Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Var innom en av Truefitt & Hill salongene i Toronto forrige uke, utrolig god service der. Litt synd at jeg hadde barbert meg, hvis ikke skulle jeg nok likt å blitt barbert av en av de ansatte der. Gikk ut med barberings krem og aftershave balm i grafton. Tror jeg har fått en ny favoritt over Geo F. Trumper sin coconut oil shaving cream. Har også brukt litt The Art of Shaving i det siste. Lukter godt gjør det, men huden føles ikke like godt som etter bruk av Geo F. Trumper eller Truefitt & Hill sine kremer.

Har litt lyst på en ny børste, tenker hovedsakelig silver tip badger fordi jeg forestiller meg at den passer litt bedre til Truefitt & Hill kremen enn min nåværende børste som ikke er stiv nok. Forslag på hvor i London jeg bør kjøpe det? Geo F. Trumper vet jeg har en del, men er det noen andre steder som vil ha et bedre utvalg eller bedre priser så kjøper jeg heller derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt lyst på en ny børste, tenker hovedsakelig silver tip badger fordi jeg forestiller meg at den passer litt bedre til Truefitt & Hill kremen enn min nåværende børste som ikke er stiv nok.

Mente du omvendt her?

Silvertip er normalt sett den mjukaste grevlinghårtypen sjølv om silvertip klassifiseringa i utganspunktet er gitt etter kor godt den held på vatn.

Men som oftast er det slik at kostar som kan holde mykje vatn også er mjuke, medan stive kostar ikkje held særlig godt på vatn.

Lenke til kommentar

Syns bare min fars silver tip er mye stivere enn min egen. Nå husket jeg ikke hva min er, utenom at det er badger, men jeg vet at det ikke er silvertip. Forskjellen kan være at min er tre år gammel og godt brukt, mens hans var ny i fjor og nesten ubrukt.

Eg vil nesten tru at det er det som er tilfellet ja. Skal ikkje skryte på meg så mykje kunskap på området, men eg har prøvd ein rekke koster i forskjellig kvalitet og min erfaring er at silver tip er den mjukaste.

Dersom du vil ha stiv bust så er nok ein billig kost med svinebust det beste valget.

Lenke til kommentar

Har forsåvidt prøvd en del koster i butikk jeg også, men begynner å bli en stund siden sist. Angrer litt på at jeg ikke prøvde ut litt forskjellig i Truefitt & Hill sallongen da jeg var der. Burde kanskje finne min lille kost til reise og prøve den opp mot min fars neste gang jeg er hjemme, mener den er svinebust. Kjenner jeg meg rett blir det vel en ny svinebust og en ny silvertip neste gang jeg eller far er i London..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lenge siden jeg har vært innom denne tråden nå, men har akkurat kommet tilbake fra en tur i London. Var innom det meste av barberbutikker og handlet med endel hjem. Besøkte Trumper, T&H, Dr. Harris samt barberavdelingene på Liberty og Harrods. Blei ny "super badger"-kost, høvel med håndtak i porselen fra Trumper, barberingskopp + en drøss med såper, kremer og godlukt.

Servicen hos T&H var desidert best, og det var også her jeg handlet mest. Pratet med personalet i over en time, og ble forevist hele sortimentet av koster og høvler.

Legger opp litt bilder senere om det finns interesse.

/Dag

Lenke til kommentar

Oh, det var en ting en skulle ha gjort når man var i London.

Hvordan har dere med å barbere hakepartiet og kviser? Jeg legger merke til at jeg så og si alltid får kvisedannelse når jeg barberer området under leppen/haken.

Det er fordi du sannsynligvis barberer mot hårene. Du skjærer av mer hud enn nødvendig, og lar porene være helt åpne, og mens de gror igjen fanger de opp masse dritt og innkapsler dem.

Lenke til kommentar

Akkurat under haken skal det litt mindre til før det blir irritasjon, spesielt om du barberer mot hårene.

Årsaken er enkelt; man strekker huden når man prøver å holde hodet slik at det er enkelt å komme til. Er man ikke bevisst på det så strekkes huden så mye at man kommer tettere enn vanlig, og man får irritasjon.

(Man blir litt mer bevisst på det med hvor mye man strekker huden når man bruker kniv, siden det da er en nødvendighet å strekke den litt, mens med DE, evt. flerbladshøvel, så strekker høvelen huden av seg selv.)

Lenke til kommentar

Barbershop sitt sett har høvler som går for å være hakket dårligere enn skjegg.no's sett, mens barbershop's krem går for å være mange hakk bedre enn såpen i settet til skjegg.no. Ellers er de relativt like, og begge er greie utgangspunkt.

Barbershop er veletablerte med mange fornøyde kunder her i tråden. Skjegg.no er nylig etablert, og bortsett fra et mislykket forsøk på snikreklame fra eieren har vi ikke hørt spesielt mye om hvordan de er på service og hurtighet.

Jeg ville valgt settet fra skjegg.no, ganske enkelt fordi en høvel som er noen hakk bedre er noe du vil ha glede av lenge. HD34 er god nok til at fristen til å oppgradere ikke er tilstede om man får tett nok resultat.

Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde mot å kjøpe sett. Mest fordi du får svinebust i kosten, og det suger.

Altså, kjøp ikke svinebust. Det er ikke noe gøy å starte med, fordi du får elendig skum, hårene er altfor stive, de røyter fælt, og så lukter de vondt.

Jeg begynte med svinebust, fordi jeg tenkte det var "en grei ting å starte med" - men etter få måneder måtte jeg kjøpe en grevlingbørste. Svinebusten frustrerte meg mer enn den gledet.

Kjøp heller én god såpe, og én grevlingkost.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Heisann barberingsfolk!

Da har vi bestemt oss for å registrere en egen bruker her på Diskusjon.no, for å unngå misforståelser som den tidligere i tråden her. Heretter vil vi forholde oss til retningslinjene til minste detalj, og vil opplyse dere om at vi er her for å hjelpe, både om det går i vår eller konkurrentens favør.

Vi beklager igjen misforståelsene tidligere i tråden, og håper vi kan bli tilgitt for dette!

Kan også legge til at vi setter pris på tilbakemeldinger fra dere brukere, så send oss gjerne en PM om det skulle være noe!

- - - § - - -

For å oppklare i èn liten ting ang såpe, så er Omega såpen laget av Proraso, med akkurat samme oppskrift som Proraso sin egen. Det gjelder både såpa på tube og i skål.

Jeg vil fraråde mot å kjøpe sett. Mest fordi du får svinebust i kosten, og det suger.

Altså, kjøp ikke svinebust. Det er ikke noe gøy å starte med, fordi du får elendig skum, hårene er altfor stive, de røyter fælt, og så lukter de vondt.

Jeg begynte med svinebust, fordi jeg tenkte det var "en grei ting å starte med" - men etter få måneder måtte jeg kjøpe en grevlingbørste. Svinebusten frustrerte meg mer enn den gledet.

Det er synd at du har så dårlige erfaringer med svinebust, men smaken er akkurat som baken! Om vi skal dra inn undertegnendes personlige erfaring med svinebust, så er den ikke så aller værst. Den pisket skum overraskende lett, og var helt grei å påføre skummet med. Det skal legges til at dette er med Omega sin, og undertegnendes personlige erfaring.

Grunnen til at svinebust er i både våres "Bra" sett, og Barbershops' sett, er at den er rimelig og presser prisen ned til det nivået settene er på. En annen kost ville ha drept kalkylen. Den er også beregnet til å passe nybegynnere, noe som reflekterer settene den er befinner seg i. Inntil man har "innøvd" teknikken med piskingen av skum, så vil svinebust være en fin startkost for mange.

Ha en ellers flott formiddag!

Endret av Skjegg.no
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både grevlinghår og svinebust er avfallsprodukter fra kjøttindustri/skadedyrbekjempning som uansett ville gått til spille, så om man skal slå et slag for dyrene så er det feil sted å begynne.

Selv liker jeg å velge syntetiske alternativ der det er mulig, men i dette tilfellet ser jeg ingen grunn til å fordømme de som benytter seg av ressurser som uansett bare ville rotnet opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann barberingsfolk!

Da har vi bestemt oss for å registrere en egen bruker her på Diskusjon.no, for å unngå misforståelser som den tidligere i tråden her. Heretter vil vi forholde oss til retningslinjene til minste detalj, og vil opplyse dere om at vi er her for å hjelpe, både om det går i vår eller konkurrentens favør.

Vi beklager igjen misforståelsene tidligere i tråden, og håper vi kan bli tilgitt for dette!

Kan også legge til at vi setter pris på tilbakemeldinger fra dere brukere, så send oss gjerne en PM om det skulle være noe!

- - - § - - -

For å oppklare i èn liten ting ang såpe, så er Omega såpen laget av Proraso, med akkurat samme oppskrift som Proraso sin egen. Det gjelder både såpa på tube og i skål.

Det er synd at du har så dårlige erfaringer med svinebust, men smaken er akkurat som baken! Om vi skal dra inn undertegnendes personlige erfaring med svinebust, så er den ikke så aller værst. Den pisket skum overraskende lett, og var helt grei å påføre skummet med. Det skal legges til at dette er med Omega sin, og undertegnendes personlige erfaring.

Grunnen til at svinebust er i både våres "Bra" sett, og Barbershops' sett, er at den er rimelig og presser prisen ned til det nivået settene er på. En annen kost ville ha drept kalkylen. Den er også beregnet til å passe nybegynnere, noe som reflekterer settene den er befinner seg i. Inntil man har "innøvd" teknikken med piskingen av skum, så vil svinebust være en fin startkost for mange.

Ha en ellers flott formiddag!

"Undertegnede" som i nettbutikken "Skjegg.no"? Med en krystallklar agenda om å få produktene sine til å virke så attraktive som mulig, for økonomisk gevinst?

Svinebust er svinebust, og det er like hardt og dårlig samma hvem som lager det. Det er et produkt som er laget til nybegynnere, slik at de skal kunne kjøpe det nødvendige utstyret til tradisjonell barbering, uten å måtte betale for mye. For eksempel er det en helt vanlig pris å måtte betale like mye for én grevlingkost, som hele settet deres koster tilsammen.

Det er også et taktisk produkt, som lages for å skape returnerende kunder. De oppdager at svinebusten er for dårlig, og kommer tilbake og bruker enda mer penger på en grevlingkost senere. Forbrukeren tror han har lært noe selv, men egentlig har han blitt ledet gjennom et nøye planlagt salg, helt siden han startet med tradisjonell barbering. I virkeligheten kunne han spart penger på å kjøpe godt utstyr med en gang.

Vi avdekket her tidligere at for eksempel samme såpestykker finnes i flere produsenters barbersåper. Så har kan faktisk én produsent late som han taper, når kunder kjøper en annen barbersåpe, men i virkeligheten vinner alle, fordi såpestykkeprodusenten tjener penger uansett. Dette er samtidig en så sær bransje blitt, at jeg ser ikke bort ifra at det finnes en form for prissamarbeid.

Mitt råd er:

Ikke kjøp barberkrem på tube

Ikke la deg lokke av barberolje

Ikke kjøp svinebust

Kjøp heller en grei høvel i lavere prisklasse, som Merkur 34C, og en ordentlig barbersåpe i skål, og en grevlingkost, med feather-blader. Alt dette burde kunne oppnås for under tusenlappen, og da ender du med noen hundre kroners dyrere barbersett enn startpakkene her, men har til gjengjeld fått et utstyr som kan vare hele livet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...