Gå til innhold

BSD/Unixoversikt hovedkort til freebsd 7.0

Gjest Slettet+782341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+782341

har kjøpt meg ett MSI P35 NEO hovedkort som nå kjører opensuse 10.3 problemfritt.

Har imidlertid mest lyst til å benytte Freebsd, men drivere mangler i 6.2. Håpet nå at 7.0 skulle fikse dette, men får bare opp at cd/dvd ikke finnes under install, likeledes failer ftp oppkobling da konfigureringen av nettverkskortet ikke går igjennom. Har flere eldre maskiner som jeg har lagt inn 6.2 på så jeg er ikke totalt grønn. (benytter da ftp install og cvsup)

Det jeg lurer på er om noen vet en plass å sjekke om dette kortet er støttet og eller om det noe galt jeg gjør nå...finner en del lister om eldre versjoner av freebsd og hardware men de er alle fra 2002 til 2006 og altså ikke det jeg leter etter..

m.v.h.

Kenneth

Endret av Slettet+782341
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nok nødt til å sjekke hver enkelt komponent opp mot FreeBSD. Det du må finne ut er om sørsiden (ICH9) er støttet, status på nettverkskort osv. Dette kan vanskeliggjøre valg av hovedkort betydelig, men det er helt nødvendig for å finne hovedkort som er kompatible.

Tips: sjekk manualen for ata-driveren for sørside-støtte opp mot det som hovedkortet ditt bruker. Da finner du fort ut om IDE/SATA kontrollerne er støttet. Når det kommer til nettverk, bør du velge hovedkort med nettverk fra Intel eller Broadcom for best plattformstøtte. I ditt tilfelle ville jeg rådet deg til å kjøpe dette nettverkskortet fra Intel. Det går på PCI-E og fungerer utmerket i både FreeBSD, OpenBSD og Solaris i tillegg til GNU/Linux og Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...