vesleengen Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 1. nuggatti er 80% sukker... ikke bra i det heletatt...dropp all nuggattien.. 2. spis mindre og oftere... 1-2 skive hver 3 time for å holde forbrenningen i gang 3. å trene styrke øker bare vekta di... for å kvitte seg med kilo må man feks sykle eller jogge 4. lykke til! Lenke til kommentar
War Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Auotch!! Hark. 1.riktig 2.død myte som er bevist ikke stemmer 2 måltid vs 6 måltid 0 effekt på forbrenning. 3.Feil, det er det kaloriinntaket som bestemmer , forlite kalorier så vil du ikke øke et gram med styrketrening, snarere tvert i mot. 4. stemmer Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 legg inn en fast kylling, ris og salatmiddag i uka. gjør det til en vane å fylle halve tallerkenen med salat uten dressing.Forstår ikke helt hvorfor det er så mange som anbefaler ris. Er ikke det bare raske karbohydrater? Ordentlig ris er helt ok. Men kylling og salat bare 1 gang i uka :O Jeg spiser stort sett kyllingfilet 4 dager i uka, da det er det billigste kjøttet jeg synes smaker ok. Og jeg har salat eller andre grønnsaker til minst 4 måltider i uka også, gjerne flere. Et god regel: Hvis det flyr, svømmer eller går, eller hvis det er grønt, så er det bra for deg og du må spise mye av det. Det finnes noen unntak (i begge retninger), men det er en veldig god grunnskisse. Og husk at jo "renere" matvaren er, jo bedre er det også. Eks: Pølser er også kjøtt, men det er masse fett innblanda. Derfor er f.eks. biff et bedre valg. svært få klarer å legge om kostholdet sitt på dagen og begynne med kylling 4 dager i uka osv. bedre å starte rolig, legge inn en fast dag til å begynne med. så kan man utvide ettersom man blir vandt til å være streng på kosthold. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 kan vi ikke bare oppsummere det hele og si: DROPP NUGGATTIEN OG KOM DEG OPP AV GODSTOLEN! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 2. spis mindre og oftere... 1-2 skive hver 3 time for å holde forbrenningen i gang Som War har påpekt er dette bullshit. 3. å trene styrke øker bare vekta di... for å kvitte seg med kilo må man feks sykle eller joggeStyrketrening er faktisk veldig bra for forbrenninga. For mannen i gata kan jeg ikke se et eneste negativt punkt ved styrketrening: # Det øker forbrenninga i lang tid mens musklene restitueres. # Du får mer muskler, noe som øker den passive forbrenninga. # Du får mer muskler, noe som gjør at du sakte men sikkert blir seende bedre ut enn om du bare slanker deg. # Du får bedre hormonnivåer (testosteron osv) som har mange positive effekter, blandt annet at du lagrer mindre fett og mer muskelmasse. # Det gir deg praktisk styrke til hverdagen, og forebygger skader. # Osv osv.. jeg skal på skole/trening nå så det får holde, men du har vel skjønt poenget allerede? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) 2. spis mindre og oftere... 1-2 skive hver 3 time for å holde forbrenningen i gang Som War har påpekt er dette bullshit. Det er dog andre betydelige fordeler med å spise jevnlig i løpet av dagen. Som at man ikke blir veldig sugen på sjokolade, pølser, potetgull og annen 'drittmat' man kaster i seg hvis man er sulten fordi man ikke har spist på en stund. Jeg var en av de som bare pleide å spise lunsj og middag som de eneste ordentlige måltidene. Etter å ha økt til 5 måltider daglig (og et langt høyere totalinntak av mat i løpet av dagen enn jeg hadde før) gikk jeg betydelig ned i vekt (10+ kilo på under tre måneder). Om dette er på grunn av økt forbrenning - eller det faktum at jeg nå spiser mye mindre usunne småting innimellom kan vel diskuteres. Men fakta er at det hjalp meg mye å lære å spise regelmessig istedet for å fordele all maten på to digre måltider. Ikke økte jeg aktivitetsnivået noe heller, men gikk altså betydelig ned i vekt Endret 11. november 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg vet ikke hvor oppdaterte antifleresmåmåltiderkontrafåstore-guruene er på ernæring/trening. Så jeg viste denne siden til min instruktør. Han har tatt påbygging med ernæring/kosthold via høyskole i år, og han dro litt på smilebåndet når han så påstandene, og mente at noen er litt datert i sin skråsikre "viten" ...? Lenke til kommentar
War Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Som alle vet, må man gå på skole for å kunne dette her kan man neppe ingenting. Ta for eks Børge Fagerli Jobbet med dette i mange år uten noen skole først. Er aktiv i miljøet selv dvs NM osv Jobbet i bransjen lenge TN osv, driver egen produksjon av kosttilskudd . Har kontakter over hele verden i forskermiljøer og trenere som trener på elitenivå. Er selv trener for mange på toppnivå. Og ikke er bare treningsteoriene fra masse forsking men det er også utprøvd med egen og andres kropper verden over og med tiden danner dette en mye mer solid bakgrunn en høyskole osv. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Som alle vet, må man gå på skole for å kunne dette her kan man neppe ingenting. :!: Så du mener at forskere og utdanningsmiljøer som kjører store kontrollerte tester med tusenvis av deltagere er helt på jordet i forhold til selvlærte muskelbunter som i all hovedsak har stor egeninteresse i å pushe sine egne produkter hver gang de uttaler seg i media. Jadda... Endret 11. november 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Det er dog andre betydelige fordeler med å spise jevnlig i løpet av dagen. Som at man ikke blir veldig sugen på sjokolade, pølser, potetgull og annen 'drittmat' man kaster i seg hvis man er sulten fordi man ikke har spist på en stund.Jeg merker ikke noe sug etter drittmat nå som jeg spiser sjeldnere. Før spiste jeg oftere, og mer crap. Poenget mitt her er at sånt kan oppleves individuelt, man bør få litt seriøs forskning angående sultfølelse og hormoner i forbindelse med måltidsfrekvens før man kan trekke noen gode konklusjoner. Kom gjerne med noen Jeg vet ikke hvor oppdaterte antifleresmåmåltiderkontrafåstore-guruene er på ernæring/trening. Så jeg viste denne siden til min instruktør. Han har tatt påbygging med ernæring/kosthold via høyskole i år, og han dro litt på smilebåndet når han så påstandene, og mente at noen er litt datert i sin skråsikre "viten" ...? Det var "allmennkunnskap" at mange måltider var veldig bra for et par år siden. Nå har man i det siste kunnet grave frem igjen noen rapporter som tyder på det at måltidsfrekvens ikke har så stor innvirkning på forbrenningen som man før trodde. Jeg tror det var "in" å anbefale høy måltidsfrekvens for en stund siden, men jeg engasjerte meg ikke i kosthold da så jeg er ikke helt sikker. Som alle vet, må man gå på skole for å kunne dette her kan man neppe ingenting. :!: Så du mener at forskere og utdanningsmiljøer som kjører store kontrollerte tester med tusenvis av deltagere er helt på jordet i forhold til selvlærte muskelbunter som i all hovedsak har stor egeninteresse i å pushe sine egne produkter hver gang de uttaler seg i media. Jadda... Vis meg en test med noen tusen deltakere som beviser at metabolismen øker når måltidsfrekvensen øker, så skal jeg være enig Les f.eks. her: Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):981-8. A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults. Stote KS, Baer DJ, Spears K, Paul DR, Harris GK, Rumpler WV, Strycula P, Najjar SS, Ferrucci L, Ingram DK, Longo DL, Mattson MP. Beltsville Human Nutrition Research Center, US Department of Agriculture, Agriculture Research Service, Beltsville, MD, National Institute on Aging Intramural Research Program, Baltimore, MD. BACKGROUND: Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale for this meal frequency with respect to optimal health is lacking. A diet with less meal frequency can improve the health and extend the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never been tested. OBJECTIVE: A pilot study was conducted to establish the effects of a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy, normal-weight adults. DESIGN: The study was a randomized crossover design with two 8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed all of the calories needed for weight maintenance in either 3 meals/d or 1 meal/d. RESULTS: Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol. CONCLUSIONS: Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 jeje.. om man må spise ofte eller ikke så var det nettopp det jeg begynte med... gikk fra 1-2 måltider om dagen til 4-5 og droppet colaen (drakk ca en halvliter om dagen) i 1 mnd... gikk ned 7kg og det uten å trene... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg har en følelse av at hvis du hadde skrevet opp hvor mye av de forskjellige næringsemnene du fikk i deg i løpet av en dag, så hadde du sett en stor forandring Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Å skrive ned er bra hvis man er blitt helt blind på hva man får i seg. Man kan fort bli overraska over hva man får i seg hvis man skriver det ned for en dag, men da gjelder det å få med seg absolutt alt man får i seg (som har over 0 i kcal) Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Auotch!! Hark.1.riktig 2.død myte som er bevist ikke stemmer 2 måltid vs 6 måltid 0 effekt på forbrenning. 3.Feil, det er det kaloriinntaket som bestemmer , forlite kalorier så vil du ikke øke et gram med styrketrening, snarere tvert i mot. 4. stemmer Ok, får jeg spørre HVOR du ble så god på dette området?? Jeg har trent leeeenge, og jeg begynte å få resultater, men ikke på de stedene jeg ville. Fikk derfor time med en som var utdannet personlig trener. Han sa at man BØR spise hver andre eller tredje time, for å OPPRETTHOLDE forbrenningen. Hvis man går lenge sulten er sjansen STOR for at man kaster i seg masse mat ved neste måltid. Dessuten synker forbrenningen om vi ikke spiser på lang tid. Dette er jo faktisk bevist! Hvor mange ganger leser vi ikke at det funker? Har begynt med dette jeg også og jeg ser resultater av det. Dessuten er det jo LOGISK også. Å som den posten du liksom "svarte" på herr store orakel går man ikke ned i KILO (les spm. 3) når man trener vekter.. Muskler veier mer enn fett, dermed går du kanskje ned i FETTPROSENT men man går også opp igjen. Dette avhenger jo på om man starter som en fettklump på 120 kg da selvfølgelig. For å få bort fettet er det mest effektivt å jogge og sykle. Anbefaler å gå på pulsspinn, 45 min med hard-sykling der man blir presset slik at man ikke gir opp. Da er det lett å holde ut og man forbrenner kalorier. Er det noen som vet egentlig CA hvor mange kalorier som forbrennes på en slik økt? Et annet tips som både personlig trener og noen skrev i tråden er at jo renere jo bedre. ikke spis poseretter fra toro osv, best å tilbrede selv så man passer på salt/fett innholdet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Auotch!! Hark.1.riktig 2.død myte som er bevist ikke stemmer 2 måltid vs 6 måltid 0 effekt på forbrenning. 3.Feil, det er det kaloriinntaket som bestemmer , forlite kalorier så vil du ikke øke et gram med styrketrening, snarere tvert i mot. 4. stemmer Ok, får jeg spørre HVOR du ble så god på dette området?? Det har lite med saken å gjøre, har det ikke? Appell til autoritet er en logisk brist. Jeg har trent leeeenge, og jeg begynte å få resultater, men ikke på de stedene jeg ville. Fikk derfor time med en som var utdannet personlig trener. Han sa at man BØR spise hver andre eller tredje time, for å OPPRETTHOLDE forbrenningen.Vi har hatt denne diskusjonen mange ganger, og hver gang ender det med at vi må lete frem kilder på at få måltider gir akkurat like god forbrenning som mange. Som du sikkert vet blir maten liggende en ganske lang stund i fordøyelsessystemet Hvis man går lenge sulten er sjansen STOR for at man kaster i seg masse mat ved neste måltid.Da er vi over på viljestyrke, ikke faktisk kaloriinntak i løpet av et døgn. Dessuten synker forbrenningen om vi ikke spiser på lang tid. Dette er jo faktisk bevist! Hvor mange ganger leser vi ikke at det funker?Kom gjerne med noen gode kilder på dette Etter min mening ville jeg gjerne sett gode kilder fra både den ene og den andre siden, fint hvis noen kunne linket til litt stoff. Har begynt med dette jeg også og jeg ser resultater av det. Dessuten er det jo LOGISK også.Er det en sjans for at vi er tilbake på det med viljestyrke igjen? Jeg har faktisk gått ned i fettprosent selv etter at jeg la om til færre og større måltider, men da vil noe av det skyldes at jeg har fått mer proteiner og fett i kosten (og trege karbohydrater), mindre dårlige karbohydrater. Å som den posten du liksom "svarte" på herr store orakel går man ikke ned i KILO (les spm. 3) når man trener vekter..Det spørs på hvordan du spiser. Det går fint an å trene med vekter og gå _ned_ i muskelmasse, om man spiser feil og for lite. For å få bort fettet er det mest effektivt å jogge og sykle.Igjen, kilder? Jeg skal være enig i at å jogge litt etter ei styrkeøkt er hensiktsmessig da man allerede har mobilisert en del fettsyrer. Men en joggetur alene er ikke noe jeg ser på som spesielt effektiv forbrenningstrening. Faktisk forbrenner man mye mer i løpet av 48 timer etter ei styrkeøkt enn man gjør etter en liten joggetur, selv om man akkurat i løpet av styrkeøkta forbrenner mye mindre! Anbefaler å gå på pulsspinn, 45 min med hard-sykling der man blir presset slik at man ikke gir opp. Da er det lett å holde ut og man forbrenner kalorier. Er det noen som vet egentlig CA hvor mange kalorier som forbrennes på en slik økt?Om det er lett å holde ut er nå en smakssak, men det er mange som hadde hatt godt av å tråkke noen timer på pulsspin ja Litt avhengig av hvor hardt du sykler og sånt så kan kaloriforbruket variere ganske mye, men jeg kanskje 100 kcal på 10 minutter er en grei regel? Så det blir 400-500 kcal? Jeg er litt usikker på akkurat dette. Edit: Legger ved en studie fra Universitetet i Oslo på fettprosent- og muskelmasse-forandringer ved 3 måltider om dagen i forhold til 6: THE EFFECT OF MEAL FREQUENCY ON BODY COMPOSITION DURING 12-WEEKS OF STRENGTH TRAININGHansen �?yvind1, Fostervold Mathisen Therese2, Raastad Truls 2 (Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo1, Norwegian School of Sport Sciences2, Norway) Human trials on the effect of meal frequency on body composition are scarce. Short-term studies show increased rate of protein synthesis immediately after intake of amino acids [1], and frequent meals are shown to aid in the preservation of lean body mass when dieting [2]. Consequently it could be hypothesised that in response to strength training, more frequent meals will give larger muscle mass accumulation and lower fat mass (FM) than fewer meals. The purpose of this study was to compare the effects of 3 vs. 6meals per day on changes in body composition in young men and women performing strength training over 12 weeks. Men (n=33) and women (n=15) aged 21 to 35 with at least one year of previous strength training experience were randomly assigned to either a 6 meals a day group or a 3 meals a day group. The prescribed total dietary intake in both groups was equal and calculated to give a positive energy balance of approximately 1200 KJ/day, a protein intake of 1.5-1.7 g/kg/day and a carbohydrate intake of 5-7 g/kg/day. During the training period the dietary intake was controlled by repeated 24-hours recalls. All participants performed the same strength training program, training four times per week, giving each muscle group one heavy session and one light session per week. In the heavy sessions, training intensity varied between 10 and 3 RM sets, and 3-6 sets were performed in each exercise. Determination of body composition was performed with DEXA at the beginning of and immediately after the training period. A total of 16 men and 11 women completed the project. After multiple regression analysis the 3 meal group had a significant greater gain in lean body mass (LBM) than the 6 meal group when adjusted for gender and energy intake (p=0.04), when adjusted for gender and protein intake (p=0.03), and when adjusted for gender, protein intake, carbohydrate intake and fat intake* (p=0.01). (*: Fat intake in g/kg body weight/day showed significance on LBM, p=0.03). No significant differences in regional changes in LBM were observed, although there was a tendency towards a greater gain in the three meal group. There were no significant differences in change in fat mass (FM) between the groups, but a tendency towards a greater gain in the three meal group, 7.33% (-5.23, 19.90), p=0.24. The three meal group had a 2.87%(0.62, 5.12) larger weight gain than the six meal group, p=0.01.The participants had a 2.31% (0.83, 3.79), gain in bone mineral density of the spine during the twelve weeks of strength training, p<0.01, but there were no differences between the groups. In this study, three meals per day resulted in larger muscle gain from strength training than six meals per day over a period of twelve weeks. The reason why 3 meals a day was superior to 6 meals a day in this study needs further investigation. More long-term studies are needed to determine the optimal meal frequency for gain in LBM from strength training. Endret 27. november 2007 av Zethyr Lenke til kommentar
bruker234 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 80% sier at han skal kutte ned med nuggatien, som hjelper. ingen som har noen øvelser? (trening) Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det meste jeg skriver er jo fra erfaring da. Selv om dere påstår at det ikke funker, vet jeg om tilfeller hvor det faktisk har gjort en forskjell.. Bevis er vel personer jeg kjenner som har gjort det, men jeg regner med du ikke gidder oppsøke dem Og jeg velger å høre på folk som har utdanning i dette. Derfor jeg skrev det jeg skrev. Dessuten har jeg aldri sagt at man tar en liten joggetur, og så gikk man ned i vekt. Det jeg mente er at det går an å kombinere. Jeg jogger 20-25 min før hver treningsøkt som er styrke i en time etter det. DET gir resultater Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 80% sier at han skal kutte ned med nuggatien, som hjelper. ingen som har noen øvelser? (trening) En bra øvelse jeg fikk på mitt program er å bruke det apparatet som-jeg-ikke-vet-hva-heter. Forklaring: man henger med hofta over en "kant" med pute . denne brukes til å trene ryggen. Hvis man legger seg på skrå i stedet kan man strene de skrå magemusklene. Ned og opp, og når man kommer på toppen vrir man overkroppen bakover. Dette TAR. Dessuten fikk jeg et tips om at det er lurt å trene mage på apparater som man kan stille inn vekt på i forhold til vanlige sit-ups. Etter en periode kan man ta veldig mange sit ups, og da får man bedre utbytte av å ta 3 x 10 og øke tyngde etterhvert. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det meste jeg skriver er jo fra erfaring da. Selv om dere påstår at det ikke funker, vet jeg om tilfeller hvor det faktisk har gjort en forskjell.. Bevis er vel personer jeg kjenner som har gjort det, men jeg regner med du ikke gidder oppsøke dem Erfaring er veldig bra det. Men for at man skal kunne si noe generelt må man dessverre kjøre kontrollerte forsøk med flere testpersoner. Jeg vet om flere som har gått ned ved å begynne å spise oftere jeg også, men da er det som regel fordi det gjør det lettere for dem å kutte ut sjokolader til dessert, masse saus til middagen osv. Da er det ikke lengre måltidsfrekvensen som har noe å si, det er næringsstoffene han/hun spiser. Og jeg velger å høre på folk som har utdanning i dette. Derfor jeg skrev det jeg skrev.Det er fremdeles en logisk brist å høre på personens bakgrunn fremfor argumentene Btw: Anbefaler heller crunches fremfor situps. Da tar det mye bedre på magemusklene! Og blir det for lett kan man legge noen kilo på brystet, så har man fremdeles fordelen av en fri bane. Denne har man ikke i like stor grad i maskiner. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 okei.. Da slutter jeg å prøve å hjelpe.. Du dreper alle argumentene mine Zethyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå