Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Ti sekunder? Tredve sekunder? To minutter?

La oss si tre minutter da. :)

Er ikke mye tid det er snakk om her, men sparer jeg fem minutter om morra'n er det verdifullt.

Dessuten hadde det jo også vært morro å prøve noe anna enn den kosten hver gang og...

Ønsker du å spare tid er mitt forslag at du barberer deg i bilen med maskin, mens du kjører.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker du å spare tid er mitt forslag at du barberer deg i bilen med maskin, mens du kjører.

Takk for et helt ubrukelig tips, jeg har ikke barbermaskin og kjører ikke til jobben heller.

Høres ikke ut som det er så bra for trafikksikkerheten heller...

Har du noe annet lurt til meg eller?

Fisk1: Hva med å barbere seg på kvelden? Da burde du ha all den tiden du trenger. Gjør det selv de gangene jeg vet at jeg mest sannsynlig ikke rekker å barbere meg om morgenen før jeg må dra.

Notert, men det er ikke noe svar på det jeg lurte på til å begynne med.

Det var ikke løsninger til forskjellig tidsforbruk om morgenen/kvelden jeg ville ha, det var råd til såpetyper som lager skum fortere enn å vispe opp krem med kost.

Hittil har jeg fått et tips: Baxters Close Shave Formula. Ellers ingen nyttige svar...

Ingen som har prøvd en gelé?

Lenke til kommentar

Kommer tilbake til denne tråden etter lang tid med en problemstilling som flere kanskje kjenner seg igjen i.

Har ofte dårlig tid om morra'n før jeg skal på jobb. Når jeg da skal barbere meg blir en del tid spist opp der, ved at jeg må lage skum før jeg kan begynne. Jeg liker å lage skum, men ikke når jeg heller skulle brukt den tiden det tar på f.eks å spise frokost...

Derfor lurer jeg; er det noen som har noen kjappe alternativer til å kostvispe skum? Jeg har sett at barbershop.no har begynt å føre noe de kaller barbergelé, f.eks denne fra Proraso. Dette ser jo både kjapt og fint ut, men er det noe tess? Eller kan jeg da like så godt benytte Gillette på sprayboks?

På forhånd takk. :)

Vurderer ellers å prøve en ny høvel snart, etter ca ett år med min Merkus 11C kunne det vært gøy å prøve noe uten comb. Merkur 34G er under vurdering... ;)

Tja, personlig hadde jeg stått opp 5 min tidligere bare for å ha litt ro i sjela mens jeg barberer meg før det daglige stresset! Men om du ikke klarer å klemme inn 5 min til, så er det jo greit. Det bør gå an i de fleste tilfeller ihvertfall! :)

Men uansett, alt utenom Gillette og drit du kjøper på dagligbutikkene. Proraso sin gel er sikkert fin den. Men da ville jeg heller ha kjøpt proraso barbersåpe i skål, da du gjør to fluer i en smekk med den teknikken. Har vann i kosten, visper 5sek lett i barbersåpa og koster opp skummet direkte i ansiktet. Om du er rask i hånda så klarer du å gjøre dette på 2 min totalt med å ta ut ting av skapet osv til du er klar til å rake skjegget.

Lenke til kommentar

Tja, personlig hadde jeg stått opp 5 min tidligere bare for å ha litt ro i sjela mens jeg barberer meg før det daglige stresset! Men om du ikke klarer å klemme inn 5 min til, så er det jo greit. Det bør gå an i de fleste tilfeller ihvertfall! :)

Men uansett, alt utenom Gillette og drit du kjøper på dagligbutikkene. Proraso sin gel er sikkert fin den. Men da ville jeg heller ha kjøpt proraso barbersåpe i skål, da du gjør to fluer i en smekk med den teknikken. Har vann i kosten, visper 5sek lett i barbersåpa og koster opp skummet direkte i ansiktet. Om du er rask i hånda så klarer du å gjøre dette på 2 min totalt med å ta ut ting av skapet osv til du er klar til å rake skjegget.

Jada, jeg kan stå opp mye før. Det er ikke poenget. :)

Men ja, konklusjonen er at det er få raske alternativer innenfor skikkelig barbering. Som jeg trodde.

Lenke til kommentar

Takk for et helt ubrukelig tips, jeg har ikke barbermaskin og kjører ikke til jobben heller.

Høres ikke ut som det er så bra for trafikksikkerheten heller...

Har du noe annet lurt til meg eller?

Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med barbermaskiner, men en stund var det ikke noe annet jeg brukte. Det er utrolig effektivt dersom du ikke har skjeggvekst som er mer enn 24 timer. På 60 sekunder har du barbert det du trenger dersom du har en god maskin (du kan f.eks ta halsen om kvelden, det er halsen som tar tid med maskin, du får en tettere barbering med maskin enn DE dersom du ikke tar mot hårene med DE) Det blir dessuten tettere med maskin på bart enn det det blir med høvel, selv om du tar mot hårene med høvel. Det er enkelte som aldri har prøvd maskin noe særlig som har den dumme tro at høvel med hårene er tett sammenlignet med maskin, det er elendig i forhold. Det er helt unødvendig med et speil mens du gjør det, men det hjelper med en ledig hånd som du kan massere og strekke huden samtidig med maskinbarberingen, det er nødvendig hvis det skal gå raskt. cartridge med pivot går dessuten mye raskere enn DE, hold på ritualene de dagene du ikke jobber.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det blir IKKE tettere med maskin enn med DE hos meg ihvertfall. Bruker man Feather blader går alt i en fei, mens maskin blir det igjen et par mm.

Et par mm? Det høres ikke ut som en barbermaskin, men en hårtrimmer. Tettere med feather med hårene, enn en god barbermaskin? Umulig i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med barbermaskiner, men en stund var det ikke noe annet jeg brukte. Det er utrolig effektivt dersom du ikke har skjeggvekst som er mer enn 24 timer. På 60 sekunder har du barbert det du trenger dersom du har en god maskin (du kan f.eks ta halsen om kvelden, det er halsen som tar tid med maskin, du får en tettere barbering med maskin enn DE dersom du ikke tar mot hårene med DE) Det blir dessuten tettere med maskin på bart enn det det blir med høvel, selv om du tar mot hårene med høvel. Det er enkelte som aldri har prøvd maskin noe særlig som har den dumme tro at høvel med hårene er tett sammenlignet med maskin, det er elendig i forhold. Det er helt unødvendig med et speil mens du gjør det, men det hjelper med en ledig hånd som du kan massere og strekke huden samtidig med maskinbarberingen, det er nødvendig hvis det skal gå raskt. cartridge med pivot går dessuten mye raskere enn DE, hold på ritualene de dagene du ikke jobber.

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du snakker om her, men det er kanskje fordi jeg barberer både med og mot hårene med min DE-høvel.

Det er uansett helt urelevant i min situasjon, jeg har ikke tenkt å bruke penger på en barbermaskin når jeg har flott barberutstyr som gir meg en bra barbering. Så sparer jeg strøm og. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du snakker om her, men det er kanskje fordi jeg barberer både med og mot hårene med min DE-høvel.

Det er uansett helt urelevant i min situasjon, jeg har ikke tenkt å bruke penger på en barbermaskin når jeg har flott barberutstyr som gir meg en bra barbering. Så sparer jeg strøm og. :)

Du skal få slippe å kjøpe en barbermaskin. Prisene er dessuten helt ville hos de vanlige kjedene. Det du kunne gjort var å kjøpt en brukt philips barbermaskin på ebay av den typen som har gamle HQ8, og så oppgradert den med nye moderne HQ9 hoder, så vil du ha en veldig billig løsning som du sikkert hadde betalt 1500-3000 kroner for på elkjøp.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Du skal få slippe å kjøpe en barbermaskin. Prisene er dessuten helt ville hos de vanlige kjedene. Det du kunne gjort var å kjøpt en brukt philips barbermaskin på ebay av den typen som har gamle HQ8, og så oppgradert den med nye moderne HQ9 hoder, så vil du ha en veldig billig løsning som du sikkert hadde betalt 1500-3000 kroner for på elkjøp.

Helt sikkert. Er derimot ikke så sikker på om jeg ville kjøpt en barbermaskin brukt, på lik linje med de fleste andre hygieneprodukter...

Nåja. Det er ikke så farlig. Jeg fortsetter å barbere meg som jeg alltid har gjort med DE-høvelen min. :)

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

Ein ting som eg gjer av og til dersom eg har det travelt og ikkje vil måtte bruke tid på små kutt og liknande er å bruke DE høvelen til å ta berre dei store flatene og deretter skylle, tørke og bruke barbermaskinen på dei områda som krever litt meir konsentrasjon en høvel. For meg er dette rundt leppene og akkurat rundt haka at eg bruker mest tid/risikerer å kutte meg dersom eg stresser.

Fordelen med barbermaskina er at eg kan bruke den medan eg farter rundt i leiligheita sidan eg då ikkje treng speil eller vatn.

Det å ta heile barberinga med maskin synest eg fungerer dårlig då det lett ender opp med irritert hud og litt ujevn barbering når eg barberer med utan speil. Og dersom eg må stå foran speilet likevell så er det mykje betre å bruke ein skikkelig høvel som tar flatene mykje fortare en ei barbermaskin.

Lenke til kommentar

Det blir IKKE tettere med maskin enn med DE hos meg ihvertfall. Bruker man Feather blader går alt i en fei, mens maskin blir det igjen et par mm.

Et par mm? Det høres ikke ut som en barbermaskin, men en hårtrimmer. Tettere med feather med hårene, enn en god barbermaskin? Umulig i praksis.

Nå veit jeg ikke hvilken praksis du utøver, men tror det er mange som er uenige med deg i akkurat dette. Riktig vinkel, riktig høvel og ladd med Feather klarer man en nice trim som maskin skal slite lenge med å slå!

Lenke til kommentar

Nå veit jeg ikke hvilken praksis du utøver, men tror det er mange som er uenige med deg i akkurat dette. Riktig vinkel, riktig høvel og ladd med Feather klarer man en nice trim som maskin skal slite lenge med å slå!

Med hårene så skjønner jeg ikke det. Jeg har ikke prøvd feather sammen med noen veldig effektiv høvel, men uansett m3, fusion, eller hva som helst så er det bedre med maskin om jeg ikke tar mot hårene. På tvers kanskje det begynner å ligne på noe av det samme. Hvis du har en braun med tynn folie (ikke de med tykt dobbelhode), remington, panasonic eller tilsvarende og strekker huden godt, masserer og drar, blir det ikke veldig langt unna M3 mot hårene.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dreiv ihverfall å brukte delvis maskin og MachIII før jeg klinte til med den tradisjonelle, og ble aldri fornøyd med maskin. Dette var en relativt ny maskin med 3 hoder. Brukte for det første 100år på å barbere seg, og det ble liksom ikke optimalt.

Idag barberer jeg meg med en Parker 22R høvel ladd med Feather. Sjelden jeg gidder å trå til med å ta mot hårene i tillegg, og jeg opplever ihvertfall MYE glattere hud. Litt motstand er det jo igjen når man kjenner med hånda imot hårene, dette blir jo ikke borte før man barberer mot hårene. Men det er svært lite! Så lite at jeg ikke ser noe poeng å gjøre det.

Det er ihvertfall min personlige mening, og har oppfattet at i andre fora blir maskiner rakket skikkelig ned på.

Lenke til kommentar

Jeg liker braun type maskiner med tynn folie, remington og panasonic best, de med 3 hoder egner seg best på halsen bare, fordelen med de er at de holder seg skarpere lenger enn folie typen, de med 3 hoder kan være skarpe i år, mens en med folie kun holder 6 mnd for meg og jeg skal være enig i at huden dersom du også drar hånden med hårene føles glattere med høvel, men det er fordi du renser eller peeler huden på en mye bedre måte med høvel, huden ser friskere ut, det er derfor jeg liker høvel best for tiden nå. Men mot hårene må du hvis du skal få tettere barbering med høvel sammenlignet med maskin. Det må være en av de største mytene at høvel er tettest uansett. Det er virkelig tettere med maskin sammenlignet med barbering med hårene. En riktig billig maskin av folie / skjerm type betyr som regel at folien er tynn, som igjen betyr tettere barbering, sammenlignet med en dyrere Braun, men det blir også mer irritasjon. En med 3 hoder er dessuten mer solid. Det blir lettere hull på en folie, som kan være farlig å barbere seg med.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Noen som har sett den nye barberingsbutikken Skjegg.no? Stilig hjemmeside de har mekket seg!

De har bra priser også, og spennende produkter! De har dog ikke lansert 100% enda, da ikke alle varene er på lager enda. Dette skal jeg følge med på videre ihvertfall, så jeg la meg til i Facebook gruppa dems! :)

Lenke til kommentar

Hva skjer med at alle legger seg så høyt i pris på barberblader da.

De har jo drøy profitt på dem hvis noen gidder å kjøpe til den prisen. Tror de ville tjent mer ved å sette ned prisen litt så folk heller lar være å kjøpe selv fra utlandet i store kvanta.

Fra Ebay inkl. frakt koster en 100-pakk Feather ca. 190kr, det betyr at selgerne i Norge får ca. 290% fortjenste ved salg av 10-pakks i forhold til Ebay pris.

Lenke til kommentar

Nå er det jo billigere med barberblader derfra da 49kr er jo lavere enn det Barbershop.no f.eks har.

La oss si om man får ett barberblad inn for 2,5kr totalt med frakt og alle kostnader det medfører å importere. Det er altså 25kr per 10pakk med Feather. Så skal man jo tjene litt på dette, og en bruttofortjeneste på 40% som er vanlig å operere med, ganger man selvkosten med ca 2,2. Da ligger man faktisk på 55kr for å ha en god bruttofortjeneste.

Men man bør få til bedre innkjøpsavtaler, for barberblader bør jo være billig! 35kr hadde vært en god pris for en 10pakk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...