Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Har oppdaget et problem med min tradisjonelle barbering nå, og det er:

1. Får en del barberkviser på haka

2. Sliter med å ikke kutte meg på halsen. Altså over strupen ca.

Bruker Proraso etterbarberingskrem i ansiktet HVER gang etter barbering. Samt Feather blader. Noen som veit om årsaken til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ble jeg egentlig ikke så mye klokere av om jeg skal kjøpe en DE-høvel eller fortsette med min Mach3 og gilette gel. Er ikke så interessert i å kaste hundrevis av kroner inn i barberingskum ettersom gel'n jeg nå bruker fungerer helt greit. Tar gjerne i mot flere anbefalinger av produkter.

Ser ut for at det er mange forskjellige meninger om hvordan man skal klargjøre huden før barbering.

Om noen kunne linket til en grei 'nybegynner' de-høvel samt blader, hadde det vært fint. Gjerne ebay eller lignende. Har sett på en del, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Lenke til kommentar

Bruker Proraso etterbarberingskrem i ansiktet HVER gang etter barbering. Samt Feather blader. Noen som veit om årsaken til dette?

Enkelt svar. Du presser for hardt.

Alle nybegynnere gjør det.

Den skal gli over huden som en fjær. Og perfeksjoner vinkelen du holder høvelen i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AnaXyd,

Leser jeg rett ditt innlegg, at du har barbert deg tradisjonelt en god stund? Det er et godt råd å ikke presse for hardt, men det kan også ha en annen årsak. Huden kan bli "immun". Prøv å forandre barbervann og lignende. Hvem vet? Det er det samme prinsippet med shampoo, den kan være god i begynnelsen, og etter en stund så har den ikke samme virkning. Bytt på det.

Lenke til kommentar
Noen som veit om årsaken til dette?

Det kan være at du ikke barberer med hårene. Hos mange vokser hårene på halsen i ganske varierende retninger slik at du noen plasser må barbere opp og andre ned og noen plasser sidelengs.

Om noen kunne linket til en grei 'nybegynner' de-høvel samt blader, hadde det vært fint. Gjerne ebay eller lignende. Har sett på en del, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Startsettet på barbershop er helt greit og gir veldig mye for pengene. Forrige uke hjalp jeg en kollega å plukke ut det jeg ser på som et ganske optimalt sett (38C, silver tip, Trumper) og prisen landet på over dobbelt så høyt som startsettet.

http://www.barbershop.no/barbering-startsett-1.html

Lenke til kommentar

Det er vinkelen din som er feil, det skal jeg nærmest garantere.

Lenke til kommentar

Tommelfingerregelen er å barbere med hårene.

Så kan du barbere på kryss av eller mot hårene etterpå, dersom huden din tåler det. Ikke alle hudtyper tåler det, og indikatoren er da altså «razor burn» som det heter på nynorsk.

Det er ikke mye vits og barbere bare med hårene og få en mindre tett barbering enn med maskin mener jeg da. Da er litt vitsen borte med å bruke 10 minutter på en DE barbering når resultatet ikke blir like bra som 1 minutt med barbermaskin.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hva målet med barberingen er. Hvis målet bare er å få fjernet så mye hår som mulig fra trynet så raskt som mulig, så vil vel en maskin gjøre den jobben bedre enn noen høvel eller kniv kan.

På den andre siden finnes det de som lar barberingen være nærmest et avkoblingsrituale, som bruker lang tid på preparering, skumming, selve barberingen og etterbehandling. På samme måte som kvinner har sine ting de gjør for å føle seg vel finnes det menn som bruker barbering til nettopp dette formålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vinkelen er notert! Da skal jeg prøve en annen vinkel neste gang. :)

Det er vanskelig å barbere seg på undersiden av halsen (mot hårene) fordi vinkelen kontinuerlig endrer seg, slik at du hele tiden får en mer aggressiv vinkel om du ikke justerer etter. Riktig vinkel er omtrendt sånn at det akkurat kutter. Jeg har misset når jeg har vært sløv og fått forferdelig razor burn veldig raskt. Sånn burn som kommer bare fordi en har barbert altfor mye på et sted, mot hårene eller med maskin mye rundt haken, den er ikke like ubehagelig som det ubehaget som kommer når vinkelen har vært feil på et større felt. Da kommer irritasjonen nesten med en gang, og det går å kjenne det var en miss når du dro høvelen.

Lenke til kommentar

Kommer tilbake til denne tråden etter lang tid med en problemstilling som flere kanskje kjenner seg igjen i.

Har ofte dårlig tid om morra'n før jeg skal på jobb. Når jeg da skal barbere meg blir en del tid spist opp der, ved at jeg må lage skum før jeg kan begynne. Jeg liker å lage skum, men ikke når jeg heller skulle brukt den tiden det tar på f.eks å spise frokost...

Derfor lurer jeg; er det noen som har noen kjappe alternativer til å kostvispe skum? Jeg har sett at barbershop.no har begynt å føre noe de kaller barbergelé, f.eks denne fra Proraso. Dette ser jo både kjapt og fint ut, men er det noe tess? Eller kan jeg da like så godt benytte Gillette på sprayboks?

På forhånd takk. :)

Vurderer ellers å prøve en ny høvel snart, etter ca ett år med min Merkus 11C kunne det vært gøy å prøve noe uten comb. Merkur 34G er under vurdering... ;)

Lenke til kommentar

God gel kan fungere greit.

Men det beste om du har dårlig tid er en krem som fungerer godt på kort tid. F.eks Baxters Close Shave formula. Masser inn i 15-25s, vent 60s for at den skal virke, og så er det bare å barbere seg.

Noen forslag til en god gel?

Masser? Mener du med kosten på ansiktet da? Trenger isåfall å trene på det...

Går alltids an å stå opp en halvtime tidligere ;).

Kan anbefale Gillette NEW om du vil prøve open comb, eneste er at du skaffe et Gillette Tech grep, for 99% av NEWene har problemer med sprekker i grepet.

Hadde jeg ville stått oopp en halvtime tidligere så hadde jeg gjort det. ;)

Får se hva jeg ender opp med, er veldig fornøyd med Merkur'en min til nå!

Hvor lang tid bruker du på å lage skum?

Har aldri tatt tiden, men teknikken kunne sikkert vært finpusset.

Lengre tid enn det tar å smøre ansiktet med en gel iallefall...

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

Ti sekunder? Tredve sekunder? To minutter?

La oss si tre minutter da. :)

Er ikke mye tid det er snakk om her, men sparer jeg fem minutter om morra'n er det verdifullt.

Dessuten hadde det jo også vært morro å prøve noe anna enn den kosten hver gang og...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...