Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

OEM-prodksjon er langt fra noe nytt.

Sånn er det nesten uansett hva man kjøper i dag; alt fra pølser til forbrukerelektronikk.

Barbersåpe er suverent om man ser på kostnad, men krever mer teknikk enn krem. Krem på tube gir også en reel mulighet til å klare seg uten kosten om man skulle føle for, eller ha behov for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Undertegnede" som i nettbutikken "Skjegg.no"? Med en krystallklar agenda om å få produktene sine til å virke så attraktive som mulig, for økonomisk gevinst?

Svinebust er svinebust, og det er like hardt og dårlig samma hvem som lager det. Det er et produkt som er laget til nybegynnere, slik at de skal kunne kjøpe det nødvendige utstyret til tradisjonell barbering, uten å måtte betale for mye. For eksempel er det en helt vanlig pris å måtte betale like mye for én grevlingkost, som hele settet deres koster tilsammen.

*snip*

Nå har vi skrevet godt og tydelig at vi er her for å hjelpe, om det går i vår eller konkurrentens favør.

Svinebust hos oss er til for kundene, slik at de som ikke vil over tusenlappen kan fint kjøpe seg et sett. Jeg kan ikke snakke på vegne av andre butikker her, så velger å se det fra eget standpunkt. Selvfølgelig får man mer om man legger i litt ekstra og havner på grevling, men dette er opp til enhver å bestemme.

Men hvordan er nylonprodukter? Trodde ikke det var mange som brukte dette, men her tar jeg feil nå antar jeg?

Endret av Skjegg.no
Lenke til kommentar

"Undertegnede" som i nettbutikken "Skjegg.no"? Med en krystallklar agenda om å få produktene sine til å virke så attraktive som mulig, for økonomisk gevinst?

Agenda eller ikke, det ligger mye i det han sier.

Svinebust er svinebust, og det er like hardt og dårlig samma hvem som lager det. Det er et produkt som er laget til nybegynnere, slik at de skal kunne kjøpe det nødvendige utstyret til tradisjonell barbering, uten å måtte betale for mye. For eksempel er det en helt vanlig pris å måtte betale like mye for én grevlingkost, som hele settet deres koster tilsammen.

Dette blir noe bastant. Jeg startet selv med en kost med svinebust, og synes det var helt greit. Det tok et par uker før den var ordentlig "kjørt inn", men etter det fungerte den godt. Endene på hårene splittes, og den blir faktisk ganske så myk. Jeg har siden kjøpt meg en grevlingkost til ca 1000-lappen, men det hender likevel at jeg bruker svinebustkosten. Ikke bare for forandringens skyld, men også fordi den faktisk er ganske god. Særlig på harde såper.

Det er også et taktisk produkt, som lages for å skape returnerende kunder. De oppdager at svinebusten er for dårlig, og kommer tilbake og bruker enda mer penger på en grevlingkost senere. Forbrukeren tror han har lært noe selv, men egentlig har han blitt ledet gjennom et nøye planlagt salg, helt siden han startet med tradisjonell barbering. I virkeligheten kunne han spart penger på å kjøpe godt utstyr med en gang.

Konspirasjonsteorier er alltid morsomt. Det finnes de som har brukt svinekost i 40 år, og sverger til det. Hvordan man opplever en svinekost er særdeles subjektivt. Faktorer som såpe/krem, ansikt/skål osv. spiller inn her. Forskjellige koster, har forskjellige bruksområder. At det ikke passer for deg, betyr ikke at det er dårlig. Så lenge svinekosten passes godt på, kan den vare vel så lenge som en grevlingkost, i alle fall om den er velkonstruert (noe Omega så vidt meg bekjent er)

Mitt råd er:

Ikke kjøp barberkrem på tube

Ikke la deg lokke av barberolje

Ikke kjøp svinebust

Emm, er barberkrem på tube kjekt. Det er enkelt og "dosere" og hendig å ta med på reise. Prestasjonen på mange av produktene er etter min mening, også veldig bra. F.eks. Musgo Real (som forøvrig har en frisk after shave som matcher kremen)

Barberolje har jeg dessverre ikke så mye erfaring med, så jeg kan ikke uttale meg særlig der. Jeg har kun prøvd den barberoljen som følger med i samplepakken til T&H, og synes i grunn den fungerte greit nok. Verdt å prøve i alle fall.

Se over for kommentar vedrørende svinekost.

Kjøp heller en grei høvel i lavere prisklasse, som Merkur 34C, og en ordentlig barbersåpe i skål, og en grevlingkost, med feather-blader. Alt dette burde kunne oppnås for under tusenlappen, og da ender du med noen hundre kroners dyrere barbersett enn startpakkene her, men har til gjengjeld fått et utstyr som kan vare hele livet.

Her er jeg delvis enig. Ikke alle startsett er gode, og har tidvis uheldige produktsammensetninger. "Bra-settet" til skjegg.no ser dog faktisk veldig bra ut i forhold til pris.

- Merkur 34C HD. Solid nybegynnerhøvel, som fort kan bli den permanente om man trives med den. Jeg har slant-varianten, og er imponert over byggkvaliteten. Tviler på at 34C er noe dårligere bygd.

- Featherblader. Utrolig skarpt og godt blad.

- Omega svinekost. Jeg kjenner ikke til modellen i settet, men Omega-koster er såvidt meg bekjent velansett. Også dette er et produkt med livsløpsstandard.

- Omega barbersåpe. Samme som Proraso, en for meg ukjent såpe, men den får gode tilbakemeldinger.

- Kjakesmurning. Hvor skal jeg begynne? Jeg har Fjellheim selv, og den er bare utrolig deilig. Noe lignende funksjon og kvalitet som Trumpers skin food. At den er norsk og håndlaget er selvfølgelig heller intet minus.

- Blodstillerstift. Man vil kutte seg i begynnelsen. Når hverken skum eller teknikk er god, er det uungåelig...

Om jeg skulle startet med tradisjonell våtbarbering i dag, er det ikke umulig at jeg hadde valgt dette settet.

Cred til gutta bak skjegg.no for å komme mer åpent ut. Det er alltid hyggelig med nye tilskudd. Lykke til med siden, og salg.

Lenke til kommentar
Nå har vi skrevet godt og tydelig at vi er her for å hjelpe, om det går i vår eller konkurrentens favør.

Men så langt har du kun talt i ditt eget favør.

Svinebust hos oss er til for kundene,

Kundene som du prøver å skape her.

Jeg kan ikke snakke på vegne av andre butikker her,

Så egentlig kan du ikke tale i konkurrenters favør.

så velger å se det fra eget standpunkt.

Som tjener deg, fordi du driver butikk.

Vil bare fortelle at jeg ser tvers igjennom fasaden her, og selv om du kan si noe smart i framtiden, vil jeg anbefale alle her inne å ta dine råd med tre klyper salt.

Meg derimot skal dere bare ta med én klype salt.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

*snip*

Vil bare fortelle at jeg ser tvers igjennom fasaden her, og selv om du kan si noe smart i framtiden, vil jeg anbefale alle her inne å ta dine råd med tre klyper salt.

Meg derimot skal dere bare ta med én klype salt.

Siden du nå begynner å personifisere dette, så foreslår jeg at du heller fortsetter via PM.

For å gjøre en ting klart for alle avslutningsvis med dette; vi er her for å være med på diskusjoner, hjelpe til med valg og analysere hva kundenes behov kan være. Det er mye å lære om man setter seg blant kundene, noe moderne markedsføringsteknikk forklarer meget godt. Det er tross alt lov i retningslinjene til Diskusjon.no for oss å opptre slik, og jeg syntes jeg har klart å trekke frem konkurrentene godt bare i de få innleggene(3stk med denne) som har blitt dannet i dette brukernavnet. PS: Det er ikke bare-bare å opptre profesjonellt, når man er vant med å skrive som en vanlig bruker her inne. Vi håper dette går seg til etter noen innlegg!

Vi må beklage om noen måtte misforstå, så håper dette klarer opp i tåken som eventuelt måtte være der.

Takk for gode tilbakemeldinger Troll-I-Hatt, vi setter pris på det!

For å hoppe tilbake til selve Svinebust diskusjonen, syntes jeg rent subjektivt og personlig at svinebust overrasket meg positivt. Håper denne kan være en fin kost innledningsvis for de som vil prøve tradisjonell barbering uten å legge alt for mye i det - noe helt sikkert Barbershop.no har tenkt også.

Endret av Skjegg.no
Lenke til kommentar

Beklager klarer ikkje å styre meg, men AU! :scared:

og en grevlingkost, med feather-blader.

:D

Når det gjeld debatten rundt svinebust/grevlinghår til nybegyndere så vil også eg meine at det vil være til det beste for ein nybegynder å spandere på seg ein skikkelig kost når ein fyrst kjøper. For meg er det kombinasjonen av kost og såpe som verkeleg gjer tradisjonell barbering betre en den typiske Mach3 og skum på boks barberinga.

Men når det er sakt så er eg ikkje sikker på at vi her i denne tråden vil være representative for den gjennomsnittlege kunden, sidan vi alle her er vil litt over middels interesert i tradisjonell barbering når vi bruker tid i denne tråden?

Det vil også være til dels store induviduelle forskjellar på kor mjuk eller hard kost du vil bruke og det vil være avhengig av korleis du bruker kosten.

Dersom du bruker barberkrem og skummer opp kremmen i eigen kopp så bruker du kosten mest som ein pisk og deretter fører skummet over huda. I dette tilfellet vil det være fordelaktig med den stivare svinebusta.

Men ved bruk av såpe der du skummer opp såpa rett på ansiktet så er ein mjuk kost absolutt å foretrekke.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å opereres under antakelsen at mykere børste = bedre. Dette er jo en smakssak, og for en som foretrekker stivere børster så vil det jo være lammende idioti å bruke 1000,- på en silkemyk silvertip børste.

For nybegynnere som bare vil prøve ut tradisjonell barbering vil det også være ganske dumt å bruke masse penger på en hel haug med dyrt utstyr når han hverken vet hva han liker eller om han engang kommer til å fortsette med tradisjonell barbering.

6-700 kroner er lommerusk - det er en heller slapp tur på byen. Nybegynnere: kjøp nybegynnersett - da får dere det dere trenger og ser om dette er noe dere vil investere i. Gjør dere opp en mening om hvor dere vil gå (myk/stiv kost, såpe/krem, osv.), før dere investerer masse penger.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Kjøpte meg nybegynnersettet fra skjegg.no for noen uker siden, bl.a. med svinebustkost. Nå ser jeg fram til å barbere meg, selv om blodstiften har kommet godt med et par ganger :p

Jeg har heller ikke fått helt dreisen på skummet, men det kommer seg. Satser på å investere i et stativ til kosten og en skål til skummet snart :)

Lenke til kommentar

Nå som det begynner å bli på tide å skifte bladene på min ekle Gilette-høvel bør jeg få ut fingeren og få kjøpt meg et ordentlig sett, så nå kommer jeg med et par kjappe spørsmål.

Jeg tenkte å kjøpe fra open_razor på eBay, men hvordan gjør han det med verdien på pakkene? Er jo kjedelig å betale rett over hundrelappen i tollgebyr og så moms i tillegg på en barberkost til 280 kroner, så hvis noen vet om han skriver ned verdien hadde det vært veldig flott. Hvis ikke er det vel kanskje billigere å kjøpe fra Norge? Ser den koster 330 kroner hos Barbershop.no og samme hos Gents.no

Blader tenkte jeg å kjøpe fra open_razor uansett - under 130 kroner med frakt for 100 Derby-blader er vel en ganske brukbar pris?

Ihvertfall, slik ser handlelisten min ut hittil:

open_razor

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360229740339

http://cgi.ebay.com/OMEGA-pure-badger-shaving-brush-63169-/130257637106?pt=LH_DefaultDomain_212&hash=item1e53f5cef2

http://cgi.ebay.com/Omega-shaving-soap-147-g-/130333105285?pt=LH_DefaultDomain_212&hash=item1e58755c85

Dette får jeg forhåpentligvis delt opp slik at jeg kommer meg unna toll, men lurer litt på om jeg heller burde gå for denne fra Parker i stedet for?

http://www.barbershop.no/parker-barbersape.html

Uansett kommer jeg nok til å kjøpe høvelen og skål hos Barbershop.no, og da ender jeg opp med disse produktene

http://www.barbershop.no/barberutstyr/tradisjonell-barberhovel/merkur-34c-tradisjonell-barberhovel.html

http://www.barbershop.no/barberutstyr/skal/parker-barberskal-av-mangotre.html

Har jeg glemt noe viktig eller veldig elementært da, eller er jeg cirka på riktig kurs?

Lenke til kommentar

Orket ikke å lete rundt og planlegge alle kjøp i den minste detalj, og ikke minst risikere å få pakker stoppet i tollen, så bestilte meg et startsett fra Barbershop.no til den nette sum av 666 kroner med frakt.

Fikk da en Parker 22R som høvel, Derby-blader (ikke mer enn 5 stk, men det er jo skambillig å kjøpe de på eBay) og resten av standardsettet. Regner med at det holder i lange baner!

Lenke til kommentar

Fått alle tingene jeg bestilte fra ebay nå, tok 9 dager fra jeg bestilte til jeg fikk den siste pakken.(4 forskjellige selgere) Bestilte forøvrig Parker 22R selv, og synes den virker helt kurrant. Utrolig lett å bytte blad i hvertfall. Bestilte også den grevlingkosten Lokeland linket til tidligere, men den mistet maange hår første gang jeg prøvde den, men det er kanskje normalt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Orket ikke å lete rundt og planlegge alle kjøp i den minste detalj, og ikke minst risikere å få pakker stoppet i tollen, så bestilte meg et startsett fra Barbershop.no til den nette sum av 666 kroner med frakt.

Fikk da en Parker 22R som høvel, Derby-blader (ikke mer enn 5 stk, men det er jo skambillig å kjøpe de på eBay) og resten av standardsettet. Regner med at det holder i lange baner!

Jeg kjøpte det samme settet. Liker godt Prorasoproduktene. Mitt neste innkjøp blir nok den uparfymerte kremen fra T&H. Jeg synes bladene fra Feather er verdt de ekstra pengene. Det er uansett snakk om under 200kr for 100 blad.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er Feather såpass skarpe at de ikke er anbefalt for nybegynnere, så jeg kommer nok til å holde meg til Derby inntil teknikken sitter godt.

Det er ikke som himmel og hav. Jeg begynte med Feather, og klarte fint å lære meg å barbere. Det gjelder bare å motstå lysten til å presse høvelen mot huden. Det er ikke alltid like lett. Jeg kutta meg i ny og ne, men det gjør jeg enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det bare er bra å begynne med Feather, jeg. Da jeg begynte med disse tradisjonelle greiene for en tre års tid siden, syntes jeg det ble ordentlig bra først da jeg kjøpte Feather-blader (startet med Merkur-bladene som fulgte med høvelen, og prøvde siden en sånn sampler pack med 10 forskjellige typer blad). Siden har det gått i Feather, og jeg trives med barberingen min. :)

I det siste er det forresten Erasmic barberingskrem, kjøpt på SparKjøp, som er blitt gjengangeren hos meg. Den er minst like bra som Proraso mtp. skumkvalitet, men med en noe annen aroma. Dagens anbefaling fra meg der altså. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...