Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr

887 stemmer

1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

• DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

• 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

• Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

• DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251

Anbefalte innlegg

Litt anmeldelser fra meg av "budget alternativer".

DE: Weishi Alu høvel. Dette er en standard høvel, kopi av gillette superspeed. Relativt mild og ikke lett og kutte seg opp med. Pris 70-80 kroner. Lett, men virker solid.

Weishi plast, denne er ulik de andre og er veldig skummel å bruke, pris ca. 1,5-2 kroner.

Gillette click, denne er middels aggressiv, mellomting mellom feather portable og weishi, i plast, koster ca 3 kroner.

Feather Portable: Gått ut av produksjon. gillette tech lignende, med 3 delt utførelse "merkur" hode. Denne er relativt aggressiv, mer enn merkur HD. Denne er veldig bra, godt balansert og tung. 110 kroner.

Cartridge:

Gillette Vector (Atra plus, ny versjon av Atra med aloe vera strip lansert engang på 80 tallet), Orginale Atra ble introdusert av gillette i 1977 og nyvinningen da var pivot. Jeg tror kanskje patentet for Atra har gått ut og at det er derfor så mange lager blad til den. På ebay er det mulig å kjøpe 100 blader av den respektable produsenten personna for ca 200 kroner. De bladene uten noe merke som selges fra USA er mest trolig også personna solgt gjennom Wal-mart. Dette er en bra høvel, spesielt å bruke i utviklende markeder da mye av det som er å få kjøpt av litt dyrere ting der som M3 og Fusion gjerne er fake og dårlig. Pris ca 10 kroner.

schick har sin egen versjon av akkurat samme høvel, Extacta2, både høvelen og bladene som følger med er noe bedre enn på gillette sin vector,billigere er den og.

På lidl har de sin 2 blads cartridge, det er 20 blad for 40 svenske kroner ?, det også er atra design og passer på Extacta2 og Vector, også gamle gillette håndtak, det er lagd av en tysk produsent. http://www.feintechnik.com/index.php?option=com_content&view=article&id=123%3Aclassic&catid=64%3Amen&Itemid=155&lang=en Jeg hadde en bra barbering med denne i dag , klart bedre barbering enn jeg greier med DE og det lugger mindre enn M3 og Fusion, jeg setter tommelen opp for denne billig høvelen fordi den er mye bedre enn bruk og kast høvler, samtidig som den ikke koster mer. Et virkelig billig alternativ.

Sensor Excel (1995, etterfølger til sensor i 1990) syns jeg er hakket mer lett å kutte seg på enn de ulike versjonene av Atra, så den liker jeg ikke, så veldig billige er ikke bladene heller, men de er fjærbelastet. Kanskje jeg undervurderer den.

mach3 (1998), barberer egentlig ikke betydelig tettere enn Atra. Vanskeligere å kutte seg med mach3. Fusion er ikke lett å kutte seg med, men det kan være vanskelig rundt lepper, og det kan lugge seg fast steder med tett

skjeggvekst som ved hake, bart.

Disposable:

Zorrik twin, dette selges i 10 pack på europris og rema mange steder for 12-13 kroner . Disse bladene føles merkbart sløvere enn mye annet, men er ikke så farlig å bruke som BIC sensitive som er veldig skarpe.

Bic Sensitive Dette er en et blads høvel som minner om en tradisjonell DE høvel i bruk. Jeg syns den er lett og kutte seg opp med, lettere enn med en DE, men det er en veldig billig introdusjon til hvordan det er å barbere med DE. Det er en stor tabbe å bruke samme kraft med disse som en cartridge høvel med pivot. Her er det veldig viktig å ha kontroll på vinkelen.

Gilette blue

Twin, uten pivot, grei høvel,bedre enn zorrik, med pivot er det litt slarkete, lettere å kutte seg enn med en høvel med litt tyngde og mer stabil pivot funksjon. trippel blad utgaven med pivot er bedre enn dobbelblad utgaven med pivot, minner om mach3, men det finnes også en 3 blads utgave med pivot som heter gillette sensor3 som er lagd i brazil, den ligner i utseende på blue3, men den er bedre, den er også bedre enn mach3 (bortsett fra slarket), men den er ikke mulig å få tak i her i landet Det er noe med slarket i slike billige flerblads med pivot som kan få et lugg i tett skjeggvekst mot hårene til å utvikle seg til et kutt. I prinsippet er Blue3 en billig etterligning av sensor3, ikke like stor avstand mellom bladene som på mach3

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge holder normalt et blad?

Har brukt derby bladet som fulgte med høvelen ca. 10 barberinger nå.

Jeg var smart nok til å kjøpe feather-blader og kvir meg på å sette de på.

Livredd for å skjære av meg halve ansiktet.

Jeg var også nervøs for å bytte til Feather men jeg kan berolige deg med att så lenge du tar det med ro og ikke stresser barberingen går det HELT fint.

Pass på og ikke legge press på høvelen men la vekten på høvelen gjøre jobben.

Jeg har vel kuttet meg 2 ganger og da på rent tull fra min egen side(litt for sløv rundt en føflekk i ansiktet).

Lenke til kommentar

Eg byrja rett på Feather-blada (frå mach3 eller kva greia var). Er kjempenøgd, er kun på mitt 2. blad (rundt 5-10 barberingar pr. blad), og tenker å bestille massevis frå Ebay når den tid kjem :) Eg var òg redd for å kutte vekk ting som ikkje skulle vekk, men alt går bra om ein berre er litt forsiktig.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Eg byrja rett på Feather-blada (frå mach3 eller kva greia var). Er kjempenøgd, er kun på mitt 2. blad (rundt 5-10 barberingar pr. blad), og tenker å bestille massevis frå Ebay når den tid kjem :) Eg var òg redd for å kutte vekk ting som ikkje skulle vekk, men alt går bra om ein berre er litt forsiktig.

Hvorfor skal du og så mange andre ha "massevis" av blader med en gang? Hvorfor holder det ikke med en pakke om gangen?

Det er jo ikke slik at de blir vanskeligere å få tak i neste år. De går ikke ut av produksjon.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du og så mange andre ha "massevis" av blader med en gang? Hvorfor holder det ikke med en pakke om gangen?

Det er jo ikke slik at de blir vanskeligere å få tak i neste år. De går ikke ut av produksjon.

Når eg fyrst bestiller vil eg gjerne presse opp under 200kr limiten, og det blir i alle fall 2-3 10pakningar. Det er ikkje nett som om blada går ut på dato, og/eller at eg plutseleg sluttar å vekse skjegg. Sidan eg likevel må betale frakt vil eg gjerne betale frakt for flest mogeleg blad samstundes.

Lenke til kommentar

Tror jeg aldri vil klare å barbere meg med kniv. Bare tanken gjør meg nervøs og kvalm.

Litt synd egentlig.

Det gikk forresten helt fint med feather bladene. Gav meg etter ett pass da jeg hadde noen småkviser ved halsen.

De er derimot borte i dag så da får vi prøve igjen. Er rart hvordan jeg gruet meg til å barbere meg før, mens jeg nå gleder meg til huden er restaurert og klar for en ny runde.

Lenke til kommentar

Sitter mye i hodet. Første gangen med kniv var litt nervepirrende, spesielt siden jeg brukte en Dovo Shavette (en sånn med utskiftbare blader) - de utskiftbare bladene er ofte mye skarpere enn hva du klarer å få et knivblad så de er mye mindre tilgivende. Og fortsatt er det en ganske intens følelse å dra kniven mothårs oppover halsen. ;)

Ikke ofte jeg gidder å ta mothårspasset lenger da, for det blir såpass tett etter medhårspasset at det sjelden er nødvendig. Men hvis jeg har god tid og føler for å marinere fjeset atter en gang i det himmelske barberskummet så... :D

Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med den ytre stripen av skjeggvekst som ligger akkurat under kjevebeinene og haken, rundt hele veien, det er ikke lett å ta den mothårs, selv med DE høvel. Jeg greier ikke finne teknikken for å ta det vekk. Med M3, går det lett.

Jeg prøvde med fether portable høvel, og derby blad i dag, og det ble både mislykket, lite tett mange steder, veldig tett andre steder, og blod 3-4 steder, ansiktet føles som om jeg har vært hos tannlegen og noe av bedøvelsen fortsatt sitter i. Med weishi høvelen hadde dette antagelig gått uten blod. Derby bladene er merkbart skarpere enn Dorco bladene, men de er ikke skarpe nok til å barbere skjeggveksten ved haken, som nå bare var ca 24 timer, uten at det lugger (likevel mye skarpere enn zorrik bladene i bruk og kast høvelen de selger på rema, den lugger alle steder) selv med nye blader. Med M3 hadde dette blitt en barbering uten blod og tett over det hele. Jeg skjønner ikke hva de som sier det er så mye bedre med DE egentlig snakker om. Jeg tror det er en form for fornektelse. Det er mulig det ikke ligger for meg. Jeg er ikke noe god f.eks til skjønnskrift eller tegning, kanskje de som gjør det best i dette har et talent for det.

jeg har fått med meg at det optimale vinkelen skal være ca. 30 grader. Det jeg lurer litt på er hvor stort avik fra dette en kan ha uten at det blir noe kutt av det, hvor slumsete kan en være. Det som fører til kutt hos meg er hvis bladene lugger, og det så hakker inn i huden. F.eks i dag når jeg skulle barbere haken sto bladene bom fast uansett hvilken retning jeg prøvde, med m3, ville jeg tatt det først ovenfra og ned og i neste pass i en sideveis ett trinns bevegelse, hekt fra øret og ned til midt på haken, men med DE står bare høvelen fast ved toppen av haken, midt på også og kommer ingen vei. Det var med derby blad og pamolive classic på tube, etter en dusj.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke «DE eller ikke DE», problemet er vel teknikken. ;)

Jeg bare vet at på armer og sånn hadde det jo ikke vært noe problem uansett fordi der er ikke hårene stive. Med M3 i ansiktet går det liksom an å røske på uten at det blir kutt eller at det flytter seg innover mot huden ved drag når det stopper opp, med DE er det vanskelig å komme noen vei når det står bom fast, uansett vinkel. Nå føles skjegget mitt som sandpapir, og det er sånn det føles når det barberes rundt haken, som om det er et ark med 120 korn sandpapir som høvelen dras mot, så lugger det og høvelen kommer lenger inn og det blir kutt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...