Zappy Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Jeg har en Mitsubishi Carisma GTX -98 modell som jeg nylig har kastet inn et nytt anlegg i. Jeg har en ny spiller, en litt gammel forsterker som driver nye høytalere forran og bak og en ny forsterker som driver suben. Jeg opplever stygg hakking i lyden når går fra høyt til lavt turtall (alt under ca 800, noen ganger høyere), men varer bare i et sekund før den blir "normal" igjen. Noen ganger hakker den på samme måte selv om turtallet er stabilt bare jeg har litt volum på, men dette gir seg gjerne etterhvert og er veldig varierende. Jeg oppdager ofte at frontlysene dimmer litt ned i det bassen dundrer. Et svar jeg fikk i en annen post lød som følger: Det er bilens tenningsannlegg som lager støy når du endrer turtall. Du har enten dårlig jord en eller annen plass, eller så er ikke kablene dine skjermet godt nok. Skjekk om motoren er jordet skikkelig til bilens karrosseri og om alle støydempinger på dynamoen er ok. ( må måles) Høres dette fornuftig ut? Jeg har heller lite peiling, og problemet litt ligger mest i at jeg ikke er sikker på hva jeg bør gjøre. Jeg har enda en bruktbils garanti på bilen, så om det er noe som dere tror kunne gått på garantien så hadde jo det vært optimalt (selv om jeg har mine tvil). Jeg tror at jordingen skal være ok, men hva mer skjerming av kablene? Hva bør jeg sjekke der? Gjør det noe at strømkabelen ligger på samme side som høyttaler kablene (skulle tro spenningen var for lav). Må jeg på verksted for å sjekke om motoren er skikkelig jordet og om støydempinger på dynamoen er ok? Jeg har blitt tipset om at jeg kan kjøpe en spenningsregulator som tar seg av de små droppene i spenningen. Vil det fikse problemet, og hva nøyaktig er det jeg trenger i såfall? Takker for alle svar. Si ifra om det trengs mer info. Endret 5. november 2007 av zappy Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Gå over alle jordingspunkt og sjekk at det er god kontakt, og signalkabelen skal legges så langt unna strømførende kabler som mulig, helst på motsatt side av strømkabelen til anlegget. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Gå over alle jordingspunkt og sjekk at det er god kontakt, og signalkabelen skal legges så langt unna strømførende kabler som mulig, helst på motsatt side av strømkabelen til anlegget. Ok, en som har litt (for lite?) peiling på dette mente det var for lav sperring for at det skal ha noe å si. Men ok, jeg skal flytte strøm kabelen over på andre siden i morgen. Har faktisk litt tro på at det vil fungere. Jeg får leve i håpet. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Du trenger en kondensator. Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Du trenger en kondensator. du tror kondensator løser dette? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 WD40, et nytt batteri gjør mere nytte enn en kondensator Men tilbake til det vi snakker om. Om strøm kablene ligger på samme side som rca kablene bakover, så får du ulyder ja.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Du har nok mye å tjene på å legge bedre kabler fra forsterker/spiller eller hva som enn leverer effekten til batteriet, samt å kjøpe nytt batteri. En kondensator vil hjelpe omtrendt null. Problemet er nok at ved lavt turtall klarer ikke dynamoen å gi nok spenning pga. for høy effektutak. Bedre kabler og bedre batteri gir mindre spenningsfall, og forsterkeren vil da trekke mindre strøm som igjen gjør ting lettere for dynamoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå