Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Førstegangstjeneste - hjelp til å dimme

Wubbable

Anbefalte innlegg

Altså, fikk et sånn idiotisk brev i posten i dag, om inkalling til førstegangstjeneste den 1. februar...

Livet mitt sist år var helt jævlig (mobbing), var nær selvmord mange ganger, mens nå, når jeg begynte på ny skole og ny studieretning, har det gått strålendes...

Hvis jeg skal inn i militæret, mister jeg klassen jeg går i nå (er jo midten av studieåret), og det vil få fatale følger.. Jeg vil mest sannsynlig bare skyte meg selv med en gang jeg får en AG3, klarer ikke tanken på å miste en klasse som faktisk liker meg. :)

Det er ingen jeg kjenner personlig som vet om dette, bare meg..

Er fortsatt litt ustabil psykologisk sett, og det er dager jeg er litt nedfor pga det som skjedde sist år, som gir meg følelsen av at livet går i dass..

Så, noen måte å unngå militæret på?

Har sendt inn det første brevet jeg fikk for ca. et år siden, men ikke det andre jeg har her nå.

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ihvertfall skolen kan du søke om utsettelse for, lærlingstiden er jeg mer usikker på. Men antar at det går bra.

I praksis så må alle som går på vgs søke om fritak pga. skolegang, og det gjør man også med alle. (Dette skjer på sesjon).

Lenke til kommentar

Sesjon er berre at du går gjennom div testar og får endel informasjon om kva du kan gjere i løpet av førstegangstjenesten. Det er ikkje det samme som innkalling. Sesjonen varer noken timar og målet er å sjå om du er tjenestedyktig eller ikkje tjenestedyktig.

Hvis du ikkje har vore på sesjon tidligare så er det vel muligens det du skal på no. Regnar nesten med det ettersom du ikkje veit kva sesjon er. Her kan du lese om sesjon.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_gjest_*

Om det er sesjon du er innkalt til så er det bare en 1 dags greie hvor de tester IQ og litt sånt, innen 1 år etter det vil du få beskjed hva som skjer videre, om du slipper tjeneste eller om du blir kalt in, og ofte da en dato eller mnd for innrykk. Etter at du har fått dette brevet kan du sende en søknad om å få utsatt tjenesten på grunn av skole, den blir automatisk invilget og er ikke noe problem. Du sier ikke noe om hva du skal være lærling i, men nesten alle typer lærling kan bruke det året som vernepliktig og få det godkjent som 1 av 2 år av lærlinge tiden + du kan få kontrakt på 2 året også ofte til bedre betingelser en du vil få i det private som lærling (du får også utsettelse om du har privat lærling plass og vil ha denne).

Uansett, møt på sesjon og ikke nevn de psykologiske problemene dine, husk at alt du sier på sesjon går i mappa di, og om du blir kjent tjeneste udyktig på grunn av psykologiske grunner vil dette stå i mappa di til du blir 44 år eller pensjons alder husker ikke. Husk at du i fremtiden kanskje skal jobbe for et firma som har et oppdrag på en offentlig eller privat plass som krever sikkerhets godkjennelse, da vil dem sjekke mappa di, og om det da er psykologiske grunner for dimisjon kan dette gjøre at du ikke får sikkerhetsklarering. Dumt og gjøre noe idag som kan dukke opp om 20 år og ødelegge for deg, ta heller auto utsettelsen slik at du har 2-4 år på å bestemme deg på hva du vil :)

Lenke til kommentar

Ok KVTL, takk for info :)

Snakka litt om dette istad, går det ikke an å si at du er pasifist? sog bare for samfunstjeneste?

Ja, går ikke det an? :p

edit: gjest: Jo mulig du har rett, men ser ikke hvordan depresjon (som håpefullt har gått over om noen år) er et problem..

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Gjest Gjest_gjest_*
Ok KVTL, takk for info :)
Snakka litt om dette istad, går det ikke an å si at du er pasifist? sog bare for samfunstjeneste?

Ja, går ikke det an? :p

edit: gjest: Jo mulig du har rett, men ser ikke hvordan depresjon (som håpefullt har gått over om noen år) er et problem..

Problemet er at arbeidsgiveren som ber politiet om en sikkerhetsklarering ikke ser mappa di, politiet sender en forespørsel til forsvaret, og det er ikke personen som snakket med deg som svarer, eneste han ser er at det er huket av for suicidal (forsvaret har en tendens til å "ta høyde" for worst case, slik at aldri en person som kanskje en gang i tiden var farlig og gi våpen eller sikkerhets klarering skal få det i fremtiden). Du vil aldri få beskjed hvorfor du ikke ble sikkerhetsklarert da dette er untatt offentligheten, ikke arbeidsgiveren din heller. Jeg snakker av erfaring her, en bekjent av meg dimmet fra forsvaret på starten av nitti tallet pgr av depresjon/suicidal, dette var ikke reellt da han spellte et spill for å dimme fordi han ikke så muligheten for at dette kunne slå tilbake i fremtiden. Her for 2 år siden fikk han ikke en jobb i det private fordi han ikke fikk sikkerhetsklarering. Han prøvde å få innsyn men fikk det ikke etter en lang prosess.

Eneste jeg sier er egentlig at det er dumt å sette seg i en sånn posisjon når det er veldig enkelt å slippe helt eller ved og få en midlertidig utsettelse til du skal ut i lærling og vet hva du vil. Om du speller kortet nå for å dimme så bruk i hvertfall umotivert kortet da forsvaret idag bare kaller in typ 25% av guttene i året og de vil ha de mest motiverte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...