Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NTLDR - Maskinen starter ikke


Anbefalte innlegg

I helgen bestemte jeg og en kamerat oss for å rearangere kabler inni i PC-en, da det var et fryktelig rot. Alt dette skjedde i sammenheng med bytte av CPU-vifte. Når vi deretter skulle starte maskinen igjen, begynte Windows å mase om at jeg mangler NTLDR, og at jeg fikk muligheten til å reboote ved hjelp av våre kjære tastekombinasjon Ctrl + Alt + Del. Dette medførte selvfølgelig ingen annen effekt enn en bommerang - den kom tilbake, og tilbake, og tilbake. Vi prøvde deretter å boote fra en Linux Mint Live CD, men da kom det også opp en error, ved navn 5xxx. Husker dessverre ikke sifferet, men kan finnes vi det skulle være nødvendig for svar...

 

Det jeg lurer på er om det er noe feil med Windows, eller er det rett og slett en eller annen løs kabel som gjemmer seg i kabinettet, da jeg mener ting burde fungert i Linux. Bryr Live CD-en seg om HD-er? Vi rearangerte riktignok på SATA-kabler, men vet ikke om dette skulle være grunnen på problemet. Har prøvd og dra ut disken som ikke inneholder Windows, rearangert SATA-kabler, og lekt litt i BIOS, uten nytte. Har også lett rundt på nettet, og funnet masse tips som jeg kan ta i bruk. Uansett kunne jeg trengt en formatering, men vil gjerne ta noen kopier, og ikke minst vite om feilen skyldes software eller hardware. Kan det være at en formatering løser problemet?

 

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP users

Insert the Windows XP bootable CD into the computer.

When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.

Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.

Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.

You will then be prompted for your administrator password, enter that password.

Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

 

copy e:\i386\ntldr c:\

copy e:\i386\ntdetect.com c:\

 

Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.

Lenke til kommentar

Sjekket for løse ledninger? Du har helt sikkert byttet om på harddiskenes SATA kabler. Slik at Boot volumet ikke lenger er på samme sted. I så fall bare å bytte tilbake.

 

Er ikke gitt at Linux vil fungere fint på all maskinvare. Det er mange som har problemer med at Ubuntu LiveCDen ikke vil gjøre sitt. Har du prøvd Knoppix? Det er den desidert best LiveCDen med hensyn på kompatiblitet.

Lenke til kommentar

Ta ut kabler så du bare har systemdisk.

 

Hvordan dette fungerer.

 

1.Strøm på post rutiner kjøres.

2.Master boot record blir lastet inn i minnet,og kjøres.

3.Boot sector fra aktiv partion blir lastet inn i minnet.

4.Ntldr blir lastet og innstalert fra boot sector.

 

Som du ser er Ntldr først windowsfil bios og hdd ser etter.

Ser bios på feil hdd vil du få denne feil.

Feil med fil vil du få denne feil.

Og selvfølgelig viss fil mangler.

 

Greit og legge inn nye som postet over.

copy e:\i386\ntldr c:\

copy e:\i386\ntdetect.com c:\

 

Andre ting og prøve.

Fra recovery console.

Fixboot

Fixmbr

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...