Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123897

Merkur skal visst være dårlig ift de andre da. Fordelen med Feather er nettopp at de er så skarpe. Hørene blir kuttet uten at man merker det. Med derby så kan man kjenne at hvert hår blir kuttet. Det er bare å være forsiktig og ikke velge en aggresiv vinkel på høvelen så skal det gå fint. Feather bør hvertfall prøves før man tenker å kjøpe inn i store kvantum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkur skal visst være dårlig ift de andre da. Fordelen med Feather er nettopp at de er så skarpe. Hørene blir kuttet uten at man merker det. Med derby så kan man kjenne at hvert hår blir kuttet. Det er bare å være forsiktig og ikke velge en aggresiv vinkel på høvelen så skal det gå fint. Feather bør hvertfall prøves før man tenker å kjøpe inn i store kvantum.

Har sjøl brukt Feather og er enig i dette. Feather er skarpe som fy, men du bør ha litt erfaring med å barbere deg før du går over til dem for fullt. For skarp vinkel og du får med deg det øverste hudlaget i tillegg til skjegget.

Sjøl fikk jeg liksom aldri helt teken på dem og har nå gått over til Wilkinson Sword. Jeg syns de er bedre enn Feather-blader fordi jeg får til å barbere meg bedre med dem, men mens jeg leser og skriver dette får jeg lyst til å prøve Feather-bladene igjen. :)

Endret av Fisk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette så da vitterlig morsomt ut! Har i lang tid fundert på å prøve "den klassiske metoden". Bruker i dag en top of the line Braun 8995 (den var i hvert fall det for 4-5 år siden), men som nevn, jeg har i lengre tid hatt lyst til å prøve noe som gir en bedre (les: tettere) og mer ordentlig barberopplevelse.

Uten å lese gjennom 99 sider, så skjønner jeg at Merkur har gode høvler som, ved riktig bruk og stell, kan vare livet ut. Dette liker jeg, og jeg er ikke sky når det kommer til å investere i produkter og verktøy som varer en mannsalder.

Så har jeg noen få spørsmål;

Kunne tenkt meg en Merkur Vision 2000, men(!)... er den virkelig vanskelig å barbere med for en som ikke har brukt høvel på fem år? Jeg er 26 år gammel, og har barbert meg i godt over 10 av dem. Ser ikke på meg selv som en nybegynner på skjeggfronten akkurat. Alternativet må bli en Merkur 37G Slant.

Jeg er av typen som heller investerer i et godt produkt med en gang (koste hva det koste vil), fremfor å kjøpe katta i sekken første gangen, for deretter å betale i dyre dommer en uke eller tre senere for noe jeg muligens burde kjøpt til å begynne med.

Dette bringer meg videre til kosten. Har skjønt at silvertip er kremen av grevlingbørster, og ser ikke på det som en dum investering, med mindre noen kan overbevise meg om det motsatte. Omega hadde en fin en, med skaft av bisonhorn(!)(rikmannsfaktor hehe), men det er kanskje litt mer funksjonelt med et vanlig skaft?!

Føler at blader er så billig at man kan eksperimentere med litt forskjellige i startfasen.

Truefitt & Hill Luxury Shaving Soap får man også kjøpt som refill til halve prisen hos open_razor, så den kan vel være fin å prøve som en starter. Hva er egentlig forskjellen på krem og såpe?

Det var alt i denne omgang. Ser frem til gode svar, og å begynne med ordentlig barbering :)

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

Å mestre en tradisjonell DE høvel tar tid og Merkur Vision 2000 er ikke beregnet for nybegynnere.

PILS og Feather har høvler som er mer allround og ettertraktet om penger ikke er problemet. Ellers kan man finne Eclipse Red Ring på Ebay en sjelden gang (1000-2000kr), den er regnet som en av de aller beste høvlene.

Lenke til kommentar

Mr. Lid: Støtter deg i å gå for kvalitetsprodukter med en gang. Slant er regnet for å være litt mer aggressiv enn andre høvler, så tror at Vision kanskje vil være et bedre valg når du ikke vet preferansene dine. Selv ville jeg ikke brukt 1100 kr på min første høvel... Jeg kjøpte en Parker 22R, denne var hakket for aggressiv for meg, så den er pensjonert til fordel for en Gillette Super Speed med rød tupp fra 1955. Når du først er villig til å legge 1100 kr i en høvel er ikke veien lang opp til en grei kniv...

Når det gjelder kost kan du godt starte med en god en. Ser ingen ting i veien for det...

Forskjellen mellom krem og såpe er at såpen kan du lett skumme opp i ansiktet, mens krem fungerer best å skumme opp i skål. Foretrekker selv såpe da det gir meg best resultat. Her er det bare å prøve seg fram. Du kan for eksempel kjøpe en Prorasa krem på tube og Tabac barbersåpe.

Blader er som du sier såpass billig at det ikke er farlig å eksperimentere. Har prøvd ganske mange forskjellige blader etter hvert, de fleste gikk rett i søppelet. De som fungerer best for meg er Feather og Gillette sine 7'o clock (har bare prøvd de gule).

Lenke til kommentar

Å mestre en tradisjonell DE høvel tar tid og Merkur Vision 2000 er ikke beregnet for nybegynnere.

Vet ikke om dette er direkte sammenlignbart, men for fire år siden kjøpte jeg et Nikon D40 speilreflekskamera, som jeg måtte selge etter to uker når jeg forstod hvilke begrensninger som lå i det kameraet (overhodet ingen tidligere erfaring med fotografering). Oppgraderte til et D80, som er et mellomklassekamera. Også dette har jeg solgt, og eier nå et D300. Som du sikkert skjønner, er dette en flause jeg ikke akter å gå på igjen. Som sagt, jeg vet ikke om det er direkte sammenlignbart, men håper du skjønner poenget jeg prøver å formidle! :)

Når det er sagt, så hører jeg mer enn gjerne på de som har erfaringer, og skjønner at det er greit å begynne med en nybegynnervennlig høvel. Jeg har litt sensitiv hud på halsen, og får fort det som sikkert kan klassifiseres som barberingsacne. Med det i bakhodet, vil det være lurt av meg å gå for en høvel med litt slant? Ser i beskrivelsen at den er beregnet på de med ekstra skjeggvekst og sensitiv hud...

PILS og Feather har høvler som er mer allround og ettertraktet om penger ikke er problemet. Ellers kan man finne Eclipse Red Ring på Ebay en sjelden gang (1000-2000kr), den er regnet som en av de aller beste høvlene.

Skal ta en titt på disse! Red Ring'en så jo fin ut, men tror jeg foretrekker en ny høvel som min første! Både med tanke på hygiene, og

Mr. Lid: Støtter deg i å gå for kvalitetsprodukter med en gang. Slant er regnet for å være litt mer aggressiv enn andre høvler, så tror at Vision kanskje vil være et bedre valg når du ikke vet preferansene dine.

Her kom det to poster med to motsigende meninger. Vil dere underbygge dem litt mer nøye så jeg kan gjøre meg opp en mening om hva jeg burde velge?

Selv ville jeg ikke brukt 1100 kr på min første høvel... Jeg kjøpte en Parker 22R, denne var hakket for aggressiv for meg, så den er pensjonert til fordel for en Gillette Super Speed med rød tupp fra 1955. Når du først er villig til å legge 1100 kr i en høvel er ikke veien lang opp til en grei kniv...

Vel, kniv venter jeg med til jeg har blitt stø med en god DE-høvel! Selv om pris ikke er det største hinderet, må jeg også tenke litt fornuftig! Har ikke lyst til å se ut som om Edvard Saksehånd har barbert meg hehe.

Som nevnt over er jeg mer interessert i å kjøpe en ny høvel som min første.

Lenke til kommentar

Vision høvelen er stor og dyr. Den er også relativt tung, men denne vekten er velbalansert, så jeg ser ikke på det som noe problem. Den er justerbar, og kan således være fin om du har sensitiv hud, evt trenger ulik "aggressivitet" på ulike deler av ansiktet. Jeg har en Vision-høvel, men bruker den dessverre ikke noe særlig lenger. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tror det har noe med begrenset skapplass i en delt leilighet å gjøre. (Igjen, vision-høvelen er stor...)

I stedet har jeg gått over til å bruke en merkur slant. (37C, tror jeg?). Den er langt mindre i størrelse og mer håndterlig, og dens resultater er minst like ypperlig. Jeg har også sensitiv hud, men har ikke hatt problemer med noen av høvlene. At slanten kun skal være for "videregående" er tull spør du meg. Så lenge skummet ditt er godt, og du prøver deg frem til et bla som passer deg, vil du ikke ha noen problemer.

Pils- og Feather-høvlene er for all del fine, men de er i mine øyne voldsomt dyre for en ujusterbar høvel. Jeg tror jeg ville satser på en noe billigere høvel først. Om det er kostnaden du er urolig for, kan du lett få salgt "hardware" (type, høvler, koster osv.) for en pris som ikke er så voldsomt mye under prisen av hva du betalte.

Når det kommer til såpe/krem er det en smakssak. Jeg bruker mye såpe fordi jeg liker å skumme opp rett på ansiktet. Men jeg bruker også såpe på noen roligere dager hvor jeg skummer opp i en barberkopp (en stor tekopp fra IKEA). Ingen av delene er nevneverdig dyrt i lengden, så du kan gjerne prøve ut begge for å se hva du liker. Jeg kan anbefale Tabac-såpen og Musgo-kremen. To av mine favoritter.

Edit: om det ikke kom klart frem, så synes jeg Vision høvelen er en veldig god høvel, men jeg vil anbefale slanten av de to. Resultatmessig synes jeg de er ganske like, men jeg anbefaler slanten mye grunnet pris, men også grunnet håndterbarhet og plass.

Endret av Troll-I-Hatt
Lenke til kommentar

Vel, kniv venter jeg med til jeg har blitt stø med en god DE-høvel! Selv om pris ikke er det største hinderet, må jeg også tenke litt fornuftig! Har ikke lyst til å se ut som om Edvard Saksehånd har barbert meg hehe.

Som nevnt over er jeg mer interessert i å kjøpe en ny høvel som min første.

Du trenger ikke føle at du må mestre DE-høvler før du prøver deg på kniver. Det er to ganske forskjellige teknikker, og det finnes ingen direkte kompetanserelasjon du kan dra nytte av der, ut over det å være vant til skarpe blader i ansiktet. Jeg gikk rett fra Gillette-høvel og over på kniv og det gikk helt greit.

Nå virker det som om det er DE-høvel du i utgangspunktet er ute etter, og det er selvsagt helt kurant. :) Jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at barbering med kniv ikke er noen hellig barberings-gral som kun er reservert de eksklusive få. ;)

Lenke til kommentar

Takker og bukker for skikkelige svar! Det setter jeg meget stor pris på :)

Har sett litt rundt på diverse produkter, og kommet frem til en liten handleliste. Trenger litt hjelp til valg av børste, samt høvel.

Kost 		Omega Silvertip Badger Shaving Brush 618.Y			490kr
	Omega Luxury Finest Silvertip Shaving Brush 6598.15 		810kr
	Simpsons Chubby Super Badger Barberkost 2 eller 3		1400kr

Krukke/Skål 	Shaving Scuttle Mug (G5) Hamada					250kr

DE-høvel 	Merkur 37G Slant Tradisjonell Barberhøvel			400kr
	Merkur 39C Slant Barberhøvel					400kr
	Merkur Vision Tradisjonell Barberhøvel				1200kr

Blader 		Feather Hi-Stainless Barberblader 10-pakning			50kr
	Derby Extra Barberblader 5-pakning				25kr

Krem		Truefitt & Hill 1805 Barberkrem i skål				185kr

Her er lenker til produktene:

Omega Silvertip Badger Shaving Brush 618.Y

Omega Luxury Finest Silvertip Shaving Brush 6598.15

Simpsons Chubby Super Badger Barberkost 2 eller 3

Shaving Scuttle Mug (G5) Hamada

Merkur 37G Slant Tradisjonell Barberhøvel

Merkur 39C Slant Barberhøvel

Merkur Vision Tradisjonell Barberhøvel

Når det gjelder kost, så er jeg litt usikker på om jeg skal gå for en av de to Omega-kostene, eller en slik Simpsons Chubby Super Badger. Er det merkbar kvalitetsforskjell på disse mon tro? Eller blir det kun som placeboeffekt å regne at den er dobbelt så dyr som den dyreste Omegakosten? Mange regner med at disse holder en mannsalder. Om jeg lever 50 år til er ikke prisdifferansen like voldsom som en først skulle late til.

Angående høvel, må jeg si at jeg liker designet til de klassiske Merkur'ene. Om de i tillegg gir en like god barbering som Vision, med Feather-blad, kan jeg bli fristet til å gå for enten 37G Slant eller 39C Slant. Fordeler og ulemper ved lengre skaft, anyone? Med lengre skaft øker jo vekten, noe jeg utelukkende ser på som en positiv ting. Men har det noen bakdeler ved seg?

Så en kommentar om at Vision var så pass stor at det var tidvis vanskelig å komme godt til under nesen, spesielt om man ikke har perfeksjonert teknikken, og, i kombinasjon med Feather-blad kunne det skape en del kutt om man ikke var forsiktig nok.

Igjen, takker for alle gode svar! Kribler litt i magen etter å bestille :)

Lenke til kommentar

Siden det ikke ser ut som du har noe særlig budsjettgrense, ville jeg sett på disse barberskålene. Jeg synes i alle fall de ser bedre ut enn de fra Georgetown. Et par av de har også en større tut så man kan dyppe børsten nedi om man trenger mer vann til skummet.

Jeg har hørt om flere som har samme problem med å ta godt under nesen med Vision, men så sant man ikke har et skikkelig nesegrev, tror jeg ikke det er noe problem. Jeg klarer det i alle fall fint.

Hvis valget står mellom 39C og 37G, ville jeg valgt førstnevnte. Ikke nødvendigvis grunnet den ekstra vekten, men fordi jeg synes designet er langt kulere. 37G blir litt for "bling" for meg. Det lengre skaftet kan også være bedre hvis du har store hender.

Kostvalg avhenger av om du skal bruke såpe eller krem, og om du skal skumme opp i ansiktet eller i skål. Siden du skal skumme opp i en skål, trenger du ikke lik myk kost som en man gjerne bruker på kjakene. En mellomting mellom stor og liten, og myk og hard kan f.eks. være Colonel X2L

Når det kommer til bladene, ville jeg nok valgt en sample pack. Forskjellige blader fungerer forskjellig fra person til person.

Connaught Shaving og Shaving.ie har begge samplepakker med de mest vanlige bladene. Dersom du finner et blad du liker av blant dem, kan du heller kjøpe bulk seinere.

Når det kommer til kremen du har valgt, skal den være veldig god.

(en av de tre T-ene) Hvilken du velger avhenger mye av luktpreferanser.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig gitt opp tradisjonell tradisjonell barbering. Jeg har et større antall blader jeg ikke har bruk for. Bruker nå en tradisjonell gillette atra høvel med lube strip. Det fungerer veldig fint. Slik de hadde i reklamefilmer på 80-tallet. Ganske likt mach3 og sensor, men mer tradisjonelt og bare 2 blad. Og så bruker jeg en nylon børste, og krem på tube fra bodyshop. Av og til bruker jeg mach3. Fusion er litt for brutal med huden, det fungerer ikke med den i lengden. Noen ganger også elektrisk Braun. Det går nok litt på talent for barbering også dette med valg av høvel. Alle er ikke like flinke og jeg er ikke av dem som er flinkest, som med tegning dette. Noen er flinke, andre ikke. derfor er det greit å ha utstyr som tillater feil med vinkler, osv.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Mine første dager har ikke gått superbra. Har blitt en del kutt de første gangene, men begynner å føle meg mer komfortabel med vinkel og hvor mye trykk jeg trenger nå. Nå er det bare å bli flinkere til å lage ordentlig skum, så tror jeg at det kan bli ganske så greit. Får studere litt flere YouTube-videoer.

Lenke til kommentar

En normal morgen har vel bestått i å ta en dusj, og når jeg begynner å bli ferdig får jeg gjort fjeset ordentlig vått med varmt vann, og så er det rett bort til pre-shavekremen som jeg lar virke mens jeg tørker resten av kroppen og lager skummet, og så starter jeg. Kan prøve meg et varmt håndkle i morgen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...