Gå til innhold

Den beste actionfilmen?

tranzer

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg er en gutt asso som DIGGER å se på Action filmer:D

så jeg skulle bare spørre om hvilken Action film som har vært den Beste dere har sett

Min er iaffal Terminator Filmene <3

Dette sier vel alt om genren actionfilmer;

post-88950-1194595532_thumb.png

Første filmen på IMDBs liste over actionfilmer, som ikke er noe mer en rendyrket action kommer på 23. plass. Dette forteller vel at filmer som bare gir action, ikke er noe mer enn verdiløs underholdning for de ukulturelle.

For en håpløs kommentar. Å lese utifra en score liste på IMDB om en film bør klassifiseres som verdifull eller verdiløs underholdning er vel i første omgang utrolig sneversynt. Jeg mener se en gang til på lista, ifølge den er Starwars noe av det mest kulturelle og mest verdifulle underholdnings action du kan få tak i. Ikke for å snakke om ringenes herre. Mens filmer som Saving private Ryan, Fight Club, Acopalypse nå og Metropolis kommer lenger ned.

Lista er kun en liste over hva folk liker ikke liker. Og en score på 8,3 er absolutt et tegn på at Terminator fortsatt er uuhyre populær der ute.

Til sist, det finnes ikke verdiløs underholdning. All underholdning har verdi fordi det er underholdning. Og ukultur er et begrep som ikke bør få lov til å eksistere fordi det skaper trangsynte folk som ikke har peiling på hva kultur egentlig står for og er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til sist, det finnes ikke verdiløs underholdning. All underholdning har verdi fordi det er underholdning. Og ukultur er et begrep som ikke bør få lov til å eksistere fordi det skaper trangsynte folk som ikke har peiling på hva kultur egentlig står for og er.

Det kommer helt ann på hvilket kulturbegrep vi operer med, men innenfor humaniora blir det brukt det brukt kulturbegreper som setter kvalitative krav til begrepet kultur, selvsagt er dette snobberi da. Selv synes jeg det er veldig interesant med populærkultur, men da mest fordi det er interesant å se hva folk flest liker, noe er så harry at det blir kult ;) Men at det finnes god og dårlig kultur, er det vel ikke tvil om? Vi kan kanskje kritisere at det er sånn, men det er høyere kulturell status å like europeisk kunstfilm enn feks. The fast and the furious, hvis man ikke ønsker at det skal være sånn får man prøve å skape om samfunnet.

Jeg er enig at det var unødvendig å rakke ned på actionfilmer, men det er vel bare jeg som er i et litt grettent humør i dag, også må jeg lære meg å bedømme filmer etter sin genre. For ingenting er vel egentlig værre enn pretensiøse filmer som prøver å være noe de ikke er!

Endret av modin
Lenke til kommentar
Men at det finnes god og dårlig kultur, er det vel ikke tvil om?

Jo det er det vel veldig tvil om. Da dette er en helt subjekttiv vurdering. Det du kanskje leter etter er høykultur og lav kultur. Der finnes det skiller. Men god og dårlig, det blir kun opp til en selv og vurdere.

Lenke til kommentar

Tåpelig innlegg modin. Sure oppstøt mot actionfilmer/fans kan tas i en annen tråd ;)

Ingen som har nevnt Lethal Weapon enda?

De filmene er en av mange favoritter hos meg iallfall.

Så en del actionfilmer i mine yngre dager, og disse filmene elsker jeg den dag idag. Blir aldri lei heller.

Lenke til kommentar

Da kan man kanskje nevne Sergio Leones mesterwestern verk, the Dollar triologi. Vet ikke helt om det går under action, men i hvertfall fantastiske filmer selv om det strengt tatt er Akira Kurosawas filmer en en vestlig setting. Fistfull of dollars, A few dollars more og Il Buono, il brutto, il cattivo (The Good, the Ugly, the Bad). Dette er mesterverk, med utrolig interesante musikkvalg, og nydelige filming med ultra wide aspect ratio (Cinemascoope) 2.2/1.

Lenke til kommentar

Wrestling? Er det John Cena du mener?

Selv vet jeg ikke av noen nye hardbarkede actionfilmer. Rambo kommer nok til å gi et velfortjent spark i ræva på pg-13-trenden nå til dags.

Hvilke bra actionfilmer finnes det fra år 2000 og utover? (helst med r-rating)

Shooter hadde jeg glemt gitt, overaskende bra film det.

Endret av Dagon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...