christophermp Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Jeg skal ha ett lan med en del personer her hjemme. Men mellom switchene vil jeg ha fiber Jeg tengte slik at jeg kjøper to slike og stikker i port 1 på svitsjene. Dlink Media Converter Og bruker denne kablen mellom. CC Fiberoptical Cable 50 micron SC/SC 10m Eller kjøpe to slike CNet Switch 16P 10/100 + 1 100Base-FX SC og legge fiber mellom. Jeg synes riktig nok disse løsningene er dårlige. Jeg har 3000.- og bruke på utstyr til dette. Så jeg er åpen for forslag. Se nett tegning som vedlegg. Takk for svar. Endret 5. november 2007 av christophermp Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Ville lagt opp Cat5e på den strekka der. Fiberutstyr koster sykt mye, vanskelig og legge opp, og du må spleise. Lenke til kommentar
christophermp Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Det er ikke spørsmålet. Jeg skal Fiber og vil det jeg har satt som forslag fungere? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Uhm hva med en stor switch? det vil bli ca like dyrt og gi en mye større kapasitet ser mange her liker hp, så f.eks. (kjapt forslag) http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...8-80325718.html med 22 gbitporter. Switchene har utrolig mye å si for hvordan nettverket oppfører seg under load. Eneste med forslaget mitt er at det er litt over budsjett og trolig overkill til tusen. Hvor mange skal du egentlig ha på lanet? og noe poeng å ha stor avstand mellom hvor folk sitter? cat5e holder vel teoretisk innenfor 100m :/ Edit: og btw du sender ikke folk gjennom en spillserver og så en brannmur på vei til internett. La spillserveren stå for seg selv. Endret 5. november 2007 av Admin'c Lenke til kommentar
christophermp Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Edit: og btw du sender ikke folk gjennom en spillserver og så en brannmur på vei til internett. La spillserveren stå for seg selv. Hehe Jepp tegne feil.. Viste noen kom til og pirke på det Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg skal ha ett lan med en del personer her hjemme.Men mellom switchene vil jeg ha fiber Jeg tengte slik at jeg kjøper to slike og stikker i port 1 på svitsjene. Dlink Media Converter Og bruker denne kablen mellom. CC Fiberoptical Cable 50 micron SC/SC 10m Eller kjøpe to slike CNet Switch 16P 10/100 + 1 100Base-FX SC og legge fiber mellom. Jeg synes riktig nok disse løsningene er dårlige. Jeg har 3000.- og bruke på utstyr til dette. Så jeg er åpen for forslag. Se nett tegning som vedlegg. Takk for svar. Hva er visten med fiber når det er snakk om 10-50 meter??? Hvor mange er det som skal bruke dette nettet samtidig? Det vil jo ikke gå så mye raskere med fiber som med cat5e eller cat6. kabler,konvertere, husk også at disse er mye mer omfintlige for støv/vridning enn vanlig TP. mvh Lenke til kommentar
christophermp Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Hvis jeg kjøper to slike CNet Switch 16P 10/100 + 1 100Base-FX SC Og bruker fiber portene til og knytte dem sammen, blir det da det samme som og dytte en tp i f.eks port en på switchene? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Kan du forklare hvorfor du absolutt vil benytte fiber. Det virker som om det er kun l33t-faktoren som er avgjørende her. Fiber er veldig ømfintlig for bøyinger etc. også. Det er et helv*te å legge. (Been there, done that, couldn't afford the t-shirt) -C- Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hvis jeg kjøper to slike CNet Switch 16P 10/100 + 1 100Base-FX SC Og bruker fiber portene til og knytte dem sammen, blir det da det samme som og dytte en tp i f.eks port en på switchene? Jeg tviler på at du kommer til å merke stor forskjell. Kjøp heller 2x8p Gbit svitsjer og bruk cat5e mellom, om noen av maskinene har Gbit kort, får også de Gbit forbindelse seg i mellom. Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Det er bare tull og bruke fiber på det du beskriver. Bruk bare cat5e/cat6 kabel. du får ikke bedre ytelse uansett. Eneste grunnen jeg ville vurdert fiber er vist avstanden overstiger det vanlig cat5/6 kabel klarer. Bruk heller pengene på en skikkelig switch. Lenke til kommentar
christophermp Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Ok dere trenger ikke og forklare hvorfor fiber er dårlig.. legger dette på jobben.. Kan noen gi meg en link til en BRA switch til 2000.- max? Endret 5. november 2007 av christophermp Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 CNet sine "ikke-hjemme"-svitsjer skal være gode. CNet har fått mye pes for hjemmeutstyretsitt, men proffutstyret skal visstnok være veldig bra. Hvis ikke så kan du jo bare kjøre sikkert og velge Cisco -C- Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Ok dere trenger ikke og forklare hvorfor fiber er dårlig.. legger dette på jobben..Kan noen gi meg en link til en BRA switch til 2000.- max? hvor mange porter... Lenke til kommentar
christophermp Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 Fra 10 til rundt 20 Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Ok, den switchen som du foreslo først har kun 100Mbit overføringshastighet, ikke mer enn 100Mbit på uplink heller mao. Så du skal altså ha et LAN, med rundt 10 PC-er, skal kjøre fiber mellom switchene, og en converter til brannmuren? Da må du ha 2 porter til fiber på den ene switchen, og plutselig er du oppe i mer penger. Som de andre her, vil anbefale å kjøpe 2 gode Gbit switcher fra 3Com eller lignende, for bedriftsbruk. Cisco er aller best men koster flesk. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hva er grunnen til at du vil ha fiber mellom switchene? For å skryte av det? Er ikke noe å hente på det uansett i forhold til cat5e/cat6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå