Gå til innhold

Liten foss i skogen

Manticore

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne var ute og tok noen bilder om lørdag :) Dette er første gang jeg har prøvd meg fram med kameraet, Nikon D50.

Før har jeg bare knipset i vei uten noen lang lukkertid.

Så da kom jeg fram til dette bilde av en liten foss vi kom over i skogen.

Da brukte jeg brennvidde på 24 mm, F-nummer F/22 ,eksponeringstid 6 sek.

post-141631-1194287626_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Flott bilde. Tenkte bare jeg skulle nevne at diffraksjon oppstår når du bruker blender mindre enn f/11 eller noe. f/22 bør derfor kun brukes dersom du MÅ ha den dybdeskarpheten det gir. Prøv på ny med f/8-10 og du vil se at bildet blir en god del skarpere. Det krever selvfølgelig at lukkertiden settes ned litt. Prøv gjerne med et polariseringsfilter og. Det vil gi det mulighet for litt lenger eksponeringstid igjen da det er litt mørkt.

Lenke til kommentar
Litt for lite nyskapende, da dette er et veldig oppbrukt motiv dessverre. Dette krever også at du gjør du ekstraordinert. Ellers er det ikke lov med bilder i signaturen. Fjern før mod gjør det :p

Det er i mine øyne like tåpelig å si noe slikt som å si at the Beatles er dårligere nå enn for 40 år siden fordi "det er gammel musikk".

Bilder må bedømmes ut fra det de er, om et motiv er mye brukt har det vel mer å gjøre med om det er et godt motiv enn å være mainstream.

Ellers syns jeg det virker som om trådstarter sier hun(?) ikke er alt for erfaren med dSLR (om dette ikke stemmer, beklager så meget), så at det kunstnerisk sett ikke er så veeeldig nyskapende er kanskje ikke det hun(?) er ute etter?

-

Syns faktisk dette var riktig pent, jeg. Spot on med lukketid, det gir som vanlig er med lang lukketid fin flyt på fossen, om vi kan uttrykke oss så klønete. Hadde ikke gjort meg noe å ha det bildet innrammet. Hva betyr det? Det betyr at jeg syns det er pent å se på. Og det er i seg selv noe ikke alle nyskapende fotografer klarer. ;)

Fototeknisk er det heller ikke noe å anmerke syns jeg, skarpt og fint. Noen nevner kontrastene mellom fargene, enig i det.

Godt bilde, så er det bare å fortsette å ta bilder. :)

Lenke til kommentar
Litt for lite nyskapende, da dette er et veldig oppbrukt motiv dessverre. Dette krever også at du gjør du ekstraordinert. Ellers er det ikke lov med bilder i signaturen. Fjern før mod gjør det :p

Det er i mine øyne like tåpelig å si noe slikt som å si at the Beatles er dårligere nå enn for 40 år siden fordi "det er gammel musikk".

Bilder må bedømmes ut fra det de er, om et motiv er mye brukt har det vel mer å gjøre med om det er et godt motiv enn å være mainstream.

Ellers syns jeg det virker som om trådstarter sier hun(?) ikke er alt for erfaren med dSLR (om dette ikke stemmer, beklager så meget), så at det kunstnerisk sett ikke er så veeeldig nyskapende er kanskje ikke det hun(?) er ute etter?

-

Syns faktisk dette var riktig pent, jeg. Spot on med lukketid, det gir som vanlig er med lang lukketid fin flyt på fossen, om vi kan uttrykke oss så klønete. Hadde ikke gjort meg noe å ha det bildet innrammet. Hva betyr det? Det betyr at jeg syns det er pent å se på. Og det er i seg selv noe ikke alle nyskapende fotografer klarer. ;)

Fototeknisk er det heller ikke noe å anmerke syns jeg, skarpt og fint. Noen nevner kontrastene mellom fargene, enig i det.

Godt bilde, så er det bare å fortsette å ta bilder. :)

Enig med deg her. Her har han/hun faktisk gjort en del bevisste valg for å oppnå "ønsket effekt", men litt manglende erfaring gjør at bilde kunne vært bedre. Bildet er for all del ganske pent, og fotografen er nok fornøyd med effekten som kom fram. Å poste det på bildekritikken for å få konstruktiv tilbakemelding er helt korrekt og tilbakemeldinger og tips har hun/han fått. Da er det bare å dra med seg kamera og stativ og prøve igjen.

Å prøve igjen vet jeg alt om... har passert 27.000 bilder med mitt E-500 nå... på under 2år... (!)

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tilbake meldinger :D Jeg tar imot både kretikk og skryt og er veldig villig til å lære mer.

Dette var mitt første tur ut i skolen for å ta bilde.

Egentlig skulle jeg til en stor foss (som dessverre bare er i mai tider som jeg ikke viste) å ta bilder.

Jeg kom over denne lille fossen på veien som jeg bare øve meg litt på.

Så egentlig fikk jeg barer brukt 5 min på den og dagslyset var nokså mye ennå.

For jeg skulle jo forte meg opp til den store fossen når skumringen begynnte.

Så det var synd at jeg ikke fikk tatt bilde av den lille fossen i skumringen.

Vet det er da det er best å ta bilder på grunn av lys valget.

Hvorfor jeg brukte så langt lukkertid var for å laget ett eventyrlig foss , så det skulle på en måte ryke av vannet.

Noe jeg synes jeg fikk til.

Er nokså fornøyd med bilde selv siden jeg aldri har vært så opptatt av foto.

Så vi får se om jeg får til ett bedre bilde neste gang.

Takk for all skryt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...