Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

BIC sin engangshøvel "sensitive , orange / hvit med ett blad", den er jo som en DE, men mer et blad injector type, og ikke som en cartridge uansett, jeg fikk veldig mye kutt med den. Jeg leste en svensk test av den, og det var den som fikk svakest resultat, med kritikk for kutt. Det var fint, så skjønte jeg det ikke var meg det var noe feil på. Det er uansett en engangshøvel som er lovprist i diverse forum hvor de dyrker tradisjonell barbering. Jeg tror grunnen til at det blir kutt er at den er relativt aggressiv, og at den kommer i helt feil vinkel om den brukes som en vanlig høvel. Jeg har en svær haug av de høvlene, men har aldri kommet noen vei med de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt lyst til å begynne med kniv jeg :thumbup:

Et par spørsmål bare.

Kan noen anbefale meg en stropp?

Helst en du får ikke så allt for dyrt på en eller annen nettbutikk eller eBay.

Er det likegreit å bare kjøpe hone-utstyr med en gang og lære seg å bruke det fra dag en?

(tenker å kjøpe noen relativt billige vintage kniver på eBay, er jo mye greit der til en billig penge)

Og i såfall, er det å få tak i på norsk nettbutikk eller er det likegreit å kjøpre f.eks. dette kitet, selv om det blir en del dyrere med frakt + moms?

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Jeg plages ganske mye med inngrodde hår om jeg ikke barberer meg hver dag med høvel. Da venner huden seg til barberingen på en måte, men å la det gro noen dager og så barbere det, fører nesten garantert til inngrodde hår, spesielt om det ikke brukes høvel, men barbermaskin. Det er pussig.

Lenke til kommentar

Multisync:

Grei og rimelig strop: http://ruprazor.com/store/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=22&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=32

Vent med å kjøpe bryner. Du bør starte med en skarp kniv.

Fin og rimelig kniv: http://cgi.ebay.com/Gold-Dollar-200-stainless-steel-straight-razor-6-8-/130431205783?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e5e4e4197#ht_520wt_1089 Kan gå god for at denne selgeren kan det med å få kniven skarp nok. Gå for en til 35$ med skaft i tre, som er shave-ready.

Lenke til kommentar

Vær litt forsiktig med å kjøpe kniver laget i østen. Mye dårlig stål der som ikke holder på en egg for fem øre. Gold Dollar kniver som den Jann-Ove linket til er ganske middelmådige og kan gi deg en god barbering med litt skill, men du kan få mye mer valuta for pengene ved å velge et annet merke.

Sjekk denne tråden på StraightRazorPlace - der finner du tips til din første kniv, samt lister over kjente og seriøse ebay-selgere.

Det Norton-settet der så for så vidt greit ut det, men det er mer egnet til å sette opp nye eller gamle (og slitte) kniver på. Du kan ikke avslutte en egg på det settet der; da må det finere grit til, noe du får med coticule steiner. Jeg støtter Jann-Ove: kjøp deg en allerede skjerpet kniv, og pass på å stroppe den godt så holder den lenge. Kjøper du deg en stropp nummer to og setter inn med slipepasta kan du holde eggen ved like i årevis uten å trenge noen sten.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Har blandt annet sett at det finnes noen selgere som tar på seg å restaurere noen gamle kniver, f.eks. solingen-produserte. De må jeg heller si at frister litt.

De som bare krevde pussing og honing er somregel ikke så dyre.

Takk til dere begge forresten, får vel finne meg en som er shave ready og bruke den litt før jeg muligens kjøper noen gamle og prøver meg på honing ved en senere anledning.

Jeg har sett litt på Gold Dollar selv, men vet ikke helt med tanke på det henrikwl skriver + at jeg har jeg lest mye rart om de. Alt fra at de ikke holder egg til at eggen ser ut som den kinesiske mur.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det er slettes ikke umulig å slipe en kniv selv. Det er dog på ingen måte lett, og det er veldig lett å ødelegge kniven.

For oss her i Norge tviler jeg på det er verdt å sende kniven til USA for sliping, så jeg anbefaler en shave-ready kniv til daglig bruk, og kjøp så eventuelt etter hvert en billig, brukt kniv og slipeutstyr til å trene på oppsett av.

Etter hvert som det bygges opp kompetanse her i landet, vil det muligens være folk her også som tilbyr sliping av barberkniv. Sjekk ut forumet på Barbershop.no, f.eks.

Edit: jeg mener også at det finnes knivslipere i UK, noe som vel vil kunne være et reelt alternativ for oss.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Gold dollar i rustfri variant er helt på høyde med nye kniver fra solingen. Selv om gold dollar har noen rimelige varianter med litt dårlig kvalitet så holder #200 i rustfritt stål helt kurant kvalitet for en nybegynner. Jeg er godt fornøyd med min, og savner ikke noe jeg får med de andre knivene jeg har. (dovo renaissance, henckels friodur, wahe&butcher, wapi +++)

Dessverre er det lite wapi-er igjen. De holdt grei kvalitet med knallgodt stål, til en uslåelig pris.

festen: jobben er verdt mye for en nybegynner, siden det er mye lettere å lære seg hvordan man skal barbere seg med en skarp kniv. Når teknikken sitter, så kan man begynne å slipe selv, siden en relativt dårlig kvesset kniv da ikke kommer i veien for læringsprosessen.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye vanskeligere enn å kvesse en vanlig kniv, det krever kun litt mer trening. Å lære seg både å barbere seg med kniv, og å kvesse kniven samtidig gjør plutselig begge deler mye vanskeligere.

Man må bygge opp muskelminnet, og da går det etterhvert nesten av seg selv på "greie" kniver. Det er først på en gammel og feilslitt kniv at de virkelige utfordringene kommer når det gjelder å få eggen konsekvent skarp nok hele veien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer å kjøpe meg en DE-høvel. Noen gode kjøpstips for en som skal prøve det for første gang?

Er det nødvendig å kjøpe dyre barbergel i forhold til vanlig Gilettegel f.eks?

Det med børste er endel av opplevelsen, men ikke nødvendig. Jeg har handlet alt jeg trenger på ebay. En 100 lapp skulle holde i massevis for å få tak i det du trenger av høvel blad og første på ebay. Pamolive såpe har de på vita apotekene. Dyrere er ikke nødvendigvis bedre. Du ødelegger ansiktet mye lettere med en dyr merkur futur høvel med feather blader sammenlignet med en billig weishi høvel med dorco blader. Når det gjelder gel og skum til under 15 kroner virker det som "billig" skum er bedre sammenlignet med billig gel. Jeg barberer meg like godt med gel og skum som med såpe. Noe jeg tror er en gode ide er at du trener deg med å bruke en cartridge høvel med pivot som du prøver å holde i konstant vinkel (følge ansiktet og bruke pivot funksjonen minst mulig), deretter prøv engangshøvel uten pivot, så har du et lite grunnlag.

Lenke til kommentar

Om barberkrem vil jeg si at dyrere krem er bedre for huden din, fordi den inneholder sunnere ingredientser enn den supermarkedmøkka fra gilette på sprayboks. Når du skal barbere deg for resten av livet med et spesifikt produkt på huden flere ganger i uka, bør det være av god kvalitet.

For det andre så varer skikkelig barberkrem mye lenger enn en flaske skum fra gilette. Skummet blir i tillegg mye finere, og gjør rett og slett en bedre jobb i å fukte huden, skjegget og lar høvelen gli mye bedre, uten at den sliter på huden. Her kommer oljene inn, hvor de naturlige oljene i en ordentlig barberkrem beskytter huden under barbering. De har du ikke i gilettes produkter, fordi de er dyre å utvinne.

I tillegg så er barbering en pleie, og gode dufter og rutiner gjør at du får en behagelig og sensuell opplevelse av å barbere deg. Det er noe du bør verdsette. Ikke ta for gjeves.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk uenig. Det virker som syntetiske produkter har noe i seg som får høvelen til å gli lettere over huden. et produkt jeg har prøvd fra clinique glir bedre enn noe annet jeg har prøvd. Sammenlignet med pamolive er det mye bedre beskyttelse for huden. Og det med å gjøre skjegget mykt er jo en jobb som skal gjøres før barberingen. Jeg er ihvertfall mer redd for å kutte meg når jeg har brukt børste og såpe sammenlignet med skum eller gel. Det virker som det med børsten og såpen er med å gi en glans og glatthet til huden, dersom det brukes på huden. Med høvel, børste og skum blir huden skikkelig blank og glans aktig, med maskin blir huden matt. Det er den største forskjellen. Jeg syns ikke den barberingen som skjer med høvel er noe særlig tettere enn det som er mulig med maskin, jeg greier akkurat like tett med maskin som med DE høvel. Det er glansen som er forskjellen. En annen ting er at det på forum for barbering kan virke som at multiblad høvler er en konspirasjon mot forbrukeren. Min erfaring er at det er mye lettere å kutte seg med DE, enn med en fusion eller mach3. mach3 kanskje irriterer huden mer enn en godt teknisk utført DE barbering, men over lang tid tror jeg det blir mindre betydelige kutt med M3. Og kutt kan bety varige arr. Det er noe å tenke på. Jeg har en teori om hvorfor det er lettere og kutte seg med sensor excel sammenlignet med mach3 eller fusion. Jeg tror den bredere cartridge er lettere å holde i stabil vinkel mot huden, samtidig som at flere blader gjør det mulig å holde en mer forsiktig vinkel mellom hvert individuelt blad og huden, fordi flere blader med mer forsiktig vinkel gir samme effekt som færre blader med mer tøff vinkel.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Billig kosmetikk skal vi være forsiktig med, og glans i huden behøver ikke alltid være av det gode. F.eks. er også billig shampoo noe en bør holde seg vekk ifra. Deodoranter også, disse inneholder Tricosan (dessverre kan også dyre deo. inneholde dette stoffet). Gillette sin Fome skal ha et kjemisk stoff i seg som gjør at skjegget blir mykt uten å gni det inn. Er det mulig at dette stoffet ikke er så bra? At det ikke er like lett å skjære seg med gel har etter min mening en naturlig forklaring, at høvelen ikke får så godt "tak" i selve skjegget, men kan ha en tedens å gli over. Men med en del strøk blir det selvfølgelig bra. Da jeg brukte gel følte jeg det slik, derfor blandet jeg inn vann for å få gelen mer porøst.

Vi kan få en fantastisk berbering med å bruke vanlig toalett sepe, men det er ikke å anbefale. Det viser seg kanskje også her, som så mange ganger ellers, de dyre produkter er best, men vi kan også "leve" av de billigste. Dyre produkter har også en annen psykologisk effekt, vi føler oss mer vel. Som en urmaker en gang sa til meg, da jeg konfronterte ham med at et billig Casio ur gikk mer rett enn et Rolex Cronometer: "Føler du deg ikke mer vel med en Rolex?" Det å barbere seg har minst to inngangsvinkler: Å få skjegget av seg, eller å få det av seg på Gentlemans vis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...