Gå til innhold

Hjelp med vannkjøling til server

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en filserver surrende og gående i stua. Vurderer og kjøle denne med vann. Har en radiator, pumpe(230v),noen slanger, blokker.

Men saken er.

Spørsmål 1:Slangene måler innvendig 1cm- hva blir det når jeg skal handle nye slanger nå? 3/8?

Spørsmål 2: Serveren står på 24/7, har en pumpe som går på 230volt, kan denne stå på 24/7? Om denne stopper- går det veldig galt med komponentene i maskina da?

Planen er først å fremst å kjøle CPU, men kanskje etterhvert harddisker også.

Det er ikke noe grafikkkort på den og heller ikke noe chipsett som trenger kjøling- er passive ribber på dem.

Spesifikasjoner på serveren ser der i profilen, men raskt oppsummert:

4200+

2gb ram

Msi hk med HDMI etc

flere HDD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Har en filserver surrende og gående i stua. Vurderer og kjøle denne med vann. Har en radiator, pumpe(230v),noen slanger, blokker.

Men saken er.

Spørsmål 1:Slangene måler innvendig 1cm- hva blir det når jeg skal handle nye slanger nå? 3/8?

Spørsmål 2: Serveren står på 24/7, har en pumpe som går på 230volt, kan denne stå på 24/7? Om denne stopper- går det veldig galt med komponentene i maskina da?

Planen er først å fremst å kjøle CPU, men kanskje etterhvert harddisker også.

Det er ikke noe grafikkkort på den og heller ikke noe chipsett som trenger kjøling- er passive ribber på dem.

Spesifikasjoner på serveren ser der i profilen, men raskt oppsummert:

4200+

2gb ram

Msi hk med HDMI etc

flere HDD

1. Ja, 3/8 = 0,97 cm.

2. Er det en driftsikker pumpe, er det ingenting i veien for at denne kan gå 24/7 visst du må ha den til det. MEN, stopper den så blir det varmt ja! :yes:

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Jeg har noen blokker jeg har fått. Det er hjemmelagde og testet hele loopen nå- og den ser tett ut. Men hvordan skal jeg feste cpu blokka? Stripse den fast? Er ikke noen festemekanisme på den cpu blokka.

Om det er noe festemekanisme på den CPU blokka må du nesten vite selv, siden den er hjemmelaget og det er du som sitter med den:) Jeg har ikke peiling på hvordan den blokka du har ser ut, men det kan kanskje være du kan bruke noe fra en luftkjøler du har liggende?

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Jeg har noen blokker jeg har fått. Det er hjemmelagde og testet hele loopen nå- og den ser tett ut. Men hvordan skal jeg feste cpu blokka? Stripse den fast? Er ikke noen festemekanisme på den cpu blokka.

Om det er noe festemekanisme på den CPU blokka må du nesten vite selv, siden den er hjemmelaget og det er du som sitter med den:) Jeg har ikke peiling på hvordan den blokka du har ser ut, men det kan kanskje være du kan bruke noe fra en luftkjøler du har liggende?

Ja- godt forslag.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Det vil ikke skade komponentene dine, da du sikkert kan sette på autoshutdown om f.eks CPU temperaturen kommer over f.eks 60*C. Dette kan som oftest gjøres i bios, men det finnes mye software som også kan gjøre det. Regner med SpeedFan har den funksjonen.

Ja- vet dette- skal se om den er skrudd på i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...