Gå til innhold

Hjep! Har bygget pc for en kompis, også starter den ikke :o

frackas

Anbefalte innlegg

Har bygget en computer til en kompis:

adm athlon xp 2000+ med vifte som fulgte med

Abit KD7 VIA KT400

Maxtor UDMA 133 60gb

512 mb noname DDR RAM 400mhz

Crucial ATI Radeon 8500LE 128 mb DDR

300w psu

+ de vanlige greiene (tastatur,mus,cd rom osv)

Når jeg hadde satt alt sammen, og dobbelt skjekket alt, fyrte jeg opp maskinen. Den gikk i noen sekunder, jeg jublet, og så slokna den helt. Det kom noen pipelyder i tillegg. Men helt ti jeg tok ut strømmen, lyste det et lite lys nederst på hket (men dette var vel bare en strøm indikator eller noe) Jeg tenkte med en gang at jeg hadde herpa prosessoren.. det var noe på den, jeg tror ikke det var kjølepasta, men under klistrelappen som man tar av kjøleribba var det en grå firkant (er dette det som heter thermalpad) Uansett.. Vifta gikk så lenge maskinen gikk, så jeg fatter ikke hva som er galt.. Noen som kan hjelpe meg? :cry:

-frackas-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan resetter man bios? :oops:

Finn CMOS batteriet (det eneste batteriet som er aa finne der :), ta det ut og vent et par minutter (kameraten min slet med dette engang. Han hadde tatt ut CMOS batteriet flere ganger, men den nekta aa resette seg. Han leste litt i manualen og fant ut at batteriet maatte vaere ute i minst 20 min eller saa fQr det hadde noen virkning. Tenk paa det). Sett det saa tilbake.

Lenke til kommentar
Hvordan resetter man bios? :oops:
Finn CMOS batteriet (det eneste batteriet som er aa finne der :), ta det ut og vent et par minutter (kameraten min slet med dette engang. Han hadde tatt ut CMOS batteriet flere ganger, men den nekta aa resette seg. Han leste litt i manualen og fant ut at batteriet maatte vaere ute i minst 20 min eller saa fQr det hadde noen virkning. Tenk paa det). Sett det saa tilbake.

Ehh. Er vel mye enklere å lese manualen og finne ut hvilken jumper som resetter BIOS'en? Det holder å ha jumper-kappen på i noen sekunder.

Ellers oppgir vel alle nye hovedkort hva som er årsaken til at den ikke starter ved hjelp av fire LED-lamper... igjen bør man slå opp i manualen for å finne diagnosen.

Lenke til kommentar

Ta av kjøleren til CPUen og CPUen og tørk av gammel kjølepasta.

Legg på ett nytt tynt lag med kjølepasta, men husk at hvis du bruker kjølepasta med sølv så ikke søl for mye :D .

Flytt jumperen til cmos ett par sekunder og sett den tilbake til sin orginale plass. Hvis du ikke har svidd CPUen skal alt fungere.

Mest sannsynlig er pipelyden du hørte ett varsel om overoppheting.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...