort og noen disker. Ikke bry deg med raidstøtte i HW. Velger du Linux/*BSD som Os, har du udmerket støtte for den slags i SW.

 

Men for all del, har du ikke noe liggende, så må man kjøpe, og da kan det være greit å kjøpe nytt. Når det gjelder hovedkort så ville jeg gått for noe med mange s-ata porter på. Videre ville jeg satset på et kort med chipsett og nettverk fra intel. Da er man sikret god støtte også i andre Os enn win. Resten skaffer du så billig som mulig. Celeron 420 og 1Gb ram holder lenge.

 

Selv har jeg filserver. den kan du se i profilen min. Kjører Ubuntu server minimum install. PIII 500Mhz holder da lenge.

 

Forøvrig ligger det en god guide her!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Driver og setter opp en ny server selv. Foreløpig har jeg kjøpt dette hovedkortet. Hadde først bestemt meg for at jeg skulle ha Intel innbygget nettverkskort men det var veldig få kort som tilfredstilte mine krav. Dette kortet har forøvrig 8 sata porter og onboard raidkontroller. Med billigste intel cpu til ca 1000 og 2 gig minne til ca 500 bør du klare å få disse komponentene til under 2500 med bruk av prisguiden. Da gjenstår det kabinett med PSU noe man ofte har liggende, samt disker.

 

Jeg har kjøpt et nytt power i natt MIST 600 watt for 700 spenn på netshop. I tillegg har jeg kjøpt noen LIAN harddisk holdere/kjølere for at diskene skal holde lengst mulig. Har en del SAMSUNG 500 gig disker som skal i sving.

 

CPU og minne har jeg ikke bestemt meg for men min server får en del andre oppgaver enn ren filserver så det kan hende jeg går for en CPU med flere kjerner og lav Mhz.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Filserveren min (Ubuntu 6.10); En Athlon XP@ 2.2GHz med 512MB RAM går som smurt og bruker ikke ressurser i det hele tatt ved 330Mbit/s på Gigabit nettverk. Ligger rundt en 0.4-3% på load, så det er en CPU på 200-500MHz som er nødvendig i kraftigste laget. Likevel støtter nok ikke de fleste 200MHz PC-ene idag S-ATA og en del andre ting? :roll:

 

Det du bør tenke på er type harddisker (server disker - som er laget for å snurre 24/7 og tåle dette), nødvendig lagringsplass, RAID-støtten du ønsker, og lufting med masse vifter gjerne om du har muligheten. Harddiskene holder lenger husk. Å kaste bort alle harddisk-penga på kabinett blir litt dumt. Men om du har behov for langt over 10TB++ så kan jo kabinettet ditt være løsningen. :)

 

Skal akkurat til å skrive en guide på hvordan du setter opp en ren Ubuntu filserver på bloggen min. KOmmer med en link når denne er ferdig ;) tar utgangspunkt i at du ikke skal kunne trenge en eneste Linux-kommando ;)

 

 

NB: serveren kjører for øvrig en masse andre ting som CounterStrike (HLDS) server, Apache m/MySQL, PHP. Streamer hele musikksamlinga mi herifra. Vil faktisk påstår at serveren har akkurat lik delay som de lokale harddiskene på min egen PC.

 

Edit:

Edit: hovedkort med integrert skjermkort er greit for mest mulig plass i kabinettet.. om du ikke har et gammelt 2MB kort liggende da :)

Kjører HW RAID 1 enkelt å greit på 2x200GB disker, og har en 500GB til overs. Husk at kortet bør være laget for RAID nivåene for at best ytelse skal benyttes. Som sagt er gigabit nettverk viktig om du vil utnytte overføringshastigheten maskimalt.

 

Et annet prosjekt jeg har villet prøve på er å sette opp et NAS med en BSD utgave. Vil også teste hvor "treg" server jeg kan lstappe sammen og likevel ha topp overføring og respons med en debian-filserver.

 

Om du skal gå for noen store prosjekter med flere TB som resultat, så bør du tenke kanskje hvilke filsystemer du velger også. Om det er store mediafiler det dreier. Tror XFS er noe du bør vurdere i dette tilfellet.

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Likevel støtter nok ikke de fleste 200MHz PC-ene idag S-ATA og en del andre ting? :roll:

 

Kremt....

 

Dersom en bare skal ha filserver eller NAS funksjon lokalt går det faktisk å bruke en 486. Er det PCI spor på hovedkortet, så er det bare å hive i et s-ata kort, og så er du der. Holder man seg til komandolinje og minimum install funker det meste til dette.

 

Ikke det at jeg skal anbefale noen å stikke på dynga å finne en 486 til filserveren sin, men jeg vil si at det er litt overdrevet med bruk av c2d, 2GB ram og dyre raidkontrollere i en enkel filserver til hjemmebruk.

 

På en annen side kan det jo være greit å kjøpe nytt om en først må kjøpe...

 

...men som sakt, en PIII 500 og samsung T166 500GB disker fungerer fint for min del. Load ligger da på et par prosent.

 

Edit: Lian Li disk kjølerene er unødvendig dyre. 4-i-3 modulene til CM stacker gir like god kjøling og vibrasjonsdemping, og koster 150,- kr.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Likevel støtter nok ikke de fleste 200MHz PC-ene idag S-ATA og en del andre ting? :roll:

 

Kremt....

 

Dersom en bare skal ha filserver eller NAS funksjon lokalt går det faktisk å bruke en 486. Er det PCI spor på hovedkortet, så er det bare å hive i et s-ata kort, og så er du der. Holder man seg til komandolinje og minimum install funker det meste til dette.

 

Ikke det at jeg skal anbefale noen å stikke på dynga å finne en 486 til filserveren sin, men jeg vil si at det er litt overdrevet med bruk av c2d, 2GB ram og dyre raidkontrollere i en enkel filserver til hjemmebruk.

 

På en annen side kan det jo være greit å kjøpe nytt om en først må kjøpe...

 

...men som sakt, en PIII 500 og samsung T166 500GB disker fungerer fint for min del. Load ligger da på et par prosent.

 

Edit: Lian Li disk kjølerene er unødvendig dyre. 4-i-3 modulene til CM stacker gir like god kjøling og vibrasjonsdemping, og koster 150,- kr.

 

 

Tenkte kun støtte til hovedkortet. Å kjøpe hovedkort med S-ATA og RAID støtte er vesentlig billigere ennå kjøp et ekstra PCI-kort/(PCI express) med RAID. Men alt i alt kommer dette ann på budsjettet ditt og hva ytelse du ønsker..

 

Når det kommer til kjøp av kontrollerkort med RAID må du minst ut med en 1000-lapp ca om du skal ha mulighet for RAID 5. Da ser jeg til HighPoint kortene, som er de rimeligste innen denne kategorien. Om disse går smurt ved maks overføringe til diskene samtidig vet jeg ikke. Du bør holde deg unna de billigste kortene da jeg har hørt om mange skuffende resultater fra folk som har prøvd disse. Promise har jeg hørt bedre om, men er noe dyrere. Var inne på tanken å kjøpe et kort når jeg bygde filserveren selv, inntil jeg så prisen, og at de fleste hovedkort fra og med et par år tilbake har minst 2 IDE og 2 SATA tilkoblinger, og innebygd RAID.

 

Tok en lynrask titt på komplett og ser at et MSI hk med 2xIDE og 2xSATA+RAID0/1 koster en 369,-

Videre vil et Gigabyte GA-P35-DS3P hovedkort til drøye 1000,- støtte Serial ATA-300 til 6 enheter i RAID 0,1,10 eller 5, 2 ATA-100 koblinger og 2 ekstra S-ATA.

- Med andre ord støtte til langt utpå landet!

Gigabit-nettverkskort trenger du heller ikke kjøpe, det får du integrert. Skjermkortet kan være fra 15 år tilbake og hentes fra loftet, naboen, en bedrift som kaster PC-utstyr, el lign. Billigste RAM-brikken du finner + billgste CPU-en, og så en masse harddisker. :) Da har du allerede en sykt overdrevet god PC til rådighet som du kan kjøre alt mulig på av server-tjenester om du måtte ønske. Du har med andre ord sluppet å kjøpe et 1500kr kontrollerkort for samma jobben, og hatt en "nesten" brukbar PC på 500MHz, 128 RAM.

 

Glemte å nevne at min aller første dedikerte filserver 500MHz PIII, 128 RAM og 2x200GB harddiskene jeg bruker i Athlon XP-serveren nå. Jeg fikk maskimalt 170Mbit variabel ytelse på denne over gigabit fra diskene uansett software RAID jeg benyttet. (Husk at RAID5 gjør at ytelsen ofte synker til 90% av maksimal skrive-og lesehastighet på diskene) Må for øvrig nevne at den gangen jeg kjørte Win2k3 som filserver hadde jeg imellom 50-100% load på samme hw. Ikke å anbefale! Hold deg til linux

 

Dette er tilfeldige hovedkort bare, så det er sikkert billigere og bedre kort for om du kikker litt :)

 

Om du skal klare å utnytte RAID-ytelsen maksimalt bør du ha et kontrollerkort som er laget for RAID, og ikke kjøpe et rimelig SATA kontrollerkort hvor ytelsen blir kvelt når det ikke er laget for det. Igjen vet jeg ikke om dette har så mye å si for RAID5, men RAID 0, 1 og 0+1 vil får problemer her.

 

Husk at jeg har tatt utgangspunkt i at du har Gigabit-nettverk i huset på alt jeg skriver selvsagt. Du har jo som sagt et inni helvette til budsjett når du skal ut med 6k? :p

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Driver og setter opp en ny server selv. Foreløpig har jeg kjøpt dette hovedkortet. Hadde først bestemt meg for at jeg skulle ha Intel innbygget nettverkskort men det var veldig få kort som tilfredstilte mine krav. Dette kortet har forøvrig 8 sata porter og onboard raidkontroller. Med billigste intel cpu til ca 1000 og 2 gig minne til ca 500 bør du klare å få disse komponentene til under 2500 med bruk av prisguiden. Da gjenstår det kabinett med PSU noe man ofte har liggende, samt disker.

 

Jeg har kjøpt et nytt power i natt MIST 600 watt for 700 spenn på netshop. I tillegg har jeg kjøpt noen LIAN harddisk holdere/kjølere for at diskene skal holde lengst mulig. Har en del SAMSUNG 500 gig disker som skal i sving.

 

CPU og minne har jeg ikke bestemt meg for men min server får en del andre oppgaver enn ren filserver så det kan hende jeg går for en CPU med flere kjerner og lav Mhz.

 

- 2 GB er overdrevet mye. (Om du ikke skal kjøre 4 dedikerte gamingservere lokalt samtidig med masse annet da... :p)

- 600W PSU er bare tull. Vil tro en 400 og forsåvidt 300W PSU holder i lange baner. Vi har ikke noe effektslukende skjermkort her husk! :) Finn en PSU med gode reviews og stabile spenninger for mest levetid på utstyret :)

- Om du trenger å organisere fra 7++ disker og oppover kan du tenke på et mer avansert kabinett. Med mindre behov, kan du bruke hva som helst.

- Som sagt er det viktig at diskene er laget for å kjøre 24/7, og ikke benytte seg av vanlig PC-haddisker. Disse kan være en hundrelapp eller to dyrere, men har til gjengjeld lengere garanti og levetid.

- Harddisk kjølerne virket dyre som tidligere nevnt. Hvordan passer de inn i et vanlig kabinett forresten? Ville nesten trodd det var bedre å kjøpe et mer spesiallaget kabinett for om du har 3 slike - altså opptil 9 disker eller fler. Du skriver noen, så jeg antar 3 stk minst. :)

- Du kan fint kjøpe deg en Pentium istedet for en 5-600kr. Vil være imponert om du klarer å få utnyttet en Intel Core 2 Duo til ditt behov. Skal du benytte deg av VMware kan kanskje Core2Duo være et smart trekk ;)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har svart her, takk for all hjelp til dere som har svart. Tingene har forandret seg litt siden jeg skrev det første innlegget, jeg har nå bestem meg for å sette opp sw-raid i linux.

 

Hva tror folk om denne handlekurven?

 

Komplett handlekurv

 

Skulle vel være bra nok? :)

 

Så er det vanskelig hvilket kabinett jeg skal velge, som dere ser i handlekurven har jeg valt Chieftec Dragon Big Tower, men er det et ok kabinett? Er viktig at det skal være stille, så vurdere å kjøpe matter fra komplett også. Eller skal jeg velge et annet? forslag?

 

hva med dette? http://www.netshoposlo.no/aspx/produkt/prd...aspx?plid=47490

 

EDIT: Slike server hdd som folk prater om her, har noen link til det? er det veldig viktig? Tenkte i utgangspunktet å slene inn vanlige 500 gb sata disker.

Endret av Trollpjokk
Lenke til kommentar

De serverHDDene de snakker om over har de hos de fleste websjappene. Her er et eksempel på en slik disk.

 

Når en først skal kjøpe hovedkort, så er det fint med RAIDstøtte og så mange porter som mulig i det ja. Ville likevel kjørt SW raid, da man er sikret mot at hovedkortet dør.

 

Les om RAID på wikipedia.org

 

Av oppsettet så vet jeg ikke helt om du trenger noen UPS. Ryker strømmen, må du i verstefall finne fram maskinen og trykke den på igjen! Men for all del, ikke store invisteringen.

 

Jeg liker å kjøre med Os disk på serveren. Har du noe liggende på et par GB så holder det. Hvis ikke, så tror jeg du får en 80GB for ca 300,- kr.

 

Av kabinett, vil jeg tro antec er mest støysvakt. Chieftec er vel muligens billigere og har litt mer plass.

 

Dersom det er planer om 20TB med det første, er vel Solaris og filsystemet ZFS tingen. Solaris er litt tyngre for både bruker og maskinvare enn Linux/*BSD. Har du linux og formaterer med reiserfs klarer du filer på 8TB og diskvolumer på 16TB. Dvs. 33 stk 500GB disker i raid 5 til alle de dyrebare word dokumentene. Tror ikke dette er et tema riktig ennå.

 

Edit: ZFS kommer med FreeBSD 7.0 og vil være et serdeles fordelaktig filsystem i forhold til filagring. Fil og volumstørrelser er her ikke et tema.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Dersom det er planer om 20TB med det første, er vel Solaris og filsystemet ZFS tingen. Solaris er litt tyngre for både bruker og maskinvare enn Linux/*BSD. Har du linux og formaterer med reiserfs klarer du filer på 8TB og diskvolumer på 16TB. Dvs. 33 stk 500GB disker i raid 5 til alle de dyrebare word dokumentene. Tror ikke dette er et tema riktig ennå.

 

Edit: ZFS kommer med FreeBSD 7.0 og vil være et serdeles fordelaktig filsystem i forhold til filagring. Fil og volumstørrelser er her ikke et tema.

Skal man være sikret stabilitet på ZFS vil jeg nok anbefale Solaris 10 over FreeBSD, siden ZFS i FreeBSD kun er på eksperimentell basis selv når 7.0 når RELEASE-status, mens ZFS i Solaris 10 er i produksjonsstatus. ZFS i Solaris 10 vil nok i tillegg inneholde flere funksjoner enn hva som er tilfelle i FreeBSD 7.0.

Lenke til kommentar
Skal man være sikret stabilitet på ZFS vil jeg nok anbefale Solaris 10 over FreeBSD, siden ZFS i FreeBSD kun er på eksperimentell basis selv når 7.0 når RELEASE-status, mens ZFS i Solaris 10 er i produksjonsstatus. ZFS i Solaris 10 vil nok i tillegg inneholde flere funksjoner enn hva som er tilfelle i FreeBSD 7.0.

En liten digresjon...

 

...Jeg tror det er en hel skokk med folk som ville biltt overlykkelige over en guide til enkel NAS/FTP server med solaris som OS, samt litt om oppsett av disker i ZFS "pools" som erstatter mer tradisjonelle Raid 4-5-6 volumer.

Lenke til kommentar

Dokumentasjonen ligger der ute. docs.sun.com inneholder masse dokumentasjon om Solaris 10, samt på OpenSolaris sin side. ProFTPd finnes ferdigkompilert og klar til installasjon på Solaris 10 software companion DVD, samba blir installert sammen med Solaris 10, NFSv4 har vært i produksjon i Solaris 10 helt siden 2005, mens NFSv4 på andre plattformer fortsatt er på beta-stadiet (hvis da ikke NFSv4 har nådd produksjon også i GNU/Linux og *BSD, da...). Men jeg skjønner selvfølgelig at det blir etterspurt en ende-til-ende guide som tar for seg alle temaene under ett.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...