SebRamsland Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg er om ikke altfor lang tid ferdig på videregående skole, og har heldigvis fast bestemt meg på hva jeg ønsker å bli - fotograf. dessverre er jeg veldig usikker på hvilken vei jeg bør gå. Til informasjon er jeg åpen for det meste innenfor fotografering, og bor for øyeblikket i Lillestrøm, men er også åpen for å forflytte på meg. Det jeg ønsker er om leserne her som har noen erfaring, og som kanskje begynte på en fotoskole eller lignende i år (eller selvfølgelig før) kunne fortelle litt om skolen sin, undervisningsopplegget o.l. Kom gjerne med anbefalninger! Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Det letteste/beste ville vel vært å blitt lærling i studio, eller? Hva vidre utdannelse angår, har jeg ikke mye å tilføre. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Fotofagskolen burde vel kunne være et alternativ. Er vel kanskje, eller ganske sikkert Norges beste fotofaglige utdannelse. Den ligger i Trondheim, men hvis du vil gå inn for å bli fotograf på heiltid, så er vel dette et godt valg. Lenke til kommentar
netrex Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Det er flere skoler som kan sjekkes, selv skal jeg søke på Norsk Fotofagskole i Trondheim for neste skoleår. Her er en liste over flere fotoskoler eller skoler med en form for fotoutdannelse, men jeg vet det finnes flere, så noen søk på f.eks. Google gir nok resultater Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Fotofagskolen er den eneste norske foto skolen som har godt rykte i bransjen, og definitivt gir mest sjangs for jobb videre innen foto. Men lærling er fortsatt "bedre" sånn sett. De fleste som går fotofagskolen skal "leve av fashion" og ender opp som noe helt annet enn fotograf Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Takk for tilbakemeldingen. Fotofagskolen virket jo veldig spennende. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Er du interessert i presse- og dokumentarfoto bør du se på fotojournalistikk på Høgskolen i Oslo. Lenke til kommentar
DHM Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Angående Fotofagskolen i trondheim, har noen peiling på om man trenger studiekompetanse for å komme inn ? (almenn påbygging, 3. året.) Lenke til kommentar
netrex Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Angående Fotofagskolen i trondheim, har noen peiling på om man trenger studiekompetanse for å komme inn ? (almenn påbygging, 3. året.) Du kan sende en e-post og fortelle om hva du har og hva du har styrt med innen foto, så får du svar fra de om hva de tror. Jeg har gjort det selv og fått svar Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Det letteste/beste ville vel vært å blitt lærling i studio, eller? Word. Beste fotoutdanninga du kan få dersom du kjem til ein god fotograf. Har jobba som assistent i 3mnd no hos 2 fotografar som deler studio i Bergen og stortrivst med det. Tenkte stort på å søke meg inn på skule før eg vart teken opp, men no trur eg aldri eg kjem til å setje meg bak skulebenken igjen. I alle fall ikkje i fotosamanheng. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hva med å gå på fotoskole i utlandet et år eller to? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Å ta utdanning i utlandet er ingen garanti for å få eit godt resultat. Å få seg assistentjobb el. hos ein god fotograf er det absolutt beste. Fotograf er heller ingen beskytta tittel, så slik sett har utdanning og fagbrev innan faget lite å seie. Mange av dei beste fotografane rundt omkring er sjølvlerde. Men sjølvsagt kan ei utdanning sikkert vere ei grei forsikring. Praksis er den beste utdanninga du får. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg tenkte mer på å finne et sted som har et godt rykte for å lære mer og få erfaring. Dessuten er det aldri dumt å ha vært i utlandet Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Jeg tenkte mer på å finne et sted som har et godt rykte for å lære mer og få erfaring.Dessuten er det aldri dumt å ha vært i utlandet Da er det bare fotofagskolen eller lærling som gjelder iaf =) Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Fotofagskulen kan hende er bra, men vi har hatt litt samarbeid med og leigd ut studio til eit par skular, og for å seie det slik. Eg er glad eg ikkje rakk å søke meg inn. Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Noen som vet om det går an å leve av foto i fremtiden, eller er det et metta marked? Lenke til kommentar
archanios Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det er vel umulig å vite heilt sikkert. Men det bør vel kunne gå an å leve av det så lenge en skaper seg en nisje eller jobbar som motefotograf eller lignande... Det blir nok vanskeligare å leve som spesialisert nyheitsfotograf etterkvar då kameramobilar og mms tek over for mykje av den biten. Det blir jo også vanligare med digitale kamera overalt, men det er jo fortsatt slik at sjøl om at du har eit kamera så må du faktisk kunne bruke det for å få dei virkelig gode bilda. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Det er nok mulighet for å leve av foto også i fremtiden, men det er ikke mulighet for at alle randomsa som går media og "skal bli fotograf" kan leve av det =) Markedet blir nok mindre og mindre, men burde nok klare å leve som portrett / brude fotograf i framtida også. En som nevner mote her; det skjer ikke. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Motefoto er big stuff, men nålauget er temmeleg trangt om du skal kunne leve av det. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Trangt er vel litt mildt sagt, det er vel maks 1 eller 2 som lever av motefotografi i norge =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå