Gå til innhold

Hjelp til installering av Ubuntu på Asus P5k med HW RAID

Anbefalte innlegg

Hello.

Prøver å installere Ubuntu 7.10 på min pc.

Problemet er partisjonene...

screenshotrootubuntuhompm8.png

Eg har 2 Ratpor disker i raid 0.

Dei er satt opp på Intel onboard raid kontrollern.

Har laga 2 volum på den. Ein som heiter OS og ein til resten.

Den som heiter OS har eg installert vista på, også tenkte eg at eg skulle lage ein partisjon på eit par giga for å prøve ut ubuntu, men det stoppa opp!.

Hadde også problem med å få start på 64bit ubuntuen så eg måtte ta 32bit ubuntu'n.

64bit'n boota, men etter at eg trykte på start live cd så svarta det på alle skjermer og skjedde ikkje meir.

Ubuntuen finner 3 gig ram, og det får holde for testinga si skuld!

Hardwaren:

Asus p5k

Intel q6600

GeForce 8800gtx + GeForce 8600GT (3 skjermer + prosjektor)

2x Raptor 150 i raid 0

1x750gig WD

DVD-rom

Kan knipse eit bilde av raid kontrollern med mobilen ved neste reboot og legge inn her.

Edit: Bilder...

I Windows...

11062007001247xm9.jpg

I Raid Biosen:

raid1rj6.jpg

Noken gode forslag? Vil ikkje krasje Vista installasjonen min!

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt ser ut til at du har en "hardware"-RAIDkontroller. Dvs, at mesteparten av jobben gjøres i driverne, og disse driverne kun finnes til Windows. Dette er svært vanlig, og er sånn det stort sett er på kontrollere i de lavere prissjiktene.

Det ville gått fint å kjøre software-RAID, men ettersom du har Vista der, så blir det ikke så lett.

Lenke til kommentar

åhå! nå har eg lagt til noken bilder til.

Finnes det ikkje ein driver altså?

Vil helst ikkje rote til 750 gig disken min, får heller shoppe ein billig disk og stappe i da... eventuelt leite i rotet mitt ette rein vanlig disk og sette i.

Velge F8 under oppstart og velge den disken når eg skal boote ubuntu.

Lenke til kommentar

Driveren er allerede i linuxkjernen, siden du ser diskene dine fra inni linux. Det er RAID-funksjonaliteten som mangler. Siden linux allerede har en meget god software-RAID-løsning (som er identisk eller bedre i ytelse, og mer fleksibel enn sånne "kvasi"-hardware-RAIDs), så har man vel ikke helt sett behovet for å støtte det. Problemet er selvsagt at den ikke samarbeider med Windows.

Å finne en ekstra disk er nok den greieste løsningen i denne sammenhengen ja.

Lenke til kommentar

Hm! ok, da har eg fått kjøpt meg ein WD 160 gig disk til testing! Tenker å dele den inn i ein del partisjoner, for ubuntuen trenger vel ikkje heile.

Men kordan blir det med mbr og slike ting?

Skal eg sette 160 gig disken som første boot disk i bios når eg går i gang med installeringa, også skifte den tilbake til "OS" (sjå tidligere poster) etter installasjonen av Ubuntu.

Da blir egentlig f8 knappen min bootloadern. (f8 ved boot får eg velge kva harddisk eg skal boote fra)

Eller skal man løyse det på noken andre måter! Ser for meg at lilo eller kva nå denne boot loadern heiter har lyst til å ligge på første disk, og når første disk er min Vistainstallasjon på ein "hw" raid kontroller så vil ikkje det gå så bra?

anyone?

Lenke til kommentar

Godt poeng. Hvis du lar Ubuntu skrive til MBR på raidet ditt, så går nok ikke det så bra nei. Du kan nok gjøre sånn som du skriver, at du velger fra BIOS. Ellers er det også mulig å få lagt til Ubuntu i Vista sin bootloader, som kanskje er den mest elegante løsningen. Vet dog ikke helt hvordan man gjør dette, men google vet det nok. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...