Gå til innhold

Panasonic HDC-SD1, Sony HDR-HC7E eller Sony HDR-CX6EK?

Anbefalte innlegg

Har grubla på hvem av disse kameraene jeg bør kjøpe, hvilket bør jeg kjøpe og hvorfor?

Hadde noen tatt seg tid til å hjelpe meg, setter jeg kjempe stor pris på det! :D

Har maskinkraft til å redigere HD.

Er vell en kar som bryr meg mest om bildekvalitet og at kameraet skal være proffest mulig.

skal jeg gå for CMOS eller 3ccd brikken?

Det er ikke noen andre kameraer jeg heller bør vurdere enn disse?

Fant denne filmen på youtube av HDR-CX6EK:

http://www.youtube.com/watch?v=UQFP9pLafi8

Ganske imponerende, tatt i betrakning at denne filmen ligger på youtube.

Minnebrikke. Har alltid med meg bærbar datamaskin når jeg filmer, så lite opptakstid på minnebrikke går fint. + at kameraet tar opp fortere (trenger ikke å vente på at tapen skal gå). ganske pikete det siste dær, men men...

Men er DV likevel bedre enn minnebrikke?

Kjempe fint om noen gidder å ta seg tid til å oppklare enkelte ting for meg! =)

Endret av asmuld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke noen andre kameraer jeg heller bør vurdere enn disse?

jo absolutt; feks canon HV20 (HDV) og svært like HG10 (Hard disk). (se feks camcorderinfo.com for tester)

Fant denne filmen på youtube av HDR-CX6EK:

http://www.youtube.com/watch?v=UQFP9pLafi8

Ganske imponerende, tatt i betrakning at denne filmen ligger på youtube.

Men er DV likevel bedre enn minnebrikke?

tja, delte meninger om det, min er at mht sikkerhet (mediets robusthet) og langtids lagring, bildekvalitet, pris per time, ja, mht "brukervennlighet" nei. det er utrolig lettvint med disk eller minnekort når du trenger å finne plass for å filme raskt, evt ønsker å slette rusk og rask, overføring til pc går noe raskere, etc.

Lenke til kommentar
Hvorfor er HV-20 så mye bedre? FULL HD i motsetning til de andre?

hv20 gjør det jevnt over bedre i tester, det betyr ikke at den er mye bedre, men at det kan være merkbart.

den største forskjellen ligger nok i at kompresjonsteknikken som brukes i hdv (hv20, sony hc7,...) ikke er like "aggressiv" som for avchd baserte kamera. ser du på rolige bilder vil forskjellen ikke være merkbar, men når ting begynner å bevege

seg vil du se artifakter i begge format, og avchd artifaktene er langt lettere å se. typisk store firkanter i bildet.

scener med dårlig lys er også et område hvor avchd kamera har mer problem enn hdv baserte. camcorderinfo.com har

mange grundige tester som viser dette. leser du tysk er det en ekstrem pirk som heter wolfgang winne som gjør en

del interessante betraktninger omkring hd video http://www.fxsupport.de/.

men for mange er de praktiske fordelene med de kortbaserte/hard disk baserte avchd kameraene så viktig at de er mer

enn villig til å betale prisen med litt dårligere kvalitet under visse forhold. hdv kameraene har jo også sine svakheter,

men jevnt over vil de vinne på videokvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg ville også valgt Canon HV 20, hvis det er HDV-kamera du skal ha. Blant annet på grunn av bedre tilkoblingsmuligheter, og da friheten til å velge f.eks mikrofoner av hvilket merke jeg vil. Velger du minnekort, ville jeg uten tvil valgt Panasonicen. Ikke nok med at den har 3 ccd-brikker, men de er på hele 1/4 tommer. Vanlig er 1/6 tommer, så panasonicen er nok usåelig i svak belysning.

CMOS brukes ikke i proffkameraer, ganske enkelt pga at de gir for dårlig bilde og produsrer for mye støy, med de er enkle å programmere, billige å lage, og kan lett utstyres med en del fansy effekter. Fins vel et Sony med 3CMOS også, men selv de kutter ut CMOS-brikken på mer profft utstyr. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...